۱۲/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۳۱ دوشنبه

صبح قزوین روحانی در مناظره اقتصادی:
کد خبر: ۶۱۵۷ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

روحانی در مناظره اقتصادی:

روحانی در مناظره اقتصادی:

حسن روحانی در پاسخ به این پرسش که نگاه، برنامه و شاخص دولت شما برای گسترش و اندازه‌گیری عدالت اقتصادی چیست گفت: عدالت اقتصادی به این معناست که هر چیزی در جایگاه خودش قرار بگیرد که اولین مسئله آن، تولید است.

روحانی در مناظره اقتصادی:
به گزارش صبح قزوین، حسن روحانی در پاسخ به این پرسش که نگاه، برنامه و شاخص دولت شما برای گسترش و اندازه‌گیری عدالت اقتصادی چیست، گفت: عدالت اقتصادی به این معناست که هر چیزی در جایگاه خودش قرار بگیرد که اولین مسئله، مسئله تولید است که باید تولید را در جایگاه خود قرار دهیم.
رئیس مرکز استراتژیک تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه امروز به جای اینکه به تولید داخل کمک شود به مسیر واردات روی آورده‌ایم، خاطرنشان کرد: روی آوردن به مسیر واردات بزرگترین بی‌عدالتی است.
یعنی عدالت این است که در شرایط فشار دشمن ما بتوانیم در داخل به تولید کمک کنیم، فضا را بهبود ببخشیم، تولید داخل را افزایش دهیم و بر مقدار واردات بکاهیم.
وی گفت که شعارهای سیاسی ما با عملکردهای اقتصادی سازگار نیست.
چرا که در شعار سیاسی، شعار مقاومت می‌دهیم، اما در مقام عمل شعار اقتصاد مقاومتی برقرار نیست.
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما باید در شرایطی که باید سیاست اقتصادی ما با سیاست سیاسی ما کاملا منطبق باشد برنامه‌ریزی صورت دهیم و در یک مسیر قرار بگیریم.
در حالی که امروز در دو مسیر کاملا جدا حرکت می‌کنیم.
به گونه‌ای که در بخش اقتصاد و واردات با دست دراز کردن به سوی بیرون تقاضای نیاز می‌کنیم اما در سیاست اعلام می‌کنیم که بی‌نیاز هستیم.
روحانی بیکاری را شاخصی در جهت بی‌عدالتی قلمداد کرد و گفت: حتی شاخص‌هایی که برای عدالت معروف هستند مانند پول ضریب جینی ما امروز شاهدیم که آخرین اعلامی که بانک مرکزی کرده این است که بعد از اجرای یارانه‌ها دو دهک بالا و دو دهک پایین تا حدودی سود برده‌‌اند اما شش دهک وسط در فشار بیشتر قرار دارد.
وی ادامه داد: در شرایطی هستیم که کارخانه کفش ملی که روزی جزو افتخارات ما بود الان تبدیل به انبار ماشین سایپا شده و صنایع پارت الکتریک که روزی افتخار این منطقه بود، الان لانه کبوترها است که این نشان از این است که عدالتی بین نیازهای واقعی و عملکردهای دولت وجود ندارد.
سعید جلیلی در واکنش به اظهارات حسن روحانی گفت: باید عدالت اصل باشد و حتی مقدمه‌ای بر پیشرفت.
وی با بیان اینکه اگر بتوانند عدالت را اجرا کرده و ظرفیت‌ همه مردم را آزاد کنیم شرایط برای بروز استعدادها فراهم خواهد شد.
این نامزد ریاست جمهوری یازدهم با بیان اینکه عدالت باید به طور ساختاری شکل بگیرد نه به صورت حرکت‌های مقطعی، عدالت را یکی از بحث‌های مهم اقتصاد دانست و افزود: در بخش تخصیص منابع نیز عدالت باید مورد توجه باشد.
وی افزود: عدالت در توزیع منابع پولی و ارزی باید به صورت ساختاری شکل بگیرد.
جلیلی با بیان اینکه باید سعی شود سیاست‌گذاری‌ها مطابق عدالت باشد تا تولید در کشور شکل گیرد، گفت: عدالت ساختاری به تولید و رونق آن در کشور کمک می‌کند.
سید محمد غرضی در پاسخ به حسن روحانی تاکید کرد: اولین بخش عدالت آن است که دولت دست خود را از جیب مردم در بیاورد.
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه وقتی دولتی ارز موجود کشور را از 7 تومان به 3500 تومان می‌رساند در واقع در حال خالی کردن جیب فقرا است، تصریح کرد: عدالت در این است که اول دست کسی که در جیب فقرا است قطع شود.
وی خاطرنشان کرد: دولت متورم بیش از درآمدش هزینه می‌کند و با این کار فقرا را فقیرتر و اغنیا را غنی‌تر می‌کند.
غرضی با اشاره به ثابت بودن نرخ دلار در کشورهایی همچون ژاپن و چین ادامه داد: ما باید از دیگران درس بگیریم و اول باید قیمت پول ملی را تثبیت کنیم و سپس به سراغ کارهای دیگر برویم.
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: کسانی که می‌خواهند کشور را اداره کنند باید با مردم متعهد شوند که در زمان ترک دولت بگویند قیمت دلار چقدر است.
علی‌‌اکبر ولایتی در پاسخ به روحانی گفت: معنای لغوی عدالت همان بود که گفته شد اما در عمل عدالت عبارت از این است که امکانات موجود در کشور به طور یکسان در اختیار مردم قرار گیرد، اعم از امکانات تحصیلی، مالی، شغلی، مسکن.
وی با تاکید بر اینکه ما شهروند درجه یک، دو و سه نداریم تصریح کرد: هر ایرانی در داخل یا خارج از کشور، ایرانی است و باید به طور یکسان از امکانات موجود در این کشور استفاده کند؛ این معنای عملی عدالت است.
ولایتی ادامه داد: عدالت به تنهایی بدون پیشرفت به معنای تقسیم عادلانه فقر است، بنابراین عدالت و پیشرفت باید توام با هم باشند و اگر چنین شد ما می‌توانیم هم عدالت را داشته باشیم و هم پیش رویم، اگر پیشرفت بدون عدالت هم باشد، فاصله طبقاتی زیاد می‌شود و این خلاف ارزش‌های اسلامی و ایرانی است.
محمدرضا عارف در پاسخ به سخنان حسن روحانی گفت: برای تحقق گسترش عدالت اقتصادی که بخشی از شعارهای انقلاب اسلامی است باید تولید ثروت کرده و رشد اقتصادی داشته باشیم.
این نامزد ریاست جمهوری یازدهم یادآور شد: در برنامه سوم رشد اقتصادی 6 درصد را داشتیم و شرایط را برای کاهش فاصله دهک اول و دوم فراهم کرده بودیم؛ به نظر می‌رسد در حال حاضر به رشد بالاتری نیاز داریم.
وی افزود: ما رشد هشت درصد را در برنامه خود تدارک دیده‌ایم و امیدواریم در راستای عدالت اسلامی آن را دنبال کرده و جلو برویم.
عارف تاکید کرد: اولویت را باید به نقاط غیربرخوردار و مرزی در توسعه داد و فاصله پیشرفت را در نقاط مختلف با مرکز کشور کم کنیم؛ متاسفانه خط فقر بالا رفته است.
این نامزد ریاست جمهوری یازدهم با بیان اینکه در سال 83، 22.
4 درصد زیر خط فقر بودیم اما اکنون به 44 درصد رسیده است، یادآور شد: باید تلاش کرد حتی‌الامکان تعداد فقرا را کمتر کنیم و اولویت را به اقشار آسیب‌پذیر دهیم تا این که خط فقر در وضعیت قابل قبولی قرار گیرد.
محمدباقر قالیباف در پاسخ به سخنان حسن روحانی در خصوص بحث عدالت گفت: عدالت به نظر من نه گفتنی نیست و نه شنیدنی بلکه عدالت مجموعه اقداماتی است که باید اتفاق بیفتد و مردم باید آن را بچشند.
وی افزود: ما یک عدالت فردی داریم که براساس قانون اساسی آحاد این ملت از هر مذهب و قومیتی که دارند باید در برابر قدرت برابر باشند.
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: عدالت بعدی باید در عدالت جغرافیایی خود را نشان دهد بالاخره ما به مرکز حکومت برسیم و بقیه هر چقدر از مرکز حکومت دورتر می‌شوند محروم‌تر شوند.
قالیباف گفت: ما عدالت اجتماعی در خصوص قشرهای مختلف را باید مد نظر قرار دهیم؛ واقعاً زنان، کارگران، کشاورزان را ببینید.
ما باید بدانیم هر حرفی که در خصوص عدالت بزنیم اما بدون رشد اقتصادی باشد یک شعار بیشتر نیست و بعد ما هر چقدر بگوییم که به مناطق محروم بیشتر می‌رسیم درست نیست.
وی افزود: من زمانی که در نیروی انتظامی فعالیت می‌کردم عدالت را در نیروی انتظامی این برقرار کردم که پلیس 110 را درست کردم تا یک بچه و یا کودک بتواند به پلیس دسترسی داشته باشد.
در شهرداری تهران نیز بر توسعه مناطق محروم تأکید شد.
ما در شهرداری عملکرد شهرداری را بالا بردیم و رشد شمال شهر را متوقف نکردیم اما جنوب شهر را چند برابر کردیم.
غلامعلی حدادعادل در پاسخ به سخنان حسن روحانی در مناظره تلویزیونی گفت: دهه کنونی دهه پیشرفت و عدالت نامیده شده که این نامگذاری بی‌سبب نبوده است.
وی با اشاره به برخی تئوری‌های غربی مبنی بر تاکید بر پیشرفت و عدم توجه به عدالت گفت: متاسفانه شاهد برخی از این انحراف‌ها و کج روی‌ها در مبانی برنامه چهارم بودیم.
حدادعادل تاکید کرد‌: وقتی این برنامه در مجلس ششم به تصویب رسید در برخی موارد در اسناد بالادستی عدالت را فرودست انگاشته بودند و به پیشرفت ولو از دست رفتن محرومان تاکید کرده بودند.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری، خاطرنشان کرد: عدالت و پیشرفت باید با هم همراه باشد.
وی ادامه داد: یکی از نمونه‌های تامین عدالت، هدفمندسازی یارانه‌هاست که باید تعقیب شود.
حدادعادل تصریح کرد: لازمه عدالت اقتصادی،تامین زیرساخت‌ها بوده و دولت باید این زیرساخت‌ها را در کشور تامین کند تا عدالت اقتصادی محقق شود.
محسن رضایی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به گفته‌های حسن روحانی اظهار داشت: بنده در طی 6 ماه گذشته در سفرهایی که در استان‌های کشور داشتم به موضوع عدالت پرداختم و نباید تبعیض و رشوه در سیستم اقتصادی ما نفوذ کند.
وی افزود: نباید بین اقشار مختلف مردم فاصله طبقاتی زیاد شود و دوره شعار دادن تمام شده است.
رضایی تاکید کرد: بنده در 14 برنامه که توضیح داده‌ام همه برنامه‌هایم ناظر بر این بوده است که چگونه عملا به عدالت برسیم و چگونه بتوانیم ثروت را در بین مردم به طور عادلانه توزیع کنیم.
کاندیدای ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: ما در تئوری و در شاخص در بحث عدالت مشکل داریم که باید این مشکل را برطرف کنیم.
حسن روحانی در جمع‌بندی چهارمین سوال مناظره با بیان اینکه در مسئله عدالت باید به مقوله رانت و فساد توجه کنیم، افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر با مسئله رانت و فساد مواجه بودیم و مسئله فساد، مسئله‌ای است که مقام معظم رهبری نیز به مقابله با آن تاکید دارد.
وی با بیان اینکه عدالت به این معنا است که برای کل مردم و اتباع ایرانی اعم از زن و مرد فرصت یکسان فراهم شود، افزود:‌طبق فصل سوم قانون اساسی باید شرایط عادلانه‌ای برای همه ایرانیان فراهم شود.
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه باید عدالت اجتماعی را در اولویت قرار دهیم، خاطرنشان کرد: اکنون ما شاهد بیکاری زنان هستیم و 66 درصد از زنان بین 20 تا 29 سال جزء افراد بیکار هستند.
روحانی توزیع یکسان امکانات را از دیگر اهداف عدالت خواند و افزود: باید شرایطی فراهم شود که همه افراد در توزیع عدالت شرایط یکسانی داشته باشند.
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به بحث تمرکززدایی گفت:‌اکنون برخی استان‌های ما احساس می‌کنند که توانایی استان را دارند اما متاسفانه اداره استان‌ها به تهران متمرکز شده است.
باید بار را از دوش تهران برداریم.
انتهای پیام/1001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان