۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین بستر سازی جهت استفاده از کارگران حرفه ای ضروری است
کد خبر: ۹۳۲۱ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

رئیس سازمان نظام مهندسی استان قزوین:

بستر سازی جهت استفاده از کارگران حرفه ای ضروری است

فرخ زاد: مهندسین ملزم به استفاده از نیروی کار حرفه ای و مشاهده کارت فنی آنان می باشند.

بستر سازی جهت استفاده از کارگران حرفه ای ضروری است

صبح قزوین؛ امروزه کارهای ساختمانی جزو یکی از کارهای مخاطره آفرین و کم در آمد به شمار می رود .
این در حالی است که حدود 60 درصد از افراد به طور مستقیم و غیر مستقیم به صنعت ساختمان سازی وابسته هستند و افرادی که در این حرفه مشغول اند، بیشتر در معرض خطر می باشند.

کارگران ساختمانی از قشر های کم در آمد و زحمت کش جامعه محسوب می شوند که در سخت ترین شرایط و با کمترین حقوق و مزایا، کارهای سخت و طاقت فرسا انجام می دهند.

حوادثی مانند خطرات شغلی، فرسودگی، پیری زودرس و بیکاری های فصلی از جمله مشکلات بارز در این حرفه است، که قشر کارگری  را تهدید می کند به همین دلیل در این خصوص گزارشی را ترتیب دادیم.

 علی فرخ زاد، رئیس سازمان نظام مهندسی استان در گفت وگو با  صبح قزوین در این خصوص بیان داشت: حدود 5 سال است که کمیته ای برای آموزش کارگران حرفه ای و تربیت استاد کاران در واحد آموزش با هدف تربیت نیروی فنی، جهت اجرای ساختمان ها مهیا شده است؛ این موضوع بر طبق تفاهم نامه سازمان فنی و حرفه ای امضا شده است.

حدود 50 هزار استاد کار حرفه ای دوره های آموزشی مختلف ساختمانی را طی می کنند

فرخ زاد خاطرنشان کرد: اکنون حدود 50 هزار استاد کار حرفه ای در سه حوزه 1و2و3، در بخش های مختلف، بنا سفت کار، استاد جوش کار و بتون ریز که دوره های آموزشی تئوری و عملی را طی می کنند و توسط استاد فن و متخصص آن رشته، از آنان آزمون گرفته می شود و صاحب کارت حرفه ای می شوند.

ساخت

وی با اعلام اینکه برای اولین بار در استان قزوین چنین طرحی اجرا می شود افزود: مهندسین ملزم به استفاده از نیروی کار حرفه ای  و مشاهده کارت فنی آنان می باشند؛ متاسفانه در بخش اجرای ساختمان، نیروی متخصص نیست و همین گذار از بخش سنتی به صنعتی  می طلبد.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان قزوین اذعان داشت:  امسال 2 میلیون متر مربع ساختمان سازی صورت گرفته، که تنها  متراژ  وسیعی که در قزوین و  توسط مجریان ذی صلاح ، انجام می شود به عهده سازمان نظام مهندسی می باشد.

فرخ زاد یادآور شد: ساختمان های  با متراژ  بالای500 متر، مجری ذی صلاح دارند ولی در ساختمان هایی که متراژ آن پایین تر از 500 متر است،  مجری ذی صلاح و نیروی حرفه ای وجود ندارد.

این مقام مسئول در  پایان با اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی استان قزوین، بیشترین تعامل را با اتحادیه صنف کارگران و استاد کاران دارد تصریح کرد: با توجه به اینکه  برخی کارگران، ارتباط و توانایی  در بخش ساختمان ندارند، در ساختمان سازی منجربه ضرر ساختمان می شوند؛  ضروری است  بستر سازی جهت استفاده از کارگران حرفه ای صورت بگیرد.

 در ادامه این گزارش، بهمن قربانی رئیس انجمن صنفی استاد کاران و کارگران صنعت ساختمانی قزوین در گفت و گو با صبح قزوین اظهار داشت: کسی که فقط کارگر ساختمانی باشد محل کار، محل سکونت و صلاحیت شغلی او را بررسی می کنیم و بعد از تحقیقات به عمل آمده عضو اتحادیه خواهد شد.

IMG_2109

قربانی در رابطه با خدمات اتحادیه بیان داشت: خدمات اتحادیه شامل بیمه تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی همچنین بن خرید است، قرار دادهای کاری، دستمزدها و قیمت گذاری را تعیین می کنیم و حق و حقوق را نیز از کارفرما و مسئولین می گیریم و کلاس های توجیهی و بهداشت برگزار می شود.

داشتن بیمه مسئولیت توسط کارفرمای ساختمان اولویت دارد

این مقام  مسئول در پاسخ به اینکه  درصورتی که کارگری درحین انجام کار در ساختمان، آسیب ببیند چه اقداماتی انجام می دهید توضیح داد: وقتی کارگری آسیب ببیند مورد حمایت قرار می گیرد و در مرحله اول باید کارفرمای ساختمان، بیمه مسئولیت داشته باشد و با توجه به قوانین، حق وحقوق کارگر را پرداخت کند.

رئیس انجمن صنفی استاد کاران و کارگران صنعت ساختمانی قزوین افزود: در صورتی که  کارفرما، بیمه مسئولیت نداشته باشد، با هماهنگی اداره کار و تامین اجتماعی، کارفرما از لحاظ قانونی محکوم می شود و حقوق کارگر را باید به صورت جریمه پرداخت کند.

وی در رابطه با بیمه مسئولیت توصیف کرد: زمانی که کارفرما، بیمه مسئولیت برای کارگر در نظر گرفته باشد، موظف است  از طریق پر کردن برگه مخصوص بیمه حادثه، تمامی حقوق آسیب دیده کارگر و یا فوت وی را بپردازد و در غیر این صورت از لحاظ قانونی محکوم است.

قربانی پیشنهاد کرد: بهتر است مسئولین استان از جمله استاندار و شهردار، در برگه های مخصوص  در زمان صدور جواز ساختمان به کارفرما اعلام کنند  که در صورت بروز حادثه از طریق بیمه مسئولیت، حقوق کارگر را بررسی کنند تا حمایت بیشتری نیز صورت بگیرد.

رئیس اتحادیه صنف کارگران و استاد کاران یکی از معضلات کارگران ساختمانی را ورود کارگران افغانی  دانست و افزود: با توجه به اینکه کارگر افغانی حقوق کمتری دریافت می کند  در نتیجه کارفرما  تمایل بیشتری  به استفاده از اتباع خارجی پیدا می کند.

این گزارش می افزاید؛ جمعی از کارگران ساختمانی در این خصوص به خبرنگار صبح قزوین بیان کردند:  در این شغل  سالیان بسیاری مشغول فعالیت هستند و از لحاظ  مالی تامین نمی شوند و از سر اجبار به این کار می پردازند؛ خودشان تحصیلکرده نیستند ولی دارای فرزندان تحصیلکرده  می باشند.

ضرورت شکل گیری تشکل های صنفی شاغلان در بخش ساختمان

براساس این گزارش؛ آنها معتقد بودند که نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف  هستند  تا زمینه شکل گیری تشکل های صنفی شاغلان در بخش ساختمان را فراهم کنند.

این گزارش خاطرنشان می شود؛ مجلس شورای اسلامی، ماده 19 طرح بهبود مستمر محیط کسب و کار را تصویب  نموده است و با تصویب نمایندگلن مجلس، به منظور ارتقای کیفیت خدمات ،شفاف سازی و شکل گیری بازار کار در بخش های مختلف ساختمان، ایجاد سهولت و امنیت برای متقاضیان نیروی کار در بخش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است زمینه شکل گیری تشکل های صنفی شاغلان در بخش ساختمان را فراهم کند.

بر اساس این گزارش و طبق این طرح، نمایندگان مجلس، شهرداری ها، مکلف  هستند  فضای ساختمانی مورد نیاز برای این تشکل ها  فراهم کنند؛ براساس این مصوبه، تشکل ها مسئولیت تعیین هویت، طبقه بندی مهارت ها، کاریابی، معرفی کارجویان به کار فرمایان، معرفی کارگران و استاد کاران به مراکز فنی و حرفه ای و پیگیری امور بیمه درمان، باز نشستگی و امور رفاهی شاغلان در بخش ساختمان را به عهده دارند.

همچنین این تشکل ها باید در قبال رفتار و عملکرد حرفه ای شاغلان در بخش ساختمان، مسئول و پاسخگو باشند و موظف هستند  به شکایات در این خصوص رسیدگی نمایند.

انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان