۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین هنر متعهد و ارزشی در نگاه مسئولین استان جایگاه والایی ندارد/ بهره‌گیری از پتانسیل تاریخچه هنر خوشنویسی در قزوین، مورد غفلت واقع شده است
کد خبر: ۴۱۱۱۱ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

استاد برجسته هنر خوشنویسی در مصاحبه با صبح قزوین:

هنر متعهد و ارزشی در نگاه مسئولین استان جایگاه والایی ندارد/ بهره‌گیری از پتانسیل تاریخچه هنر خوشنویسی در قزوین، مورد غفلت واقع شده است

استاد برجسته هنر خوشنویسی قزوین با انتقاد از اینکه هنر متعهد و ارزشی در نگاه مسئولین استان جایگاه والایی ندارد گفت: بهره‌گیری از پتانسیل تاریخچه هنر خوشنویسی در قزوین، مورد غفلت واقع شده است.

هنر متعهد و ارزشی در نگاه مسئولین استان جایگاه والایی ندارد/ بهره‌گیری از پتانسیل تاریخچه هنر خوشنویسی در قزوین، مورد غفلت واقع شده است
استاد احمد پیله چی قزوینی، در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، در خصوص شرایط و فضای هنر خوشنویسی در کشور و استان قزوین اظهار کرد: فضای خوشنویسی استان متاثر از فضای خوشنویسی کشور است و فضای خوشنویسی کشور نیز متاثر از فضای فرهنگی، سیاسی و اقتصادی حاکم بر جامعه است.
وی در ادامه افزود: رویکرد کمی بحث خوشنویسی تعداد هنرمندان این حوزه است و بحث کیفی آن سطح این هنر در استان می باشد و رویکرد سوم ارزیابی بحث اقتصاد و امکانات رفاهی هنرمندان و نوع رسیدگی به آنهاست؛ بحث چهارم این حوزه که مهمترین رسالت به حساب می آید استفاده از مقوله هنر به عنوان مهمترین سلاح در عرصه فرهنگی جامعه می باشد.
استاد برجسته هنر خوشنویسی قزوین با بیان اینکه در کل کشور نگاه مطلوبی به هنر متعهد نمی شود اذعان کرد: امروزه در کشورهای پیشرفته در مقوله هجمه فرهنگی و اقتصادی به هنر و هنرمند ارزشی به عنوان مهمترین ابزار نگاه می شود؛ اما این نگاه در ایران وجود ندارد.
وی ادامه داد: متاسفانه در کشورمان به هنر به عنوان ابزار تفنن و سرگرمی نگاه می شود و هنر در این فضا به سمت بی هویتی و روزمرگی رفته است؛ در این شرایط هنر دچار هجمه غربی شده و شکل گیری هنر مرفهین بی درد، نتیجه نوع نگرشی است که به مقوله هنر و هنرمند در جامعه وجود دارد.
این کارشناس هنری با انتقاد از نبود طرحی جامع برای ساماندهی هنرمندان ابراز داشت: در اغلب حوزه ها در حال انجام کار زیربنایی هستیم به جز بحث هنر که از تاثیرگذارترین بخش هاست؛ به طور نمونه یک تیم ورزشی که برای المپیک جهانی آماده می شود با شناسایی استعدادها و هدایت و برنامه ریزی چندساله برای آنها یک جریان قدرتمند را ایجاد می کند.
۸۹۴۴۹۲_۱۵۴۹۰۹۹۳۸۰۱۱۵۵۵_۶۹۸۱۰۲۴۳۴_o نبود طرح جامع برای ساماندهی هنرمندان در قزوین وی در ادامه اضافه کرد: اما در حوزه هنر فعالیت هنری شبیه علف هرز است، هرکس هر کجا اقدامی کرده و سپس به بوته فراموشی سپرده شده است و با اتمام جشنواره ها نه اهداف باقی می ماند و نه استقرار و استمراری دنبال می شود.
پیله چی گفت: اوضاع فرهنگی و هنر خوشنویسی استان از لحاظ کمی بسیار مناسب است و بیشترین علاقمند مردمی و اجتماعی به این هنر در قزوین وجود دارد؛ همچنین در رده اساتید با کیفیت ترین و مجرب ترین استادان ما در سطح ایران و جهان هستند.
وی اشاره کرد: متاسفانه بهره ای که باید از پتانسیل تاریخچه هنر خوشنویسی در استان قزوین برده شود مورد غفلت واقع شده است، یکی از چهار محوری که شهرداری قزوین برای معرفی استان در نظر گرفته، حوزه خوشنویسی است اما برای این هنر پرداخت خوبی وجود ندارد.
نماینده اداره کل فرهنگ و ارشاد قزوین در حوزه خوشنویسی با بیان اینکه هنرمندان در قزوین ساماندهی لازم را ندارند تصریح کرد: در حال حاضر هنرمندان مکانی را برای عرضه و فروش اقدامات هنری خود ندارند و بدون شغل دوم هم امکان پرداختن به هنر خوشنویسی ممکن نیست.
وی ابراز داشت: به طور کلی سازمانی فرهنگی که بتواند از پتانسیل هنری به صورت جهت دار و رو به رشد برای آینده بهره ببرد در استان ما وجود ندارد؛ بیشتر رخدادهای هنر خوشنویسی که تا به امروز شکل گرفته است با همت جمعی هنرمندان و غیرت هنری آنها بوده که با سختی های اقتصادی و نبود امکانات رفاهی زمینه مباهات استان به هنر خوشنویسی را فراهم کرده اند.
۹۰۶۴۷۵_۲۲۶۴۷۵۰۱۴۱۸۸۳۸۰_۵۲۶۹۴۹۳۰۷_o استاد برجسته هنر خوشنویسی قزوین با بیان اینکه خوشنویسی هنر برجسته استان قزوین است خاطرنشان کرد: افتخارات هنری استان در خوشنویسی نیازمند حفظ، حراست و نگهداری است و اگر هنرمند متعهد و خلاق آثار هنری مورد توجه و پشتیبانی قرار بگیرد ما از لحاظ فرهنگی و هنری بسیار رشد خواهیم کرد.
وی عنوان کرد: امروز باید به جای پرداختن به هنر غربی و ابتذال، به هنر متعهد و اسلامی مجهز شد، اما در کشور و استان ما به هنرمندان متعهد آنچنان اهمیتی داده نمی شود.
عضو انجمن خوشنویسان قزوین با بیان اینکه بی توجهی به هنرمند مانع از خلق آثار فاخر وی خواهد شد ابراز داشت: در آینده اگر این شرایط ادامه پیدا کند هنرمند با کیفیت نخواهیم داشت و این هنرمندان مورد توجه سرمایه داران و دشمنان فرهنگی ما قرار می گیرند و به عنوان ابزاری در خلاف جهت ارزش های دینی کشور از آنها استفاده می شود که این موضوع نتیجه نبود ارزشگذاری و نپرداختن به هنرمندان طراز اول و متعهد ماست.
حوزه هنری با عملیاتی کردن دغدغه‌های انقلاب، هنر را از هجمه‌های غربی مصون نگه می‌دارد وی افزود: متاسفانه در برنامه ریزی کلان کشور و حتی استان ما جایگاهی برای توجه به هنر اصیل ایرانی- اسلامی وجود ندارد، در همه رشته ها بنیاد نخبگان تعریف و شاخصه و پارامترهایی برای معرفی و شناسایی نخبگان آن حوزه وجود دارد؛ اما در مقوله هنر هنوز نتوانسته اند تعریفی برای نخبه هنری داشته باشند.
این کارشناس هنری با بیان اینکه تعریفی برای نخبه هنری در کشور ما وجود ندارد اذعان کرد: هنرمندان نخبه ما در این شرایط نابسامان جذب غرب گراها و باندهای فراماسونری حامی آنها در خارج از کشور شده و می شوند.
IMG_2781~1 وی در پاسخ به اینکه متولی رسیدگی به حوزه خوشنویسی در استان چه سازمانی است؟ اظهار کرد: از نظر سازمانی و چارت تشکیلاتی نظام، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی امور فرهنگ و هنر در کشور است؛ اما به همین موازات ارگانهای دیگری چون حوزه هنری، هلال احمر، کانون های مساجد، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری در این راستا فعالیت می کنند.
پیله چی یادآور شد: موازی کاری و اقدامات جزیره ای که در راستای یکدیگر انجام می شوند باعث هدر رفت نیرو و درگیری بین بخش های مختلف شده است؛ به طور کلی سازماندهی ارگانها و سازمانهای فرهنگی برای همسو عمل کردن تحت یک مدیریت واحد صورت نگرفته است.
وی تصریح کرد: حوزه هنری مسئول آسیب شناسی، مهندسی و طراحی هنر متعهد، انقلابی و ارزشی است به خلاف وزارت ارشاد که شرح وظایفی عام و همه جانبه نگر را داراست، تولید اثر هنری، پرداختن به امور هنرمندان، نشر و اشاعه هنرهای موجود، ادغام بین هنرهای گذشته و امروز، تبادل فرهنگی بین کشورهای مختلف و موارد دیگر از وظایف وزارت ارشاد است.
۳۷۷۶۵۱_۱۳۴۲۱۳۲۰۶۷۴۷۸۹۵_۱۵۳۲۷۱۴۱۶۶_n نماینده اداره کل فرهنگ و ارشاد قزوین در حوزه خوشنویسی ادامه داد: اگر حوزه هنری که دغدغه اش سلامت هنر انقلاب است، بتواند به وظیفه اصلی خود در مهندسی و برنامه ریزی و آسیب شناسی هنر متعهد به خوبی بپردازد و آن را در عالی ترین شرایط عملیاتی کند، هنر ما از چالش ها و دست اندازهای موجود و هجمه های غربی مصون خواهد ماند.
وی با اشاره به اثرات نتایج عملکرد ضعیف حوزه هنری در کشور خاطرنشان کرد: اگر حوزه هنری در پرداخت به هنر متعهد ضعیف عمل کند شاید هنر ما از لحاظ فنی و کیفی رشد کند؛ اما از بُعد جهت دهی و سمت و سوی ارزشی بودن به سمت ضد ارزشی عمل شدن پیش می رود و در این شرایط گلوله بزرگترین سلاح پرورش داده شده فرهنگی و هنری به سمت خودمان خواهد بود.
چرا شورای فرهنگ عمومی استان بدون حضور یک هنرمند برنامه ریزی فرهنگی می کند؟ استاد برجسته هنر خوشنویسی قزوین گفت: بی توجهی به هنر و هنرمندان متعهد و انقلابی در نهایت مانند چماقی بر روی ارزش های ما فرود خواهد آمد، همانگونه که دنیای غرب تا به امروز ارزش های دینی و انقلابی ما را مورد تخریب قرار داده است.
عضو انجمن خوشنویسان قزوین با بیان اینکه در همه هنرها به خصوص خوشنویسی هنرمند ارزشی و متعهد باید حمایت شود عنوان کرد: نیروهای متعهد و ارزشی باید سیاستگذار و متولی امور فرهنگی باشند، از زمان تشکیل حوزه هنری در قزوین تا به امروز با مدیریت های مختلف همکاری داشته ام؛ متاسفانه نتایج مطلوبی در این زمینه حاصل نشده است.
۱۳۷۷۰۳۴_۲۱۷۹۶۴۶۰۵۰۳۹۴۲۱_۵۱۵۲۸۶۷۶۷_n نماینده اداره کل فرهنگ و ارشاد قزوین در حوزه خوشنویسی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در حوزه هنر متعهد گفت: ایشان می فرماید، هیچ اندیشه و تفکری تا زمانی که با هنر آمیخته نگردد در اعماق جامعه نفوذ نکرده و ماندگار نمی شود، امام خمینی(ره) نیز هنر را دمیدن روح تعهد در کالبد مرده انسانها می دانست.
وی تاکید کرد: هنری دینی، اسلامی، انقلابی و مردمی خواهد بود که تعالی بخش باطن و ظاهر انسانها باشد؛ زیرا هنر غیر دینی زمینه ای برای رشد و اعتلا فراهم نمی کند.
استاد برجسته هنر خوشنویسی قزوین با بیان اینکه پرداختن به هنر انقلابی مستلزم وجود هنرمند متعهد است اظهار کرد: در صورت نبود هنرمندان متعهد صحبت از هنر انقلابی بیشتر شبیه یک طنز است، زیرا گسترش هنر سازنده و جذب جوانان به آن، نیازمند هنرمندان دینی و پرورش یافته در بطن آرمانهای انقلابی می باشد.
وی اذعان کرد: اگر هنرمندان متدین، متعهد و انقلابی را حفظ و تکثیر نکنیم هنر انقلابی در کشور ما عاقبت به خیر و رستگار نمی شود.
عضو انجمن خوشنویسان قزوین خطاب به جوانان علاقمند به هنر گفت: توصیه ام به جوانان مشتاق به آموختن هنر این است که به سراغ هنر اسلامی سازنده و مفید برای خود و جامعه شان بروند نه هنری که سرگرم کننده مجالس لعب و لهو باشد، از سوی دیگر مدیران حوزه فرهنگ و هنر انقلاب باید خود را در برابر خون شهدا و این نظام اسلامی مسئول بدانند.
وی افزود: مدیران کشور باید در همه حوزه ها تعهد و سلامت کاری را محور برنامه های خود قرار داده و در معیارها، سیاستگذاری ها و ارزشگذاری خود تعهد و دینداری را در کنار تخصص مدنظر قرار دهند.
۱۴۸۸۲۱۴_۲۴۴۰۸۰۸۱۵۷۶۱۱۳۳_۹۷۹۱۷۶۶۶۱_n(1) این کارشناس هنری با بیان اینکه باید به هنرمندان جهادگر و دارای اهداف ارزشی بها داده شود خاطرنشان کرد: به طور نمونه شورای فرهنگ عمومی استان که بیش از ۳۰ نفر عضو از مدیران حوزه های مختلف دارد اما متاسفانه یک هنرمند در این شورا وجود ندارد؛ در این شرایط چطور می تواند اتاق فکر فرهنگ استان بدون وجود یک کارشناس هنری، برنامه ریزی فرهنگی داشته باشد؟ وی وجود افراد متدین و متعهد و خوش سابقه و انقلابی را در رأس سیاستگذاری های هنری ضروری دانست و تصریح کرد: بحث هنر متعهد در نگاه مسئولین استان جایگاه والایی ندارد، تلاش مدیران باید در راستای نشان دادن هنر به عنوان بزرگترین مقوله خلقت در عالم هستی باشد.
پیله چی در پایان گفت: توجه مسئولین به هنر اسلامی، هنرمند متعهد و برنامه ریزی برای ساماندهی هنر و هنرمندان تنها ابزارهایی است که تضمین کننده آینده فرهنگ و هنر کشور است.
انتهای پیام/۲۰۰۲

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان