۲۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۶ یکشنبه

صبح قزوین تظاهرات هزاران نفری در ترکیه به خشونت کشیده شد/ استفاده پلیس از گاز‌ اشک‌آور
کد خبر: ۷۹۰۰ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

تظاهرات هزاران نفری در ترکیه به خشونت کشیده شد/ استفاده پلیس از گاز‌ اشک‌آور

مرگ دانشجوی ۱۹ ساله در ترکیه موجی از تظاهرات خشونت‌بار را در پایتخت این کشور و استان «هاتای» به وجود آورد و پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور و ماشین آبپاش استفاده کرد.

تظاهرات هزاران نفری در ترکیه به خشونت کشیده شد/ استفاده پلیس از گاز‌ اشک‌آور
به گزارش صبح قزوين به نقل از خبرگزاری فرانسه، مرگ دانشجوی 19 ساله‌ای که روز گذشته بر اثر جراحات شدید ناشی از درگیری‌های اعتراضی ماه گذشته ترکیه جان خود را از دست داد، شب گذشته به موج جدیدی از ناآرامی‌ها در «آنکارا» پایتخت ترکیه منجر شد.
در درگیری‌ها و اعتراضات شب گذشته در آنکارا و استان «هاتای» منجر شد تا پلیس ضدشورش ترکیه از گاز اشک‌آور و ماشین آبپاش برای متفرق کردن معترضان استفاده کند.
مرگ «علی اسماعیل کرکماز»، تعداد تلفات ناآرامی‌های یک ماهه ترکیه را به پنج نفر افزایش داد.
گزارش‌ها حاکی از آن است که کرکماز در 2 ژوئن به اعتراضات در شهر «اسکی شهیر» پیوست و چند هفته بعد درگذشت.
«علی اسماعیل کرکماز» دانشجوی 19 ساله رشته زبان انگلیسی در دانشگاه «آناتولی» سه شنبه هفته پیش در جریان ناآرامی‌ها و تظاهرات اعتراضی علیه دولت هنگامی که در اثر استنشاق گاز فلفل پلیس حالش بد می‌شود به درون کوچه‌ای می‌دود و بنا به گفته شاهدان عینی در داخل کوچه 4 یا 5 نفر ناشناس او را مضروب می‌کنند که در اثر ضربه و خونریزی مغزی به بیمارستان منتقل می‌شود.
پزشکان بیمارستان در ابتدا پس از معاینه کرکماز به او می‌گویند اتفاقی برایش نیفتاده و وی را مرخص می‌کنند ولی پس از اینکه علی به خانه‌اش می‌رود و می‌خوابد، حالش بدتر می‌شود و بار دیگر به بیمارستان منتقل می‌شود.
نتیجه آزمایش‌ها نشان می‌دهد وی به شدت از ناحیه مغزی دچار خونریزی درونی شده است.
طبق گزارشات رسانه‌های محلی، گروهی از معترضان در استان هاتای تجمع کردند و پلیس نیز مسیر تظاهرات را مسدود کرد و به معترضان دستور داد تا متفرق شوند که معترضان با پرتاب سنگ، به درخواست پلیس پاسخ دادند و مأموران پلیس نیز با گاز اشک‌آور و پمپ آب به آنها پاسخ داد.
بر اساس این گزارش، بیش از پنج هزار معترض ترک که گل میخک با خود حمل می‌کردند به سمت بیمارستانی که کرکماز در آنجا بستری بود، تظاهرات کردند.
خبرگزاری فرانسه گزارش کرد که قربانی 19 ساله، به یکی از سمبل‌های اعتراضات خشونت‌آمیز علیه اردوغان تبدیل شد.
بیش از یک ماه است که اعتراضات ضددولتی در ترکیه آغاز شد.
این اعتراضات در ابتدا با یک تجمع آرام در پارک «گزی» در اعتراض به قطع درختان آغاز شد اما پلیس ترکیه از خشونت استفاده کرد و این اعتراضات کم کم به تظاهرات ضد دولتی تبدیل شد.
انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان