۱۲/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۳۱ دوشنبه

صبح قزوین امسال هم جای نمایشگاه قرآن در ماه خدا خالی است!
کد خبر: ۷۷۲۸ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

مسئولان پاسخگو باشند؛

امسال هم جای نمایشگاه قرآن در ماه خدا خالی است!

ماه رمضان از راه می رسد و باز هم در استان قزوین خبری از نمایشگاه قرآن نیست.

امسال هم جای نمایشگاه قرآن در ماه خدا خالی است!
صبح قزوین؛ ماه خوب خدا رمضان المعظم یک بار دیگر از راه می رسد.
خدا را بی نهایت شاکریم که از خزانه ی موهبت و الطاف بی کران خود بر ما منت نهاد تا دگر باره بتوانیم این ماه پر برکت و پر فضیلت را درک نماییم؛ ماهی که خداوند متعال در شأن آن می فرماید: «شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن هدی لناس و بینات من الهدی و الفرقان.
.
.
» (ماه رمضان (ماهی است) که در آن برای راهنمایی مردم و بیان راه روشن و هدایت و جدا ساختن حق از باطل، قرآن نازل شده است.
و در ادامه آیه می فرماید: «فمن شهد منکم الشهر فلیصمه.
.
.
» (پس هر که این ماه را دریابد، باید که در آن روزه بدارد).
آری ماه مبارک رمضان، فرصتی ارزشمند و مغتنم برای تهذیب و پالایش روح و روان انسانی است.
ماه سلوک و زدودن زنگارهای شیطانی از آیینه دل و برافروختن چراغ معرفت در شبستان وجود است، گاه تلاوت و تدبّر و هنگامه دعا خواندن و تحوّل است.
عاشقان کوی دوست در این ماه، مهر صیام بر لب می زنند و آتش محبّت در قلب مشتعل می سازند و با گام نهادن بر نردبان کمال و فضیلت، پلّه پلّه به معبود و معشوق خویش نزدیک تر می شوند.
انسان روزه دار در این ماه مهمان حضرت دوست است و سفره ای از رحمت و مغفرت در پیش روی وی گشوده شده است.
در ماه مبارک رمضان، عشّاق از سفره پرفیض الهی، بهره مند می شوند و مشام جان را با عطر عبادت و معنویت می نوازند.
این ماه که ماه نزول قرآن نیز می باشد بهترین فرصت برای نزدیک شدن به آیات کلام الله است، از این رو در اکثر استانها این روزها شاهد برگزاری نمایشگاه قرآن می باشیم.
استاد قرائتی در برنامه ای که چندی پیش در مسجد النبی قزوین انجام شد تاکید کرد: "يكي از عللي كه موجب مي‌شود در آستانه ماه مبارك رمضان بيشتر به قرآن پرداخته شود، اين است كه در اين ايام توجه عموم مردم نيز به قرآن كريم بيشتر مي‌شود و تأثيرگذاري اين گونه مباحث نيز در اين ايام بيشتر است.
" نمایشگاه قرآن یکی از بزرگترین معروفات ترویج مفاهیم قرآنی و بحث فعالیت های قرآنی است و مکان خوبی برای معرفی کسانی است که دغدغه فعالیت های قرآنی دارند و کار قرآنی انجام می دهند.
ضرورت برگزاری نمایشگاه قرآن کریم در ماه مبارک رمضان برقراری زمینه تعامل و ارتباط معنوی اقشار مختلف مردم با تولیدات و محصولات جدید قرآنی در حوزه‌های مختلف است.
این فرصت مناسب و مطلوبی برای نشر و توسعه فرهنگ روح بخش قرآن کریم است.
همچنین استفاده از ظرفیت‌های مؤسسات قرآنی توانمند و انجمن‌های فرهنگی ـ هنری استان جهت ارائه تولیدات قرآنی در نمایشگاه در راستای توسعه و ترویج فرهنگ غنی قرآن کریم بین اقشار مختلف جامعه از دیگر اهداف و ضرورت‌های برگزاری این نمایشگاه است.
یکی از اهداف اصلی وجود چنین نمایشگاه هایی آشنایی هر چه بیشترمردم با فرهنگ قرآنی و ترغیب بیشتر نوجوانان و جوانان به فهم مضامین و معارف قرآن است.
این رویداد مهم باعث سوق دادن مردم به ترویج قرآن و فرهنگ آن است.
از این رو وجود نمایشگاه های قرآن در جامعه از ضروریات مسلم است.
این در حالی است که متاسفانه در استان قزوین این نمایشگاه در ماه مبارک رمضان به اجرا در نمی آید و برگزاری آن موکول شده است به قبل از دهه فجر! هر چند در بررسی ها مسئولان از دلایل خود می گویند امابه راستی آیا نمی توان با برنامه ریزی و تامین اعتبارات لازم این نمایشگاه را برگزار و از مواهب این ماه در این عرصه استفاده کرد؟ چرا باید کمبود اعتبار در قرآن خود را نشان دهد؟ در نظرسنجی که صبح قزوین در نمایشگاه قرآن سال قبل در بین مردم و غرفه داران انجام داد، شاهد بودیم که اکثر مخاطبان نسبت به زمان برگزاری این واقعه مهم قرآنی انتقاد داشته و خوستار اجرای آن در ماه رمضان بودند.
در این رابطه مصاحبه ای با محمد حسین شفیعی ها مدیر کل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین صورت گرفت تا دلایل عدم برگزاری چنین نمایشگاهی در رمضان المعظم را جویا شویم؛ در این مصاحبه وی ابراز داشت: امسال هم به مانند سال قبل این نمایشگاه در آستانه دهه مبارک فجر یعنی 5 الی 6 بهمن ماه برگزار می شود، چرا که ما خواهان ایجاد یک فضای قرآنی در غیر ماه رمضان در شهر هستیم.
شفیعی ها علت این امر را چنین توصیف کرد: از آنجا که در این ماه در تهران نمایشگاه بین المللی قرآن دایر است ما برای دعوت از خدمات دهندگان با مشکل روبرو هستیم، چرا که آنها یا نمی آیند یا اگر حاضر می شوند کالاها و محصولات درجه چندم خود را عرضه می کنند.
اما برگزاری نمایشگاه در غیر ماه مبارک رمضان این امکان را به ما می دهد که خدمات فرهنگی - قرآنی بهتری را در استان ایجاد کنیم.
مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد استان قزوین تصریح کرد: در سال قبل علت تاخیر ابتدایی در برگزاری این نمایشگاه عدم تامین منابع بود، ما قرار داشتیم همانند سنوات سابق آن را در ماه رمضان دایر کنیم اما به دلیل اینکه اعتبار مالی ما کم بود نتوانستیم در موعد مقرر اعمال نماییم از این رو برقراری نمایشگاه به اوایل بهمن ماه افتاد.
وی ادامه داد: تجربه به ما نشان داده است که در ماه رمضان دستمان بسته است چون اغلب غرفه داران در تهران هستند و نمایشگاه تهران هم با نمایشگاه قزوین قابل مقایسه نیست چرا که آن بسیار رونق دارد.
برای همین این کار تخصصی در غیر ماه مبارک انجام می شود تا امکانات بهتر، راحت تر و مناسب تر در اختیار ما قرار گیرد.
شفیعی ها اذعان کرد: ما هم قبول داریم اگر در ماه رمضان نمایشگاه قرآن دایر می شد به خاطر فضای معنوی خاص این ماه بهتر بود، اما وقتی در محدودیت قرار می گیریم نمی شود آن را انجام داد چرا که گردانندگان آن دچار مشکل می شوند.
وی ادامه اداد: البته خود نگاه وزارت فرهنگ و ارشاد هم مبنی بر این نکته است که در طول سال نمایشگاه ها برگزار شود و همه متراکم در یک ماه نباشد.

******

 حال سوال اینجا است که چرا دستگاه ها ی ذی ربط با همکاری هم و تامین بودجه لازمه این اقدام مفید و موثر را برای مردم خداجوی قزوین انجام نمی دهند.
مطمئنا اگر همه دستگاه های مربوطه دست در دست هم دهند خواهند توانست این نمایشگاه را در طول این ماه که ماه قرآن است و عموم مردم خواهان قرار گرفتن در مسیر زلال کلام حضرت حق هستند را برقرار و از اثرات آن در فضای شهر استفاده نمایند.
صبح قزوین از عموم مسئولان مربوطه تقاضای همکاری و مساعدت در این راه مهم را دارد، باشد که قرآن از مهجوریت و مظلومیت خارج شود و ما در راه اعتلای ان گام های بلندتری را برداریم.
انتهای خبر/2004/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان