۲۰/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۳/۰۸ سه شنبه

صبح قزوین ائتلاف پنهان آنکارا و تل‎آویو
کد خبر: ۶۰۳۲ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

ائتلاف پنهان آنکارا و تل‎آویو

سه هفته پیش، وقتی اسرائیل طی حرکتی فرصت‎طلبانه، با استفاده از شرایط بحرانی در سوریه، به یکی از تأسیسات نظامی در این کشور حمله کرد، به‎نظر می‎رسید با یک تیر چند نشان را هدف گرفته است.

 ائتلاف پنهان آنکارا و تل‎آویو
به گزارش صبح قزوين به نقل از  مجله پنجره، سه هفته پیش، وقتی اسرائیل طی حرکتی فرصت‎طلبانه، با استفاده از شرایط بحرانی در سوریه، به یکی از تأسیسات نظامی در این کشور حمله کرد، به‎نظر می‎رسید با یک تیر چند نشان را هدف گرفته است.
اول این‎که واکنش‎‎ سوریه و به‎خصوص محور مقاومت و جامعه جهانی را سنجیده و معیار‎هایی برای پیش‎بینی پیامد شرارت‎‎های آتی خود کسب کند.
دوم این‎که به فرایند درگیری و جنگ داخلی در سوریه، برای سقوط اسد، شدت دهد و از همه مهم‎تر این‎که حزب‎الله را در موضع تدافعی و انفعال قرار دهد.

اما آن‎چه ناظران پس از حمله اسرائیل کتمان نکردند این بود که اقدام اسرائیل، هیزم ریختن بر آتشی است که خود رژیم صهیونیستی هم از آن در امان نخواهد بود و مهم‎تر این‎که سوریه نسبت به تهاجمات بعدی اسرائیل سکوت نخواهد کرد.
اما هفته گذشته اسرائیل بار دیگر یک مقر نظامی را در خاک سوریه، در نزدیکی بلندی‎‎های جولان، هدف قرار داد.
به فاصله کوتاهی از این حمله، ارتش سوریه با حمله به یک خودروی نظامی ارتش رژیم صهیونیستی (که از خط آتش‎بس در این منطقه عبور کرده بود) از نابودی کامل آن خبر داد.
دقایقی بعد سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی با صدور بیانیه‎ای حمله به گشتی این رژیم در بلندی‎‎های جولان را تأیید کرد.
سوریه با این اقدام نشان داد که در پاسخ دادن به تجاوزات اسرائیل در هر شرایطی جدی است.

از سوی دیگر محور غربی-عربی حامی تروریسم در سوریه که در کنار اسرائیل ائتلاف ضد‎اسد تشکیل داده‎اند، هنوز بر طبل خشونت و اقدامات غیر‎انسانی در این کشور می‎کوبد؛ به‎خصوص ترکیه که یکی از فعالان اصلی بحران‎آفرینی در سوریه به‎شمار می‎رود.
در حالی‎که آمریکا و روسیه در حال رایزنی برای برگزاری نشست «ژنو 2» هستند، المنار لبنان هفته گذشته فاش کرد دولت ترکیه و برخی رژیم‎‎های عربی می‎کوشند با انجام برخی انفجار‎ها و تقویت گروه‎های تروریستی در شمال سوریه، در برابر راه‎حل سیاسی بحران این کشور کارشکنی کنند.
این کشور‎ها از این طریق می‎کوشند موانعی را در برابر راه‎حل سیاسی بحران سوریه به‎وجود آورده و آن را به شکست بکشانند.
ترکیه مرز‎های خود را برای ورود و حتی آموزش تروریست‎ها باز گذاشته و به دستگاه‎های اطلاعاتی خود را برای ‎همراهی با سرویس‎‎های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی، عربستان و قطر مأموریت داده تا اقدام به عملیات انفجاری در خاک سوریه کنند.

به‎نظر می‎رسد دولت ترکیه از رهگذر تقویت گروه‎های تروریستی در شمال سوریه می‎کوشد آمریکا را قانع کند که همچنان فرصت تکرار سناریوی لیبی وجود دارد.
همچنین به‎زعم تحلیل‎گران، سران ترکیه تحرکات مشکوک خود را تا زمان برگزاری کنفرانس ژنو 2 ادامه خواهند داد و احتمال می‎دهند که بتوانند چندین بار برگزاری این کنفرانس را به تأخیر بیندازند و در نتیجه معادله راه‎حل سیاسی را بر هم زده و تجاوزات نظامی جدیدی را علیه ملت سوریه سازمان‎دهی کنند.

اما انتقادات به سیاست‎‎های ترکیه درباره سوریه و سایر همسایگانش، فقط محدود به بیرون از مرز‎‎های آن نشد و یکی از کارشناسان برجسته سیاسی این کشور، خانم دکتر نورای مرت تحلیل‎گر ارشد مسائل خاورمیانه، سیاست‎‎های رجب طیب اردوغان نخست‎وزیر ترکیه در سوریه را حتی برای متحدان ترکیه دردسرساز خواند.
اولریش پیک، یک کارشناس آلمانی مسائل ترکیه نیز واکنش ارتش ترکیه به حملات تروریستی اخیر در شهر ریحانلی را غیر‎واقع بینانه و صرفا زبانی دانست و گفت حتی اگر اردوغان خود را علاقه‎مند به مداخله نظامی در سوریه نشان دهد، می‎داند که چنین اقدامی می‎تواند عواقب غیر‎قابل پیش‎بینی به دنبال داشته باشد؛ به خصوص که ترکیه به‎عنوان شریک ناتو نمی‎تواند هیچ‎گونه تکروی‎ای در این زمینه از خود نشان دهد.
وی گفت اردوغان علایق سیاسی مشخصی را در سوریه دنبال می‎کند و به همین دلیل تغییر موضع وی در برابر نظام بشار اسد بسیار ناگهانی بود، زیرا از چهار سال پیش رابطه دوستانه بین این دو کشور برقرار بود، اما امروز وی به دشمن اسد تبدیل شده است.
از این‎رو اردوغان سیاستمداری است که بسیار خودخواهانه فکر می‎کند و روی سقوط نظام اسد تأکید دارد، زیرا به نفوذ شخصی بیشتر و نقش رهبری ترکیه در تمام منطقه امید بسته است.

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان