۲۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۱ سه شنبه

صبح قزوین «فیل هیث» یا «کای گرین»؛‌ چه کسی قهرمان مستر اُلمپیای ۲۰۱۵ می‌شود؟
کد خبر: ۸۳۰۱۴ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۶/۱۲ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

«فیل هیث» یا «کای گرین»؛‌ چه کسی قهرمان مستر اُلمپیای ۲۰۱۵ می‌شود؟

در حالی‌که حدود ۲ ماه دیگر به آغاز مهم‌ترین و معتبرترین مسابقات در عرصه رقابت‌های پرورش اندام جهان یعنی مستر المپیا سال ۲۰۱۵ زمان مانده است؛ رقابت برای کسب قهرمانی به اوج حساسیت خود رسیده است.

«فیل هیث» یا «کای گرین»؛‌ چه کسی قهرمان مستر اُلمپیای ۲۰۱۵ می‌شود؟

به گزارش خبرگزاری صبح قزوین ، در حالی‌که حدود 2 ماه دیگر به آغاز مهم‌ترین و معتبرترین مسابقات در عرصه رقابت‌های پرورش اندام جهان یعنی مستر المپیا سال 2015 مانده است، رقابت برای کسب قهرمانی به اوج حساسیت خود رسیده است. از سال 2015 به این سو شاهدیم که دو تن از برترین بدنسازان جهان یعنی «فیل هیث» و «کای گرین» رقابت بسیار تنگاتنگی برای رسیدن به قهرمانی با یکدیگر داشتند و توجه همه علاقه مندان این رشته محبوب در سراسر جهان را به خود جلب کرده‌اند، چنان که هر سال که به شروع این رقابت‌های حساس نزدیک می‌شویم پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌های متعددی در مورد این دو قهرمان، ارایه می‌شود.

پیش از نقد و بررسی قدرت پرورش اندام این دو چهره مشهور، شرح حال آنها را به اجمال بررسی می‌کنیم.

نام: فیل هیث؛ لقب: هدیه

تاریخ تولد: 18 دسامبر 1979؛ محل تولد:سیاتل؛ محل اقامت فعلی: آروادا، کلورادو، آمریکا

قد: 175 سانتی‌متر

شرایط خانوادگی: متاهل

تاریخ دریافت کارت حرفه‌ای: 2005

قهرمانی در مسترالمپیا: 4 دوره؛ از 2012 تا 2014

نام: کای گرین؛ لقب: درنده - غارتگر

تاریخ تولد: 12 جولای 1975 / محل تولد: بروکلین- نیویویرک/ محل اقامت فعلی: بروکلین- نیویویرک

قد: 173 سانتی‌متر

دریافت کارت حرفه‌ای: 2005

قهرمانی در مستر المپیا: ندارد - نایب قهرمان از سال 2012 تا 201

آقای المپیا (مرد شماره یک - فیل هیث): فیل هیث بدون اغراق یکی از با کیفیت‌ترین بدنهای این چند دوره قهرمانی مستر المپیا را نمایان کرده است، از ویژگی‌های بارز او تقارن، تناسب، چگالی و حجم با کیفیت عضلانی است. از هر زاویه که به بدن او نگاه کنیم مجموعه‌ای از خطوط، زاویه‌ها و عمق عضلانی را می‌بینیم که یادآور بدنسازان بزرگی چون فلکس ویلر و شاون ری است. او را می‌توان ورژن تکامل یافته تر و شکیل‌تری از الگوی بدنسازی دانست. بی جهت نیست که لقب «هدیه» را به او داده‌اند.

از سال 2010 که قهرمان معروف مستر المپیا «جی کاتلر» چهارمین مجسمه ساندو (کاپ قهرمانی رقابت مستر المپیا) را از آن خود کرد، «فیل هیث» جوان رویای جانشینی او، قهرمانی جهان، را در سر می‌پروراند و به گفته بسیاری از منتقدان آمادگی لازم را هم برای کسب این عنوان داشت و سرانجام نیز به لطف ژنتیک زیبای خود و تلاش‌های پیگیرانه‌اش، تحت نظارت دقیق مربی خود «هنی رامبد» (یکی از برترین مربیان پرورش اندام جهان)، امروز به یکی از برترین و قویترین بدنسازان دنیا تبدیل شده است. «هیث» توانسته است نقاط ضعف و نارسایی اندام خود را یعنی عضلات سینه، چهارسر ران، همسترینگ و پشت، به تدریج بر طرف کند و اکنون نقاط ضعف بدن او به نقاط قوت آن مبدل شده است.

اکنون بد نیست نگاهی گذرا به 4 دوره قهرمانی او بیاندازیم.

* سال 2011: از دیدگاه تحلیل‌گران مجله فلکس (یکی از معتبرترین و معروفترین نشریه‌ها در زمینه پرورش اندام) سال 2011 ورژن و ساختار سوم بدن فیل هیث پس از سال‌های 2009 و 2010 روی سکو قرار گرفت. بدنی کاملا سه بعدی که از تماشای آن نفس در سینه بینندگان حبس شد و در همان بدو ورود به خوبی حدس زده می‌شد که نایب قهرمان سال پیش امسال به قهرمانی جی کاتلر پایان خواهد داد که چنین هم شد.

هیث در آن سال به رغم داشتن وزن کمتر، اما با افزونی چگالی عضلات و کات فوق العاده در عین شادابی کامل فیزیکی، از رقیبان خود پیشی گرفت.

* سال 2012: در این سال کاتلر بر اثر آسیب دیدگی در ناحیه بازو که سبب افت محسوس او در انجام دادن تمرینات و عدم آمادگی لازم برای رقابت شد، از مسابقه انصراف داد و طبعأ با کناره‌گیری او چالش بین قهرمان تازه وارد و کای گرین سخت کوش (نفر سوم سال 2011) بیشتر از پیش قوت و شدت گرفت. کای در سال 2012 آماده‌تر و با بدنی کات تر و با وضوح و قدرت عضلانی بیشتری در عرصه رقابت حاضر شد. در همان شب اول مسابقه مشخص شد که رقیب اصلی فیل هیث برای کسب عنوان قهرمانی کسی نیست جز کای گرین، اما سایز افزایش یافته عضلات هیث و همچنین بر طرف شدن ضعف‌های او در ناحیه سینه و حفظ تناسب و استایل ایکس بدن او، او را برای دومین بار بر کرسی قهرمانی مستر المپیا جای داد.

* سال 2013: سال یاد شده سال بسیار حساسی بود از یک سو کاتلر به خاطر کسب 4 دوره قهرمانی مجوز حضور در مستر المپیا را برای خود تضمین کرده بود، چه او در طول سال گذشته پس از گذراندن دوره نقاهت، خود را برای باز پس گیری عنوان از دست داده و کسب پنجمین ساندو کاملا آماده کرده بود و در شرایط بسیار مطلوبی قرار داشت و از سوی دیگر کای گرین با پیشرفتی چشمگیر و فرم عضلانی خیره کننده خود را شایسته‌ترین فرد برای کسب مقام نخست نشان می داد. او حجم عضلات خود را در ناحیه سرشانه و سینه افزایش داده بود و افزون برکات فوق‌العاده بالای عضلات که او را به مقام نایب قهرمانی سال پیش رسانده بود، اکنون بدنی تناور و غول پیکر نیز به نمایش می‌گذاشت.

فیل هیث به گفته خودش در بهترین سال درخشش خود بود و در واقع نیز سایز عضلانی و زیبایی بدنش به اوج رسیده بود و چشم را خیره می‌کرد، به عنوان قهرمانی دست یافت. رقیب او کای گرین با آنکه سخت معتقد بود آن سال فیل را شکست خواهد داد و قهرمان جهان خواهد شد به مقام دوم رسید و در رسیدن به مقام قهرمانی جهان ناکام ماند.

کاتلر در آن سال با وجود تلاش بسیار موفق ظاهر نشد و عضلات پیر سال او نتوانست همچون سالهای پیش، بدنی صخره‌ای شکل و چهار سر ران و زیر بغل‌های پر چگالی توانمند دوره اوجش را نمایان سازد. این افت او را تا مقام ششم تنزل داد.

* سال 2014: سال 2014 کاتلر بر روی صحنه رقابت حاضر نشد و از ورزش رقابتی - حرفه ای کنار رفت و پذیرفت که دوران طلایی‌اش به پایان رسیده است. حال رقابت کای گرین و فیل هیث بسیار فشرده شده بود و از چندی قبل از شروع مسابقه نیز با یکدیگر کل کل داشتند و برای یکدیگر رجز می‌خواندند. مربی کای گرین «جورج فرح» قهرمانی کای را تضمین کرده بود. بعد از رجز خوانی‌ها و بگو مگو های تند این دو در کنفرانس خبری شب پیش از مسابقه مشتاقان بدنسازی سراسر جهان بی صبرانه در انتظار رقابت این دو در فردای آن شب و نتیجه آن به سر می‌بردند. کای گرین نسبت به سال پیش در رفع نقایص بدن خود مخصوصا در عضله‌های داتوئید و تراپز تلاش سختی کرده و با عضلات ران و ساقی تحسین بر انگیز پا به صحنه نهاده بود.

طرفداران او با دیدن آن اندام زیبا عنوان قهرمانی جهان را برای او مسلم می شمردند. فیل هیث که به نسبت سال گذشته کات تر بود، اما افت محسوسی در سایز خود داشت و همچنین مشغله کاری راه اندازی تجارت پر سود مکمل‌های ورزشی خود با نام «گیفتد ناتریشن»‌ نیز تمرکز بیشتر را از او گرفت و آن طور که باید و شاید همانند سال 5103 حضور نیافت، با این همه آن قدر خوب درخشید که توانست یکبار دیگر کای گرین را با همان امتیازات همیشگی خود بر او، شکست دهد. فیل هیث پدیده مستر المپیا در جشن سالگرد پنجاهمین دوره آن، چهارمین مجسمه ساندو را به خانه برد و در جایگاه یار دیرینه خود کاتلر در مقام قهرمان چهار دوره مستر المپیا قرار گرفت.

* اما سال 2015 و رقابت‌هایی که حدود 2 ماه دیگر در پیش روست چه نتایجی خواهد داشت؟

بهتر است پیش از هر گونه پیش بینی به بررسی نقاط قوت و ضعف این دو رقیب بپردازیم:

* فیل هیث (نقط قوت): تراپز پر چگالی - سینه ضخیم با فیبر عضلانی بالا - پشت بازو های قوی - چهار سر ران و داخل پا کاملا رشد  یافته و دلتوئیدهای کاملا گرد.

نقاط ضعف: شاید بتوان گفت نقطه ضعف نمایانی ندارد و فقط کمی کات بیشتر در قسمت عضلات پشت و همسترینگ او را کامل‌تر از آنچه هست، کند.

* کای گرین (نقاط قوت): پیک جلو بازوی نظر گیر - عضلات چهار سر ران و همسترینگ و ساق برجسته و کات شده شگفت انگیز - عضلات پشت و لاتسیموس پر جزئیات و زیر بغل‌های عریض و کاملا تو سعه یافته.

نقاط ضعف: تراپز اندک که در فیگور بیشترین عضله، در مقابل فیل هیث کاملا به چشم می‌خورد و توی ذوق می‌زند - عضلات ساعد کم حجم و فاقد چگالی لازم که مربوط به ژنتیک اوست - پشت بازو هایی با حجم کم که در برابر جلو بازوها تقارن و بالانس او را از بین می‌برد - دلتوئید خلفی که با وجود بهتر شدن در دو سال گذشته هنوز در قیاس با فیل هیث ضعیف است و سینه‌های کم حجم که نسبت به سال 2012 بسیار بهتر شده است، اما در نمایش کول از جلو خوب و کافی به نظر نمی رسد و به طور کلی عدم تناسب و توازن لازم اندام برای قهرمانی در المپیا به خصوص در قیاس با افرادی چون رونی کلمن و فیل هیث.

* نتیجه گیری:‌ با بررسی روند پیشرفت فیل هیث از سال 2010 به این رو، در می‌یابیم که این بدنساز جوان سال، همچنان سالهای پیشرفت در مقابل خود خواهد داشت. او از سال 2015 به تمرینات سخت روی آورده است و در مصاحبه، عنوان کرده که از لغزش‌های سالهای قبل درس گرفته است و در سال 2015 بهترین بدن خود را روی صحنه خواهد آورد. او از سال 2014 خود راضی نیست و می‌خواهد نتیجه تمام تلاش خود را در سال جاری میلادی عرضه کند و موفقیتی بیش از پیش به دست آورد. بنابراین کسب پنجمین ساندو برای او دور از انتظار نیست.

اگر هیث بتواند با بدنی به سان آنچه در سال 2013 ارائه کرد حاضر شود بی شک به مقام نخست دست خواهد یافت. سال 2014 دوربین‌های روی استیج نشان دادند که زیبایی بدن او به ویژه به سبب بر آمدگی شکم او در زاویه کناری در فیگور جفت بازو از پشت، قدری کاستی پذیرفته است. (به احتمال قوی ناشی از مرف بالای انسولین و سو ماتروپین).

همچنین افزایش سایز عضلات ران پا نیز بالانس و توازن او را مقدار کمی به هم زده بود. و آنها همه نشان از عدم آمادگی 100 درصد وی داشت، اما کای گرین همچنان بی شک رقیب اصلی و سر سخت هیث به شمار خواهد آمد و از یاد نبریم که او پا به 40 سالگی نهاده و قهرا میان سالی بر کیفیت و زیبایی بدن او تاثیر گذار است. شادابی اندامی که از کای در سال 2011 دیده شد شاید دیگر تکرار نشود.

گرین اگر بتواند در ماهیچه‌های ضعیف خود تحولی ایجاد کند که بعید به نظر می‌رسد، ظاهرا باید فقط برای همان حفظ مقام نایب قهرمانی بجنگد او به رغم داشتن ماهیچه‌های بی‌نهایت رشد یافته و حجیم هر بار به خاطر عدم توفیق در برابر تناسب اندام شایان تحسین فیل به او باخته است.

در سال 2015 به گمان قوی نتیجه سال قبل تکرار خواهد شد و در رتبه‌گیری نفرات سوم تا دهم، به ویژه با حضور رقیبان تازه نفسی از جمله بدنساز جوان مصری «بیگ رامی» (سنگین‌وزن ترین بدنساز کنونی IFBB) که این روزها بسیار جلب توجه کرده است، شاهد تحولاتی خواهیم بود؛ و صد البته قهرمان مستر المپیا را با بدن جدید و چهارمین مرحله تحول اندام او به تماشا خواهیم نشست. تصاویر منتشر شده از او در شبکه‌های اجتماعی اندامی متفاوت که جزئیات بیشتری از عضلات قهرمان را نمایش می‌دهد در معرض تماشا قرار داده‌اند، که دوستداران و هواداران او را بیش از پیش به او علاقه‌مند خواهد ساخت.

*سخن پایانی: هر رقابت بزرگ و جهانی در عرصه ورزش در هر رشته‌ای مخصوصا در پرورش اندام مجموعه‌ای از شایستگی‌های رقیبان، قدرت و حمایت اسپانسرها، تجارت و داد ستد و بسیاری مسائل حاشیه‌ای دیگر است. فراموش نکنیم که این رشته ورزشی به ویژه در آمریکا نوعی تجارت محسوب می‌شود و طبیعتا پشت پرده‌های بسیاری را به همراه خود دارد.

منتظر می‌نشینیم و می‌بینیم که چه خواهد شد. با آرزوی توفیق بیشتر برای همه قهرمانان و علاقه مندان به ورزش بدنسازی کشور.

انتهای پیام/

منبع: ورزشی فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان