۰۹/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۸ جمعه

صبح قزوین نماد و منطق گویای اسلام کتاب است نه شمشیر/اصول ما برای نشر باید شفاف و روشن باشد
کد خبر: ۴۳۱۱۰ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب تهران:

نماد و منطق گویای اسلام کتاب است نه شمشیر/اصول ما برای نشر باید شفاف و روشن باشد

رئیس جمهور با بیان اینکه کتاب منطقه ما و نماد گویای اسلام است، گفت: این واقعیت دارد که ما با کتاب با دنیا حرف زده‌ایم و تمدن ما با کتاب به جهان معرفی شده است.

نماد و منطق گویای اسلام کتاب است نه شمشیر/اصول ما برای نشر باید شفاف و روشن باشد
به گزارش سرویس فرهنگی صبح قزوین، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در مراسم افتتاحیه بیست و هشتمین نمایشگاه بین‎المللی کتاب تهران گفت: اگر بگوییم انس ما با کتاب و دیپلماسی فرهنگی‌مان بخش عمده‌اش با کتاب است سخنی به گزاف نگفته‌ایم.
وی افزود: ما دارای آیین و دینی هستیم که معجزه پیامبر و امامش کتاب بوده و آن قرآن مجید و نهج‌البلاغه است و اگر بگوییم افتخار سرزمین ما با فرهنگ اسلام و ایران شاهکارهایی چون شاهنامه فردوسی و تحفه‌هایی چون بوستان و گلستان بوده و اثری معنوی چون مثنوی معنوی مولانا و هم چنین دیوان گرانبهای حافظ است سخن به گزاف نگفته‌ایم.
رئیس‌جمهور کشورمان ادامه داد: این واقعیت دارد که ما با کتاب با دنیا حرف زده‌ایم و تمدن ما با کتاب به جهان معرفی شده است.
حجت‌الاسلام روحانی تاکید کرد: قانون ابن سینا در تمام شرق و غرب زینت کتابخانه‌های جهانیان بوده و محلی است برای اندیشمندان.
منطق ما با کتاب است و نماد گویای اسلام نیز کتاب بوده نه شمشیر و با کتاب و بیانیات ارزشمند پیامبر و امامان واقعیت اسلام برای جهانیان تبیین شده است.
وی تصریح کرد: قرن دوم هجری بود که صدها کتاب در ترویج آیین و معرفی اسلام چاپ شد و اسلام به وسیله کتاب به جهان معرفی شد.
دکتر روحانی ادامه داد: یعنی ۴۰۰ کتاب و رساله در زمینه فقه و کلمات امام صادق(ع) و امام باقر(ع)، تفسیر قرآن، حدیث، کلام و فلسفه اسلامی است پس کتاب فخر ما و پشتوانه راه توسعه ماست.
رئیس جمهور تصریح کرد: بعضی فکر می‌کنند در یک جدالی بین کتاب کاغذی و دنیای دیجیتال، این کتاب و کاغذی است که روز به روز مغلوب و مغلوب‌تر می‌شود و کم کم جای کتاب موبایل‌های هوشمند و تبلت‌ها جایگزین می‌شود، گرچه شکل کتاب ممکن است به صور گوناگون در جامعه نشر پیدا کند.
اما در جامعه هیچ چیزی جای کتاب را نخواهد گرفت.
وی افزود: مگر می‌شود خانه‌ای باشد با همه ابزار الکترونیکی که وجود دارد اما کتابی به نام قرآن مجید و ده‌ها کتاب دینی و صدها کتاب روایی، تاریخی، ادبی در قفسه خانه نباشد و اوراق آن کتاب دیده نشود، کتاب می‌ماند و خواهد ماند اما ما هم در قبال کتاب وظایفی را بر عهده داریم.
رئیس قوه مجریه اظهار داشت: کتاب مجموعه‌ای است از مولف و مترجم، ویراستار، حروف چین، چاپخانه، توزیع و نشر که همه دست به دست هم می‌دهند تا کتابی نوشته شود و به دست اهل آن رسانده شود.
رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: دولت برای این کار حداقل در زمینه سخت افزاری احساس وظیفه می‌کند، برای اینکه ما بتوانیم همه وسائل سخت افزار را در اختیار مولفان مترجمان ، منتشران، نمایشگاه‌ها و.
.
.
قرار دهیم تلاش خواهیم کرد.
وی افزود: در زمینه نرم افزاری ما باید کار را سهل و سهل‌تر کنیم، فضای ما فضای امن و آزادی باشد، البته اصولی هم چون احترام به فرهنگ دینی ،چارچوب امنیت ملی و منافع ملی، توجه به هویت اسلامی و ملی و دینی باید توجه همگان قرار گیرد.
رئیس جمهور تأکید کرد: نمی‌توان آنچنان دروازه‌ها را باز کرد تا هر خرافه‌ای به نام کتاب در اختیار دیگران قرار گیرد، یا هر سخن افراطی به نام کتاب، دین یا به نام انقلاب در اختیار نوجوانان و جوانان قرار گیرد، نمی‌توان هم آنچنان سختگیرانه و سوگرایانه عمل کرد که برای مولف و ناشر هر روز زحمت و ورود در کوچه‌های پر پیچ و خم در برابر آنها قرار داد.
روحانی گفت: اصول ما برای نشر باید کاملا شفاف و روشن و کوتاه باشد، اگر بنا شد نظارت‌ها سلیقه‌ای شود آن وقت چنان می‌شود که چاپ اول مجاز، چاپ دوم ممنوع و چاپ سوم مستحب می‌شود، چون سلیقه‌ای بوده است و هر کس به سلیقه‌ای عمل می‌کند، خدا نکند روزی این‌گونه موضوعات جناحی شود و منافع شخص، ورود و جمع مدنظر قرار گیرد.
منبع: باشگاه خبرنگاران انتهای پیام/۷۰۰۸

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان