۲۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۵ شنبه

صبح قزوین قضاوت بدون حکومت و قدرت سیاسی محقق نخواهد شد
کد خبر: ۴۱۴۲۰ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش وکلا:

قضاوت بدون حکومت و قدرت سیاسی محقق نخواهد شد

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: رفع اختلافات جز در سایه قدرت معنا ندارد و همچنین قضاوت بدون حکومت و قدرت سیاسی محقق نخواهد شد.

قضاوت بدون حکومت و قدرت سیاسی محقق نخواهد شد
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، همایش پاسداشت مقام وکیل مدافع پیش از ظهر امروز(پنج شنبه) همزمان با شصت و دومین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری ایران وهفته وکیل مدافع با حضور مسئولین و وکلا و کارآموزان در سالن اجتماعات سازمان تبلیغات قزوین برگزار شد.
حجت الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد، نایب رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به آیه مشهور" کان الناس امه واحده" اظهار کرد: یکی از محوری ترین آیات قرآن راجع به سیر تحولات اجتماعی بشر ونشان دهنده نقش دانش و اخلاق در حل اختلافات است، این آیه ناظر به تبیین فلسفه و بعثت انبیا ونزول کتب آسمانی است که در آن به تحلیل سه مرحله مهم از تحولات اجتماعی در تاریخ حیات بشر اشاره شده است.
وی افزود: مرحله نخست حیات اجتماعی بشر، همان مقطعی است که در قرآن با عنوان امت واحه و یک پارچه و هماهنگ نام برده شده است؛ دلیل اینکه در مقطع ابتدایی تاریخ در عن هماهنگی کمترین چالش در بین بشریت وجود داشته این است که بشر در آن زمان در حال سپری کردن دوران نوزادی خود بوده است.
این نماینده مجلس ادامه داد: در دوران ابتدایی حیات اجتماعی، انسان هنوز به دوران رشد و بلوغ علمی و عقلانی دست نیافته و گویا انسان بالقوه و حیوان بالفعل بوده است و چون هنوز امتحانات پیچیده انسان شکل نگرفته و دانش بشری متولد نشده بود؛ بنابراین نبود اختلافات معنادار در این دوران کودکی بشریت جای تعجبی ندارد.
وکیلان مدافع در کنار دستگاه قضا بازوی مقتدری برای نظام هستند وی گفت: بشر برای حل اختلافات جزیی خود در این مقطع بدون نیاز به کتب آسمانی ازعقل و انبیا استفاده می‌کرد، رویه حل اختلافات تنها به وسیله انبیا تا زمان حضرت نوح ادامه داشته و ایشان اولین پیامبری بودند که کتاب آسمانی به همراه داشته و به مردم معرفی کردند.
نایب رییس مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: در مقطعی از حیات اجتماعی بشر که از زمان پیامبری حضرت نوح آغاز شد، رشد دانش و ابزار تولید، خلق ثروت و بروز اختلافات موجب شد تا نیاز به قانون و کتاب آسمانی در بین مردم ایجاد شده و کتب الهی برای قضاوت و حکومت و رفع اختلاف بین انسانها همراه دست انبیا فرود بیاید.
وی یادآور شد: پیدایش اختلافات در این مقطع تاریخی ثمره رشد و شکوفایی علم و گسترش مناسبات اجتماعی و امضا و تایید شده توسط قرآن است، ارجاع مردم به قانون و کتاب برای حل اختلافات خود همان کاری است که امروزه دستگاه قضا و وکلا عهده دار آن هستند.
حجت الاسلام محمد حسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت قزوین نایب رئیس مجلس ابوترابی با بیان اینکه رفع اختلاف در حیات انسان رسالت انبیای الهی و قدمی بلند برای ساماندهی بشر و رسیدن به قله‌های کمال است، خاطرنشان کرد: رفع اختلافات جز در سایه قدرت معنا نداشته و قضاوت بدون حکومت و قدرت سیاسی محقق نخواهد شد.
وی اضافه کرد: لذا با علم به این موضوع که حکومت مقدمه قضاوت است، انبیا قبل از حل اختلافات مردم، برنامه شکل دهی یک نظام قدرتی را در برنامه خود داشتند.
عضو کیسیون فرهنگی مجلس افزود: به فرموده خداوند در قرآن منشا اخلافات اولیه بشر جهل بوده ولی در مراحل بعد نادانی دلیل اختلافات جوامع بشری نیست، در دومین نوع اختلاف در بین بشریت حق تشخیص داده می‌شود سرکشی و تجاوز به حقوق دیگران مانع از رفع اختلاف می‌شود.
وی ادامه داد: مشکل امروز جوامع بشری این است که انسان سرکش به حق خود قانع نبوده وبه دنبال تعدی به حقوق دیگران است و پس از شناخت حق همواره در جهت تضعیف حق می‌کوشد؛ سرکشی و طغیان انسان‌ها ریشه در عدم تربیت دارد اگر جامعه به تربیت مطلوب که ثمره رشد عقلی و اخلاقی است دست یابد اختلافات امروزی جامعه بشری ریشه‌کن خواهد شد.
وکلا به عنوان سرمایه بزرگ برای کارآیی قوه قضائیه هستند این نماینده مجلس گفت: به دوران سوم از مراحل رشد جامعه بشری بیان داشت: در مرحله آخر رشد و تعالی جامعه مجددا جامعه بشری به یک امت واحد و یک پارچه مبدل می‌شود که ثمره بلوغ علمی و گسترش اخلاق و فضیلت‌های اسلامی در جوامع است.
وی تاکید کرد: فراگیری عدالت در جامعه دوران ظهورامام زمان(عج) قابل توجه خواهد بود، این امت واحده و نبود اختلافات در بین بشر با امت واحده ابتدایی بشر تفاوت دارد؛ چرا که این دوران متعلق به دانشمندان تربیت شده و عالمانی است که بر اساس عدالت قیام می‌کنند.
ابوترابی اذعان کرد: مسئولیت خطیر وکلا در این زمان کاهش و مدیریت اختلافات و بسط عدالت است که جز در سایه ارتقای سطح دانش و ایمان و اخلاق و سازماندهی و نظارت درون و برون سازمانی مطمئن به دست نمی‌آید.
وی تصریح کرد: وکیلان مدافع با تجربه‌ خود باید در کنار دستگاه قضا و همکاری با قوه قضائیه بتوانند به عنوان یک بازوی مقتدر نظام وارد میدان شده و در جهت گسترش حق و عدالت در جامعه تلاش نماید.
نائب رئیس مجلس وکلا به عنوان سرمایه بزرگ برای کارآیی قوه قضائیه برشمرد و گفت: نهاد کانون وکلا باید از همه ظرفیت خود برای افزایش این سرمایه اجتماعی خود و رصد آسیب‌های متوجه این نهاد کمک بگیرد تا بتواند ظرفیت‌های مدیریتی و نظارتی و جذب و گسترش خود را برای یاری قوه قضائیه افزایش دهد.
وی در پایان گفت: کمیسیون حقوقی یکی از تخصصی ترین کمیسیون‌های مجلس است که هم ریاست و هم اعضای آن از قضات و حقوق دانان با تجربه و برجسته مجلس هستند که امیدواریم خروجی این کمیسیون در جهت ارتقا و بالندگی کانون وکلا بالا بردن ظرفیت و استقلال این نهاد باشد.
انتهای پیام/۲۰۰۲

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان