۱۰/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۹ شنبه

صبح قزوین سیاستمداران برزیلی خواستار لغو سفر «روسف» به کاخ‌سفید شدند
کد خبر: ۷۸۹۶ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

سیاستمداران برزیلی خواستار لغو سفر «روسف» به کاخ‌سفید شدند

سیاستمداران احزاب مخالف و موافق دولت برزیل از رئیس‌جمهور کشورشان درخواست کردند موضع محکمی در قبال برنامه جاسوسی آمریکا از شهروندان برزیلی اتخاذ کند و سفر رسمی خود به کاخ سفید در ماه اکتبر سال جاری میلادی را لغو کند.

سیاستمداران برزیلی خواستار لغو سفر «روسف» به کاخ‌سفید شدند
به گزارش صبح قزوين به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، سیاستمداران برزیلی از «دیلما روسف» رئیس‌جمهور کشورشان درخواست کردند تا موضع محکمی در قبال آمریکا اتخاذ کند و سفر رسمی خود به کاخ سفید که قرار است اکتبر سال جاری میلادی انجام بگیرد را تحریم کند.
این درخواست‌ها پس از آن مطرح شد که در برخی گزارش‌ها فاش شد که آمریکا تحت برنامه جاسوسی «پریسم»، میلیاردها ایمیل و دیگر ارتباطات شهروندان برزیلی را تحت نظارت خود قرار داده بوده است.
در یک گزارش فاش شده از «ادوارد اسنودن» مأمور سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به «سیا» و پیمانکار سازمان امنیت ملی آمریکا (NSA)، در روزنامه برزیلی «گلوبو» آمد که برزیل به احتمال خیلی زیاد در معرض بالاترین سطح جاسوسی سازمان امنیت ملی آمریکا از هر کشور آمریکای جنوبی قرار گرفته است.
روسف پس از افشای چنین اطلاعاتی روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری، چنین اقدام جاسوسی آمریکا از برزیل را محکوم کرد و گفت: موضع برزیل درباره این موضوع بسیار آشکار و محکم است.
ما با مداخله این چنینی در برزیل و در هرکشور دیگری مواقع نیستیم.
افشای چنین مطلبی منجر شد تا روز دوشنبه مباحثات جدی در سنا فدرال برازیلیا صورت گیرد و سناتورهای هر دو حزب حاکم و مخالف دولت برزیل استدلال کردند در صورتیکیه مشخص شود گزارشات مبنی بر جاسوسی آمریکا از قلمرو برزیل درست است، واشنگتن باید از برازیلیا عذرخواهی کند.
سناتور «آلوارو دیاس» یکی از اعضای حزب مخالف دموکراسی اجتماعی برزیل تصریح کرد: اتهامات استراق سمع بسیار جدی است و برحاکمیت کشور ما تأثیر می‌گذارد.
رئیس‌جمهور روسف باید مستقیماً در خصوص این موضوع با اوباما وارد گفت‌وگو و بحث شود و اگر پاسخ وی قانع کننده نبود، روسف باید سفر رسمی خود به واشنگتن در ماه اکتبر را لغو کند.
سیاستمداران احزاب موافق و مخالف برزیل اعلام حمایت خود از اسنودن را اعلام کردند و تأکید داشتند که برزیل باید آشکارا به اسنودن پناهندگی سیاسی پیشنهاد دهد.
حدود یک ماه پیش اسنودن در مصاحبه با روزنامه انگلیسی «گاردین» از برنامه جاسوسی نهادهای امنیتی آمریکا تحت عنوان «پریسم» پرده برداشت و گفت که این برنامه به نهادهای امنیتی آمریکا از جمله آژانس امنیت ملی و پلیس اف بی آی اجازه می‌دهد تا تماس‌های تلفنی و ارتباطات اینترنتی شهروندان آمریکایی و دیگر کشورها را مورد جاسوسی قرار دهند.
این افشاگری جنجال بسیار زیادی را به پا کرده است و از آن زمان به بعد نشریات مختلف جهان بخش‌هایی از گزارش‌های اسنودن را فاش می‌کنند که نشان می‌دهد، آمریکا از شهروندان دیگر کشورها نیز جاسوسی کرده است.
انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان