۲۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۶ یکشنبه

صبح قزوین احمد عربانی;۴۰ سال است که شاهد ایستادگی هنر کم‌ بضاعت انیمیشن هستیم
کد خبر: ۶۲۵۳۲ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۵/۳۱ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

احمد عربانی;۴۰ سال است که شاهد ایستادگی هنر کم‌ بضاعت انیمیشن هستیم

احمد عربانی از پیشکسوتان عرصه‌ی پویانمایی ایران معتقد است که در حال حاضر، صنعت انیمیشن بنیه اقتصادی ندارد و این هنر که چهل سالگی خود را پشت سر می‌گذارد، همچنان کم‌بضاعت است.

احمد عربانی;۴۰ سال است که شاهد ایستادگی هنر کم‌ بضاعت انیمیشن هستیم

به گزارش گروه فرهنگی « صبح قزوین »، احمد عربانی نویسنده و کارگردان پیشکسوت عرصه پویانمایی پیرامون برگزاری دومین همایش ملی انیمیشن ایران اظهار داشت: هنوز خاطره خوب برگزاری نخستین دوره همایش این انیمیشن در ذهن انیماتورها باقی است و به همین دلیل آنها خوشبین و امیدوار به استمرار این رویداد هنری هستند.

 

وی افزود: برخلاف نظر عده‌ای که تعدد برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌ها را بی‌مورد می‌دانند، معتقدم برگزاری رخدادهای فرهنگی- هنری در هر زمینه‌ای، اگر سنجیده و درست پیش برود، موجب دلگرمی هنرمندان می‏شود.

 

عربانی با اشاره به بحث اقتصاد صنعت انیمیشن اذعان داشت: در حال حاضر برای این هنر، اقتصادی موجود نیست ولی می‌توان آن را به وجود آورد. چهل سال است که شاهد ایستادگی این هنر کم‌بضاعت هستیم. قبل از انقلاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زمینه‌ی اقتصادی را برای هنر انیمیشن بنا کرد، اما در طول سالیان اخیر وجه اقتصادی کار هنرمندان کمرنگ‌تر از گذشته شده است، هرچند که همچنان شاهد تولید برخی آثار باکیفیت و پُرمحتوا هستیم.

 

وی افزود: در این میان موسسه فرهنگی- هنری صبا با ساخت آثار بی‌هدف، وضعیتی به بار آورد که شخصاً از اینکه دو کار را با این موسسه تولید کردم، شرمنده‌ام! به اعتقاد من باید به کالای هنری توجه جدی نشان داد تا بتوانیم آنرا صادر کنیم و تولید آثار بی‌کیفیت هیچ فایده‌ای ندارد.

 

این هنرمند در ادامه تاکید کرد: حمایت سازمان‌ها از انیماتورها برای تربیت افراد هنر محور و نه مدرک‌گرا می‌تواند به جامعه انیمیشن کمک زیادی کند. متاسفانه در حال حاضر افراد در رشته کارگردانی انیمیشن فارغ‌التحصیل می‌شوند اما نمی‌توانند یک سیکل راه رفتن را درست طراحی کنند! شاید مباحث آکادمیک دردی از دل وضعیت نابسامان معیشت انیماتورها کم نکند، ولی حداقل اصول ابتدایی این فن را به آنهایی که خود را به خواب زده‌اند یادآوری می‌کند.

 

عربانی ادامه داد: از طرف دیگر هنرمندانی هستند که واقعاً به دور از هر جنجالی خانه‌نشین شده‌اند، زیرا آنها هنر تجسمی دارند و مانند عده‌ای نمی‌توانند مباحث اقتصادی را دسته‌بندی کنند و در عقد قرارداد موفق باشند. اگر واقعاً شرایط تولید فیلم انیمیشن حرفه‌ای باشد و کارهای اداری با مدیر برنامه‌ها انجام می‌شد، آن زمان تفاوت هنرمندان و افراد سودجو مشخص و هنر انیمیشن بدون هیچگونه حب و بغض توسط اهل فن اداره می‌شد.

 

 

منبع: فرهنگی خبرگزاری دانشجو

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان