۱۵/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۳/۰۳ پنجشنبه

صبح قزوین فضای هنر بهترین جایگاه برای انتقال بسیاری از مباحث دینی است/ ارتباط روحانیت و حوزه به عنوان صاحبان فکر باید با هنرمندان انقلابی عمار افزایش یابد
کد خبر: ۴۵۰۸۳ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

در دیدار دبیرخانه جشنواره عمار با امام جمعه قزوین مطرح شد

فضای هنر بهترین جایگاه برای انتقال بسیاری از مباحث دینی است/ ارتباط روحانیت و حوزه به عنوان صاحبان فکر باید با هنرمندان انقلابی عمار افزایش یابد

در دیدار دبیرخانه جشنواره عمار با امام جمعه قزوین مطرح شد که؛ فضای هنر بهترین جایگاه برای انتقال بسیاری از مباحث دینی است و ارتباط روحانیت و حوزه به عنوان صاحبان فکر باید با هنرمندان انقلابی عمار افزایش یابد.

فضای هنر بهترین جایگاه برای انتقال بسیاری از مباحث دینی است/ ارتباط روحانیت و حوزه به عنوان صاحبان فکر باید با هنرمندان انقلابی عمار افزایش یابد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، اکران کنندگان و فیلم سازان جشنواره عمار ظهر امروز(چهارشنبه) با حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی امام جمعه قزوین دیدار کردند.
در این دیدار حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، امام جمعه قزوین با اشاره به رسالت هنرمندان در عرصه خدمت به هنر دینی اظهار کرد: برای فعالیت در عرصه هنر و فرهنگ به طور یقین کمبودهایی وجود دارد؛ اما اگر شما به دنبال پول و امکانات بودید برای کار به سراغ معاویه می‌رفتید نه عمار؛ وی در ادامه افزود: یک زمانی در محضر آیت الله جوادی آملی بدیم و آقای دشتی که کتاب شریف نهج البلاغه را آماده می‌کردند گفتند که خیلی وقت است که به دنبال این هستم که موسسه ای پیدا شود و انتشار این کتاب را بر عهده بگیرد؛ اما تا به امروز با توسل به امام غلی(ع) هم کارم پیش نرفته است.
نماینده ولی فقیه در استان ادامه داد: آقای جوادی آملی در جواب حجت الاسلام دشتی فرمودند؛ زمانی که عقیل برادر امام پیش ایشان آمد و طلب پول کرد ایشان آهن گداخته را نزدش برد و گفت اگر طالب من هستی باید این شرایط را تحمل کنی؛ پس کار برای امام با سختی همراه است.
وی با بیان اینکه شهید آوینی و امثال آقای طالب زاده در عرصه هنر و سینما بدون هیچ امکاناتی فعالیت خود را شروع کردند اذعان کرد: این افراد که اتوبانی را برای ورود به عرصه هنر پیش پای نسل امروز قرار دادند در دوره ای که خودشان فعالیت داشتند با کارشکنی‌ها و بی توجهی به کارشان مواجه می‌شدند.
امام جمعه قزوین در خصوص اینکه چرا مردم برای حمایت از هنر انقلاب حضور ندارند گفت: نمی‌توان از مردم گلایه ای کرد زیرا شناخت لازم را در خصوص اهمیت این عرصه و حوزه دشمن شناسی ندارند؛ در حال حاضر که ما خودمان را در جریان امور می‌دانیم هنوز به حد کافی اطلاعات نداریم که بتوانیم به خوبی حمایت کنیم.
شهید آوینی با فعالیت هنرمندانه متفاوت خود توانست به کشف واقعیت‌های هنر دینی بپردازد وی ابراز کرد: در بطن مردم بودن یکی از راهکارهای مهم برای جذب آنهاست؛ چرا مردم جنگ هشت ساله را به خوبی درک می‌کردند به علت اینکه فرزندان آنها و زندگی شان به طور مستقیم تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته بود؛ اما امروز مرددم جنگ را به معنای واقعی درک نمی‌کردند پس با حضور جدی هنرمندان دینی و شناساندن دشمن می‌توان از حضور مردم کمک گرفت.
عابدینی تصریح کرد: شما برخاسته از هیئت و مسجد و منابع مردمی هستید اما مردم شما را هنرمند و فیلم ساز نمی‌شناسند، شما باید خودتان را به مردم بشناسانید و زمینه ارتباط هنری و دینی و مردمی را افزایش دهید.
وی با بیان اینکه در فضای هنر بسیاری از مباحث دینی را می‌توان منتقل کرد بیان داشت: شهید آوینی در دوره ای که شروع به کار کرد با بیان قوی و فعالیت هنرمندانه متفاوت خود توانست به کشف واقعیت‌های هنر دینی بپردازد؛ با ابزار هنر بیشتر از حمایت مالی کار را پیش می‌برد زیرا کار تاثیرگذار برای خدا و مخلصانه است.
این کارشناس دینی در پایان تاکید کرد: هنرمندان برای ایجاد تعامل بیشتر با مردم می‌توانند در مجالس قرآنی این ارتباط را ایجاد کنند، زیرا با محوریت قرآن کارها پیش می‌رود اگر امیدتان به کمک ارشاد، استاندار و امام جمعه باشد امیدی وجود ندارد که کارها خوب پیش برود.
در ادامه این دیدار حمیدرضا ملازینل دبیر اجرایی جشنواره عمار در استان قزوین با اشاره به پیشینه شکل گیری این جشنواره در کشور ابراز کرد: جشنواره عمار پس از فتنه سال ۸۸ در دوره ای که خلاء کار انقلابی به خوبی حس می‌شد، آغاز به کار کرد اما جایی برای دیده شدن نداشت تا اینکه با همت آقای جلیلی به صورت جشنواره به صورت جدی دنبال شد.
images وی افزود: این جشنواره کار خود را با نمایش ۲۰ اثر در ۳۰ نقطه از کشور شروع کرد و در سال بعد به ۳۰ اثر و با نمایش در ۶۰ نقطه به کار خود ادامه داد؛ در دوره چهارم این جشنواره به رشد بالایی رسید و با ۱۷۰۰ اثر داخلی و ۵۰۰ اثر بین المللی در ۲۵۰۰ نقطه از کشور اکران شد.
دبیر اجرایی جشنواره عمار در استان قزوین ادامه داد: در دوره پنجم این جشنواره آثار ارسال شده به بیش از ۳ هزار اثر رسید که در دورترین مناطق کشور هم به اکران درمی‌آید؛ اوج اکران و اعلام منتخبهای این جشنواره در دی ماه و به مدت یک هفته می‌باشد که امسال اکران هسته ای و حقوق بشر را نیز به صورت سالانه در تیرماه داشته ایم.
وی با بیان اینکه استان قزوین در پنج دوره ۳۵ اثر ارسال کرده است بیان کرد: این اکران‌ها در مساجد، مدارس و هیئت‌های مذهبی و حتی زندان‌ها صورت گرفته است و هدف ما این است که با نگاه جهادی به این کار بتوانیم ارتباط روحانیت و حوزه به عنوان صاحبان فکر با هنرمندان انقلابی عمار افزایش یابد.
جشنواره عمار در حال جمع آوری اهداف و آرمان‌های اصلی انقلاب است این فعال فرهنگی با بیان اینکه نقد درون گفتمانی از رویکردهای اصلی جشنواره عمار است گفت: تا به امروز مجموعه سپاه، ارتش و نیروی انتظامی از ما حمایت کرده اند و نظرمان این است که اگر امام جمعه استان وارد این عرصه شوند برای روشنگری و انتقال رسالت‌های این جشنواره در نمازجمعه به مردم بسیار کاربردی خواهد بود.
همچنین در ادامه این دیدار اعضای دیگر مجموعه عمار در استان قزوین به بیان نکاتی پرداختند و گفتند: حضور حوزوی‌ها در کنار نیروهای هنری و انقلابی باید به صورت یک پیوند محکم ایجاد شود امروز عمار وارد مساجد شده است، یعنی برای ایجاد این پیوند پیشقدم شده و تذکر شما به طلاب دینی که دغدغه فرهنگی دارند می‌تواند در این زمینه مثمر ثمر باشد.
این اعضا با بیان اینکه برخی خانواده‌های مذهبی به واسطه حواشی سینما برای ورود فرزندانشان به عرصه هنر دچار افراط و تفریط شده اند اظهار کردند: جشنواره عمار پس از گذشت ۳۱ سال از عمر انقلاب این موضوع را به خوبی درک کرد و در حال جمع آوری اهداف و آرمان‌های اصلی انقلاب است ما موسیقی و نمایش و سینما را فراموش کرده بودیم.
فعالین مجموعه عمار در پایان خاطرنشان کردند: اما امروز جشنواره عمار با گستره ای که در کشور پیدا کرده است، این ظرفیت را دارد که با کشف استعدادها و هدایت آنها در راستای اهداف انقلاب بتواند ظرفیت‌های از دست رفته در این سالها را جبران کند.
انتهای پیام/۲۰۰۲

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان