۲۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۵ شنبه

صبح قزوین حمایت از فعالان عفاف و حجاب در استان قزوین از حرف تا عمل/ چه کسانی مقصرند؟!
کد خبر: ۴۴۷۲۹ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

گزارش روز؛

حمایت از فعالان عفاف و حجاب در استان قزوین از حرف تا عمل/ چه کسانی مقصرند؟!

آنچه گاه در سطح شهر و استان و در کوچه‌ و مغازه‌ها دیده می‌شود چیزی غیر از فرهنگ اصیل کشورمان است، گویی منکری که دشمن به زور نتوانست بر مردم ما تحمیل کند اینک با ورود یک شبیخون نرم فرهنگی در حال شیوع است.

حمایت از فعالان عفاف و حجاب در استان قزوین از حرف تا عمل/ چه کسانی مقصرند؟!

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر  صبح قزوین، به دنبال دستور کشف حجاب توسط رضاخان گروه‌های مختلف مردم در سراسر کشور از جمله مشهد به نشانه اعتراض وارد عمل شدند.
در این میان گروهی از مردم مشهد در ۲۴ تیر ماه سال ۱۳۱۴ شمسی در اعتراض به این منکر قبیح در مسجد گوهرشاد جمع شدند اما سربازان رضاخانی با حمله به آنها و به شهادت رساندن گروهی از معترضین، جنایتی هولناک را در تاریخ رقم زد.
سال‌ها از این واقعه تلخ می‌گذرد.
.
.
در تاریخ، روز ۲۴ تیرماه مزین به نام "عفاف و حجاب" شده و همه ساله در این روز مسئولان تلاش می‌کنند تا با اقداماتی به زعم خود تاثیرگذار از جمله برگزاری نمایشگاه‌های مد و لباس ملی و اسلامی، برگزاری همایش‌ها، نشست‌ها و میزگردهای تخصصی و غیرتخصصی، برگزاری دوره‌های آموزشی عفاف و حجاب برای خانواده‌ها و حتی قانون برخورد با بدحجابان و راه‌اندازی اورژانس اجتماعی قدمی برای ترویج این فرهنگ اصیل که شهدای بسیاری در راه آن تقدیم شده انجام دهند.
حال چه میزان این اقدامات تاثیر گذار است الله اعلم.
.
.
در این گزارش تلاش شده تا عملکرد مسئولان و متولیان در حمایت از دلسوزان و سربازان میدان عفاف و حجاب مورد بررسی قرار بگیرد.
کسانی که با وجود سختی و سنگینی کار وارد گود شده و تلاش می‌کنند تا قدمی مثبت برای این امر مهم بردارند.

با وجود کارهای متعدد در سالیان گذشته هنوز در اول راهیم در ابتدا به سراغ یکی از طراحان مد و لباس در استان رفتیم تا از نحوه حمایت‌های مسئولان استان از طراحان جویا شویم.
فاطمه عادل در این گفتگو با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه عفاف و حجاب از گم شدن اهداف اصلی در لابلای جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها گله کرد و گفت: متاسفانه همه ساله در چنین ایامی کارهای ضربتی و مناسبتی بدون پشتوانه فکری منسجم توسط متخصصان و کارشناسان انجام می‌شود که در نهایت جز هزینه‌های بالای آن تاثیر در جامعه ندارد و اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد.
وی با بیان اینکه این اقدامات کم اثر در حالی انجام می‌شود که بهره وری لازم از توان و ظرفیت موجود از جمله ظرفیت ایده پردازان و طراحان لباس صورت نمی‌گیرد و با وجود گذشت سالیان سال هنوز در نقطه شروع ایستاده‌ایم.
این طراح قزوینی ادامه داد: ما نیازمند گروه‌های متخصص و محقق در حوزه عفاف و حجاب برای انجام کارهایی عمیق و شناسایی سلایق مخاطب و تطابق آن با نیاز و فرهنگ ایرانی اسلامی جامعه و اعتقادات سرزمینمان هستیم.
باید در این راه هزینه شود تا با هوشمندی، مدهایی جوان پسند و متناسب با عرف و دین و سلیقه افراد مختلف ارائه شود.

۳۲۱۱۱

عادل با اشاره به تلقی اشتباه مسئولان برای تعریف مد از سوی طراحان و خیاطان گفت: طراحان از فقدان منبع و سرچشمه‌ای برای تغذیه فکری رنج می‌برد منابعی که در آن فلسفه هنر اسلامی، مطالعات، روحیات، جنس، سن، علایق و احساسات شخصی که لباس برایش طراحی می‌شود و مطالعه جامعه، فرهنگ و مناسباتی که در آن حاکم است را بازگو کند از این رو ما نیازمند شاخص‌ها و معیارهای مدون و مرکز تفکری که بتواند فکر زیبا را در تمام وجود ما جلوه گر کند هستیم.
این کارشناس و طراح لباس و مد قزوینی تاکید کرد: بهتر است به جای صرف هزینه‌های بی فایده و انجام کارهای تکراری یک کار پژوهشی توسط متخصصان انجام شود تا آثار آن در سطح جامعه بازخورد مناسب داشته باشد.

***

همانگونه که مشاهده نمودید این طراح و کارشناس مد و لباس از نبود پشتوانه فکری متخصص درانجام کارهای مناسبتی و ضربتی گلایه داشت و خواستار آن بود تا مسئولان به فکر یک کار ریشه‌ای در حمات از طراحان باشند تا اقدامی زودگذر و بی نتیجه.
در ادامه به سراغ یکی از فعالان عفاف و حجاب در استان رفتیم.
تنها چیزی که از مسئولان دیده می‌شود این است: جلسه و صورت جلسه و امضاء و دیگر هیچ.
.
.
سید علی مجابی مدیر مجتمع تخصصی و فرهنگی ریحانه را شاید بشناسید.
کسی که سال های سال در این راه گام برداشته و با ایجاد مراکزی برای تولید، آموزش و فروش محصولات عفاف و حجاب گام های مثبتی در راه ترویج و بسط آن برداشته است.
وی در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین با زبان حالی برگرفته شده از واگویه های تلخ از عدم حمایت مسئولان به صورت عملی گلایه داشت و گفت: متاسفانه مسئولان و متولیان عفاف و حجاب در استان قزوین با بی مهری‌های خود کار را برای دلسوزان این حوزه سخت کرده‌اند و گاه زیر باد کولر تصمیم گیری‌های نافرمی می‌گیرند! وی ادامه داد: تنها چیزی که در این جلسات توسط مسئولان دیده می‌شود فقط جلسه است و صورت جلسه و امضاء و دیگر هیچ.
.
.
مجابی با تاکید بر توان و ظرفیت متخصصان استان، از شناسایی طراحان زبده خبر داد و گفت: می‌خواستیم در صورت حمایت مسئولان زمینه تولید انواع البسه و پوشاک متناسب با فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی از جمله مانتو را در استان راه اندازی کنیم اما با پاس کاری های انجام شده و به دلیل نداشتن مکان، تجهیزات و سرمایه نمی‌توانیم طرح‌های خود را عملی کنیم.
وی جلسات و تصمیمات مأخوذه در حوزه فرهنگ و عفاف را چنین تشبیه نمود: ما فقط شاهد تصمیمات ستادی هستیم که به نتیجه مناسب منجر نمی‌شود؛ همین امر هم سبب شده تا اتفاق مهمی در این حوزه در سطح استان رخ ندهد چرا که بودجه ای که برای این امر اختصاص یافته در عمل در این مسیر هزینه نمی‌شود و مراکز فرهنگی با وجود دریافت بودجه از دولت، به معنای واقعی وارد میدان عمل نمی‌شوند و کار در زمینه عفاف و حجاب را تنها به یک بنر خلاصه می‌کنند.
این فعال حوزه عفاف و حجاب با تاکید بر اینکه حرف زدن هنر نیست بلکه باید وارد گود شد و با حمایت جدی اقدامی موثر انجام داد سوال کرد: تا کی باید به دنبال مسئولان و نگاه دلسوزانه آنها باشیم؟ تا کی بی مهری متولیان را نسبت به عفاف و حجاب شاهد باشیم؟ تا کی باید شاهد انجام اقدامات بی نتیجه و کم اثر در سطح استان باشیم؟ می‌خواهیم بدانیم که عفاف و حجاب دغدغه چندم ادارات فرهنگی است؟ وی پیشنهاد داد: باید از ظرفیت‌های وقف در حوزه عفاف و حجاب به خوبی بهره گرفت؛ به نحوی که از املاک موقوفه برای راه‌اندازی خانه عفاف و حجاب استفاده و سپس به عنوان یک مجموعه فرهنگی، تولیدی و فروشگاهی به فعالان این حوزه تحویل داده شود.
مسئولان می توانند برای ترویج پوشش های اسلامی و بسط فرهنگ عفاف و حجاب با وقف مکانی مختص این امر کاری موثر انجام دهند.

*******

این یک نمونه از واگویه های یک فعال عرصه عفاف و حجاب است.
بی شک اگر سراغ سایر فعالین این حوزه نیز برویم سخنانی شاید شبیه همین از آنها بشنویم: نبود حمایت جدی و کارگشا از دلسوزان عفاف و حجاب در استان! حال چرا این اتفاق در استان قزوین با وجود سبقه مذهبی و دانشگاهی آن در حال رخ دادن است؟ به راستی پاشنه آشیل اقدامات فرهنگی در استان در این حوزه چیست؟ چه کسانی مقصرند؟

اعتقادی به تاثیرگذاری نمایشگاه مد و لباس ندارم مهدی احمدی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین در پاسخ به سوال خبرنگار صبح قزوین وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد در قبال ترویج و بسط فرهنگ عفاف وحجاب را وظیفه دیدبانی دانست و توضیح داد: دیدبانی یعنی وزارت ارشاد بعد نظارتی بر تولید آثار مختلف از جمله فیلم، کتاب، مطبوعات و امثال آن دارد تا لطمه ای بر حوزه فرهنگ عفاف و حجاب وارد نشود.

احمدی

وی افزود: این وزارتخانه به عنوان متولی بحث مد و لباس تلاش دارد تا با برپایی نمایشگاه‌هایی در سطح شهرهای مختلف به این امر کمک کند.
هر چند شخصا اعتقادی به این نمایشگاه‌ها ندارم چرا که به طور معمول نمایشگاه‌های برگزار شده مد و لباس دارای فضای بی روح، زمخت و خشکی است و گاه فضاهای ضعیف نمایشگاه‌های لباس موضوع مهم و عمیق حجاب و عفاف را در جامعه تضعیف می‌کند.
وی با یک آسیب شناسی کلی به ورود البسه نامناسب به کشور اشاره کرد و افزود: تمامی دستگاه‎ها برای این امر در حال تلاش هستند با این حال اگر اداره گمرک به عنوان یکی از بخش‌ها با ورود جدی در این حوزه و جلوگیری از ورود البسه نامناسب با فرهنگ و اعتقادات کشور وارد شود می توان جلوی بسیاری از این نابسامانی ها را گرفت.

از متولیان فرهنگ و عفاف در صورت داشتن طرح، حمایت ۱۰۰ درصدی می‌شود احمدی در پاسخ به این سوال که نقش حمایتی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان از متولیان عفاف و حجاب چیست گفت: در حال حاضر طبق دستور العمل داده شده از کسانی که کار عفاف و حجاب را در قالب طرح ارائه می دهند حمایت جدی می‌شود.
این افراد می توانند با مراجعه به این اداره و ارائه طرح های خود شاهد حمایت ویژه ما باشند.
هر چند تا کنون کسی برای این امر به ما مراجعه نکرده است.
وی افزود: حمایت ۱۰۰ درصدی ما از فعالان عفاف وحجاب با وجود کمبود منابع مالی انجام می‌شود آن هم در حد مقدورات موجود.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین با تاکید بر این نکته که نیاز است تا طراحان استان متناسب با نیاز نسل امروز اقدام به طراحی و تولید لباس کنند خاطرنشان کرد: نمی‌توان با تفکرات دیروز نسل امروز را هدایت کرد.
از این رو نیاز است تغذیه لازم برای نسل جوان متناسب با چارچوب های دینی و عرف و قانون صورت بگیرد.
وی تاکید کرد: مسئولان دستگاه‎های فرهنگی باید مبانی عفاف و حجاب را با زبان زیبای هنر برای جوانان تبیین کنند تا شاهد بسط و گسترش آن در جامعه باشیم.

******

گوشه ای پاسخ های یک مسئول تراز اول در استان قزوین را شاهد بودید.
هر چند در این مصاحبه از حمایت ۱۰۰ درصدی از متولیان عفاف و حجاب سخن گفته شد اما باید دید تا چه میزان این حمایت‌ها عملیاتی می‌شود و در جامعه تاثیر خود را می گذارد.
قضاوت این امر با شما.
.
.
آنچه گاه در سطح شهر و استان و در کوچه‌ و مغازه‌ها دیده می‌شود چیزی غیر از فرهنگ اصیل کشورمان است، گویی منکری که دشمن به زور نتوانست بر مردم ما تحمیل کند اینک با ورود یک شبیخون نرم فرهنگی در حال شیوع است و اگر کاری صورت نگیرد بی شک نتایج زیان بار آن را در آینده خواهیم دید.
پس کاری که اینک با هزینه کم و کمی کار کارشناسانه و حمایت اصولی و عملی از دلسوزان عفاف و حجاب می توان انجام داد را به فردا نسپاریم که فردا بسیار دیر است.
.
.
.
انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان