۲۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۵ شنبه

صبح قزوین جامعه‌ای که توجیه فرهنگی دارد، از بُعد اقتصادی به مشکل نمی‌خورد/ آمارهای سازمان یونسکو درباره میزان مطالعه در ایران تاسف بار است
کد خبر: ۴۱۴۹۰ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

مدیرکل امور استانهای وزارت ارشاد:

جامعه‌ای که توجیه فرهنگی دارد، از بُعد اقتصادی به مشکل نمی‌خورد/ آمارهای سازمان یونسکو درباره میزان مطالعه در ایران تاسف بار است

مدیرکل  امور استانهای وزارت ارشاد در اختتامیه نمایشگاه کتاب با بیان اینکه آمارهای سازمان یونسکو درباره میزان مطالعه در ایران تاسف بار است گفت: جامعه‌ای که توجیه فرهنگی دارد، از بُعد اقتصادی به مشکل نمی‌خورد.

جامعه‌ای که توجیه فرهنگی دارد، از بُعد اقتصادی به مشکل نمی‌خورد/ آمارهای سازمان یونسکو درباره میزان مطالعه در ایران تاسف بار است
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، اختتامیه دهمین نمایشگاه کتاب استان شب گذشته( یکشنبه) با حضور محمدمهدی احمدی مدیرکل امور استانهای وزارت ارشاد، مرتضی روزبه استاندار قزوین، مهدی احمدی مدیرکل اداره ارشاد قزوین و دیگر مسئولین استانی در سالن اجتماعات نمایشگاه بین المللی قبزوین برگزار شد.
در این مراسم محمدمهدی احمدی با بیان اینکه یکی از شاخصه‌های ارزیابی توسعه فرهنگی هر کشور میزان مطالعه و کتابخوانی آن کشور است اظهار کرد: ایران اسلامی با پیشینه تاریخی و تمدنی که دارد انسانهای بزرگی را در آغوش خود پروانده که مایه افتخار و عزت برای کشورمان است.
وی در ادامه اذعان کرد: زمانی که اسلام وارد ایران شد ما در کنار هویت ملی خود اسلام عزیز را پذیرفتیم و دچار بی هویتی نشدیم و امروز داشتن تمدن به لحاظ دینی و ملی از افتخارات کشورمان است.
این مسئول با اشاره به آمارهای سازمان یونسکو در زمینه میزان مطالعه در ایران گفت: متاسفانه این موضوع جای نگرانی دارد که میزان مطالعه با پیشینه فرهنگی ما همخوانی ندارد، باید علل این کاهش گرایش به مطالعه کتاب و کتابت با کارهای کارشناسی صورت گیرد؛ چرا موضوعی که در فرهنگ دینی و ملی ما دارای حرمت ویژه است باید دچار آسیب فرهنگی شود؟ وی ادامه داد: مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان علت اینکه به قلم در قرآن قسم خورده شده را آثار ارزشمند آن می‌داند و می‌گوید، قلم مایه هدایت انسانهاست و شاید ابزار دیگر به این اندازه دارای جایگاه نباشد؛ در حوزه دینی ما به کتابت تاکید زیادی شده که علم را به بند بکشید که باعث ارزش و افتخار است.
IMG20355736 احمدی با بیان اینکه برای رسیدن به فضای مطالعه و توسعه و رشد فرهنگی باید جامعه ما با پیشینه خود تناسب داشته باشد ابراز کرد: ما باید به هویت دینی و ملی خود بازگردیم، یعنی با برگزیدن الگوهای مناسب از تمدن خود زمینه رفع آسیب‌ها را فراهم کنیم.
وی عنوان کرد: یکی از شاخصه‌های تمدن اسلامی علم می‌باشد که زمینه رشد اسلام را فراهم کرده است زیرا نگاه ویژه دین به علم و دانش زمینه جذب افراد به آن را فراهم کرده است، عامل دیگر تسامح در رفتار مسلمانان است که حسن خلقی که از پیامبر اسلام آموخته بودند در عمل برای دیگران پیاده می‌کردند یعنی رشد اخلاقی و فرهنگی یافته بودند.
برگزاری نمایشگاههای کتاب از عوامل جریانساز آشتی مردم با کتاب است مدیرکل امور استانهای وزارت ارشاد با بیان اینکه دو نگاه زشت و زیبا به آدمی در قرآن وجود دارد تصریح کرد: بشر حقیقتی دارد که با کشف آن قائل به سجده می‌شود، انسانی که براساس کتاب و فرهنگ ساخته شود نگاهش خدایی و زیبا خواهد شد و به پدیدههای اطراف خود از منظر زیبایی می‌نگرد.
وی افزود: این انسانها به اطرافیان خود انرژی مثبت منتقل کرده و جامعه ای با نشاط را رقم زده و افسردگی در آن معنا ندارد؛ زیرا همه مسائل با رویکرد قانونمنداری اداره می‌شود، اما با وجود نگاه منفی مشکلات بسیار و افسردگی بر جامعه حاکم خواهد شد.
IMG13533740 این کارشناس فرهنگی با انتقاد از اینکه مسلمانان از اسلام دور شده اند و در مقابل غربی‌ها با فرهنگ اسلامی در حال پیشرفت هستند خاطرنشان کرد: چه جامعه ای با فرهنگ و توسعه یافته و دارای حاکمیت فضای اخلاقی است؟ جواب این سوال جامعه ای است که کتاب جزء سبد خانوار قرار بگیرد و با فرهنگ کتاب هماهنگ شود؛ زیرا در این صورت اندیشه ای والا شکل می‌گیرد.
وی ابراز کرد: برگزاری نمایشگاههای کتاب از عوامل جریانسازی در استانهاست که زمینه ساز ایجاد رابطه بین مردم و کتاب می‌شود زیرا مردم با حوزه فرهنگ آشتی خواهند کرد.
احمدی با بیان اینکه جامعه ای که توجیه فرهنگی دارد از بُعد اقتصادی به مشکل نمی‌خورد اذعان کرد: با رشد افکار انسانها آن جامعه از لحاظ فرهنگی توسعه یافته و در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، و اجتماعی بدچار مشکل نمی‌شود.
وی در پایان تاکید کرد: یکی از عوامل رشد نمایشگاهها داشتن پیوست فرهنگی است، باید برای جایگاههای مختلف در استان پیوست فرهنگی تعریف کنیم تا زمینه رشد و توسعه فرهنگی جامعه فراهم شود.
انتهای پیام/۲۰۰۲

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان