۲۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۵ شنبه

صبح قزوین نبود فضای فعال هنری در قزوین برای بروز استعدادها و نمایش آثار فاخر/ ارگانهای استان هیچ فعالیتی در زمینه برگزاری ورکشاپ و نمایشگاه ندارند
کد خبر: ۴۱۵۷۵ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

طراح و مدرس گرافیک قزوینی مطرح کرد

نبود فضای فعال هنری در قزوین برای بروز استعدادها و نمایش آثار فاخر/ ارگانهای استان هیچ فعالیتی در زمینه برگزاری ورکشاپ و نمایشگاه ندارند

طراح و مدرس گرافیک با بیان اینکه فضای فعال هنری در قزوین برای بروز استعدادها و نمایش آثار فاخر وجود ندارد گفت: از طرف ارگان‌های مربوطه نیز شاهد هیچ فعالیتی در زمینه گرافیک، ائم از مسابقه، ورکشاپ، جشنواره و یا نمایشگاه نیستیم.  

نبود فضای فعال هنری در قزوین برای بروز استعدادها و نمایش آثار فاخر/ ارگانهای استان هیچ فعالیتی در زمینه برگزاری ورکشاپ و نمایشگاه ندارند
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، نمایشگاه اسماء الهی اقدام برجسته ای بود که از طریق دانشجویان گرافیک دانشگاه بقیه الله قزوین از ابتدای این هفته تا جمعه ۱۵ اسفندماه در نگارخانه مهر استان در حال برگزاری است.
به این بهانه برای اطلاع از مشکلات دانشجویان گرافیک به سراغ یکی از اساتید این رشته رفتیم تا برگزاری این نمایشگاه زمینه ای برای مطرح شدن برخی از ناگفته ها باشد.
مهدی جلیلی کیا، کارشناس ارشد، طراح و مدرس گرافیک در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، در خصوص جایگاه رشته گرافیک در استان قزوین اظهار کرد: دیر هنگامی است که گرافیک به عنوان یک رشته کاری و دانشگاهی در قزوین پا گرفته است و در سالهای آغازین شاهد استقبال فراوان و فضای پرشور در تمامی شاخه‌های تجسمی، بالاخص گرافیک بودیم.
وی در ادامه افزود: متاسفانه در سالهای اخیر، با توجه به ازدیاد دانشگاهها و دانشجویان این رشته، شاهد اتفاق‌های بسیار کمی در زمینه رشته گرافیک هستیم.
این طراح رشته گرافیک اذعان کرد: تقریبا می‌توان گفت بیش از شش یا هفت دانشگاه در استان، گرافیک را در رشته‌های درسی خود دارند که به همان نسبت، تعداد افراد زیادی از این دانشگاهها فارغ التحصیل می‌شوند، اما تقریبا شاهد هیچ خروجیِ قابل توجهی از این فارغ التحصیلان در استان نیستیم.
آموزش ضعیف گرافیک در اکثر دانشگاههای به خوبی قابل توجه است وی با اشاره به نابسامانی‌های حوزه گرافیک در استان قزوین تصریح کرد: همچنین از طرف ارگان‌های مربوطه نیز شاهد هیچ فعالیتی در این زمینه، ائم از مسابقه، ورکشاپ، جشنواره و یا نمایشگاه نیستیم، تمامی این کمبودها در حالی است که ما با پایتخت فاصله زیادی نداریم اما از لحاظ امکانات و نوع نگاه به این حوزه در شرایط بی کیفیتی به سر می‌بریم.
این کارشناس ارشد رشته گرافیک خاطرنشان کرد: در نگاهی آسیب شناسانه برای ریشه یابی مشکلات رشته گرافیک، به موارد مختلفی می‌رسیم که از میان آنها می‌توان به آموزش ضعیف گرافیک در اکثر دانشگاههای موجود، ازدیاد بیش از حد دانشگاهها و به تبع آن ورود افراد بی علاقه و بی انگیزه به محیط دانشگاهی اشاره کرد.
وی ادامه داد: علت‌های دیگر وجود ضعف در رشته گرافیک مواردی چون؛ نبودن فضای فعال هنری در استان برای بروز استعدادها یا نمایش آثار فاخر، عدم حمایت ارگان‌های مربوطه از هنر و بالاخص گرافیک، توجه دانشگاهها به جنبه مالی دانشجو و نبود توجه به کیفیت آموزش و آینده دانشجو، ناتوانی و بی مسئولیتی انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران به نسل جدید و همچنین به استانهای دیگر کشور به جز تهران را مدنظر قرار داد.
جلیلی کیا در پایان به علت برگزاری نمایشگاه گرافیک در نگارخانه مهر استان اشاره کرد و گفت: با وجود تمامی مشکلات و بی توجهی‌ها، حق نسل جدیدِ با انرژی و با انگیزه است که مورد حمایت حداقلی قرار گیرند، از این رو بر خود واجب دانستیم که در وسع و توان خود، این حداقل را برای برپایی نمایشگاه آثار دانشجویی این عزیزان و هنرمندان فردا، اجرایی کنیم.
انتهای پیام/۲۰۰۲

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان