۱۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۹ یکشنبه

صبح قزوین دولت و مجلس قانون بازنگری حمایت از معلولین را جدی بگیرند/ چه کسانی برای کوتاهی در رسیدگی به حق معلولین باید محاکمه شوند؟
کد خبر: ۳۹۷۳۱ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

رئیس هیات‌مدیره‌ کانون معلولین توانا:

دولت و مجلس قانون بازنگری حمایت از معلولین را جدی بگیرند/ چه کسانی برای کوتاهی در رسیدگی به حق معلولین باید محاکمه شوند؟

رئیس هیات‌مدیره‌ کانون معلولین توانا با بیان اینکه چه کسانی برای کوتاهی در رسیدگی به حق معلولین باید محاکمه شوند؟ گفت: متاسفانه موضوع بازنگری قانون جامع معلولین در اولویت رسیدگی دولت نیست و دلیل آن هم کمبود بودجه در حمایت از این اقشار مظلوم جامعه می باشد.

دولت و مجلس قانون بازنگری حمایت از معلولین را جدی بگیرند/ چه کسانی برای کوتاهی در رسیدگی به حق معلولین باید محاکمه شوند؟
سیدمحمد موسوی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، در خصوص مشکلات معلولین در جامعه امروز اظهار داشت: حقوق معلولین در شرایط امروز جامعه به خوبی رعایت نمی شود، اگر حقوق شهروندی در قانونگذاری کمرنگ است مدیران جامعه ما در این زمینه مسئولند.
وی در ادامه افزود: مسئولین ما برای بار دیگر نیازمند بازخوانی آرمان های انقلاب هستند تا حق شهروندان مسلمان را در یک جامعه اسلامی به خوبی دریابند، وقتی قانون جامع حمایت از معلولین در حال خاک خوردن است چه انتظاری از شکل گیری امکانات متناسب با شرایط معلولین می توان داشت.
با همایش و برگزاری سمینارهای شعاری نمی توان به معلولین جامعه یاری رساند رئیس هیات ‌مدیره‌ کانون معلولین توانا با بیان اینکه فضای جامعه برای شهروندان از نظر امکانات مناسب سازی نشده است یادآور شد: باید مسئله مناسب سازی در فرهنگ فکری مهندسین شهرساز ما ایجاد شود، بخشی از مناسب سازی مربوط به فراهم کردن امکانات در سطح شهر و سازمانهاست که حرکت قابل توجهی در این زمینه مشاهده نشده است.
images وی با بیان اینکه با همایش و برگزاری سمینارهای شعاری نمی توان به معلولین جامعه یاری رساند اذعان داشت: حرکت هایی که تا به امروز از سوی کانون معلولین استان صورت گرفته در راستای شکستن سد موانع در جامعه بوده و بقیه توان ما تا ۳۰ درصد برای کارآفرینی خرج شده است.
این کارآفرین حوزه معلولین ابراز داشت: معلولین با حقوق از دست رفته خود چه باید کنند؟ چه کسانی باید برای کوتاهی هایی که در حق ما صورت گرفته محاکمه شوند؟ وی همچنین گفت: اولین همایش مناسب سازی فضای جامعه برای معلولین در سال ۷۸ در دانشگاه علوم پزشکی توسط کانون معلولین برگزار شد و بعد از این جلسه اولین نامه وزیر رفاه و امور اجتماعی در همان سال به همه استانها برای حل مشکلات معلولین ارسال شد، اگر مسئولین کانون خود در این زمینه وارد نشده بودند معلوم نبود چه زمانی قرار بود قدمی برای ما برداشته شود.
موضوع بازنگری قانون جامع معلولین پشت کمیسیون اجتماعی دولت گیر کرده است مدیرعامل گروه بهداشتی فیروز با بیان اینکه افتخار معلولین استان قزوین است که پیشتاز حل مشکلات معلول در کشور بوده اند خاطرنشان کرد: وقتی حق را به خوبی مطرح نمی کنید و در مقابل از آن دفاع بدی هم صورت می گیرد، در حال ظلم کردن به خود هستید و امروز این رویکرد در حال اجرا برای امکانات ویژه معلولین است.
وی با بیان اینکه امروز سرمایه گذاران بزرگ مانند اَپل و کوکاکولا حامی معلولین در جهان شده اند و این جای تامل دارد تصریح کرد: چندی پیش این سرمایه گذاران در هند همایشی برگزار کردند و با نمایش کمک به چند معلول خود را از حامیان پر و پاقرص آنها نشان دادند و این در حالی است که در همان دهلی نو انسانهای سالم در بدترین شرایط از نظر امکاناتی قرار دارند و هیچ توجهی به آنها نمی شود و به طور یقین این فریب افکار عمومی و یک انحراف بزرگ است.
موسوی همچنین گفت: در کشور ما هم به طور آگاهانه یا ناآگاهانه حق معلولین بدمعنا شده و حقوق شهروندی فقط به بحث مناسب سازی در شهرها محدود می شود.
وی با بیان اینکه قانون حمایت از معلولین در سال ۸۳ تصویب شده است اذعان داشت: متاسفانه مسئولین برای خدمت به معلولین ما در سال ۸۳ این قانون را به تصویب نرساندند بلکه طبق قانون کنوانسیون جهانی که از دولت ها در جهان خواستار حمایت از معلولین شده بودند اقدام شد و این جای تاسف دارد.
رئیس هیات ‌مدیره‌ کانون معلولین توانا در ادامه افزود: در حال حاضر قانون حمایت از معلولین در حال بازنگری اسست و در این زمینه کانون معلولین توانای قزوین در این زمینه رایزنی ها لازم را انجام داده تا این بازنگری صورت بگیرد و نظرات کارشناسی در این زمینه به دولت ارائه داده ایم.
mosavi وی با بیان اینکه موضوع بازنگری قانون جامع معلولین پشت کمیسیون اجتماعی دولت گیر کرده است عنوان کرد: متاسفانه موضوع بازنگری قانون جامع معلولین در اولویت رسیدگی دولت نیست و دلیل آن هم کمبود بودجه در حمایت از این اقشار مظلوم جامعه می باشد.
حقوق معلولین فقط بحث مناسب سازی معماری شهری نیست این کارآفرین حوزه معلولین ادامه داد: حقوق معلولین فقط بحث مناسب سازی معماری شهری نیست بلکه رسیدگی و عملیاتی کردن حقوق جامع معلولین است که در حال حاضر بودجه برای بازنگری آن اعمال نمی شود.
وی تاکید کرد: این رویکرد که فقط به معماری شهری برای حمایت از معلولین توجه کنیم یک انحراف بزرگ است؛ بلکه باید یک کار سیستماتیک در این زمینه اجرایی شود و تا زمانی که حقوق جامع معلولین توسط دولت و مجلس جدی گرفته نشود و برای آن بودجه خرج نکنیم وضعیت معلولین تغییر نخواهد کرد.
مدیر عامل گروه بهداشتی فیروز با بیان اینکه ۹۲ درصد کارکنان این شرکت از معلولین می باشند ابراز داشت: هیچ کشوری در جهان این تعداد کارگر معلول در یک شرکت ندارد، حمایت دولت معلولین فقط به این خلاصه شده که اگر کارفرمایی کارگر معلولی داشته باشد ۲۳ درصد حق بیمه وی پرداخت خواهد شد.
وی در پایان گفت: برای کمک به معلولین دولت باید هر چه سریعتر حقوق شهروندی معلولین را به کمیسیون اجتماعی مجلس ببرد و به آن رسیدگی شود.
انتهای پیام/۲۰۰۲/خ          

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان