۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین تنها راه برون رفت از تحریم‌ها عمل به اقتصاد مقاومتی است/ نباید همه تخم مرغ ها در سبد رفع تحریم‌ها و مذاکره با آمریکا قرار گیرد
کد خبر: ۳۸۷۳۵ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

کارشناس مسائل سیاسی:

تنها راه برون رفت از تحریم‌ها عمل به اقتصاد مقاومتی است/ نباید همه تخم مرغ ها در سبد رفع تحریم‌ها و مذاکره با آمریکا قرار گیرد

امیدی تنها راه برون رفت از تحریم‌ها را عمل به اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: نباید همه تخم مرغ ها در سبد رفع تحریم‌ها و مذاکره با آمریکا قرار گیرد زیرا اتکا به نیرو و صنعت داخل کشور راه اصلی حل معضلات است.

تنها راه برون رفت از تحریم‌ها عمل به اقتصاد مقاومتی است/ نباید همه تخم مرغ ها در سبد رفع تحریم‌ها و مذاکره با آمریکا قرار گیرد
محمد امیدی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی صبح قزوین، در خصوص تمدید مذاکرات ژنو با گروه ۱+۵ اظهار داشت: بناهای هسته ای ما از سال ۸۲ کج گذاشته شد و تعلیق هایی صورت گرفت که زمینه ایجاد مشکلات برای کشورمان فراهم شد.
وی افزود: آژانس جایگاهی است که زیر نظر سازمان ملل باید کار تخصصی انجام دهد و وظیفه آنها راستی آزمایی است اما مشاهده شد پرونده ایران به دست کشورهای انگلیس و آلمان و فرانسه می افتد که استعمارگرانی هستند که همیشه از آنها ظلم و ستم دیده ایم، بعد مجموعه های دیگری اضافه و گروه ۱+۵ تشکیل شد و آمریکا پشت صحنه هدایت تفکرات علیه کشورمان را بر عهده دارد.
این کارشناس سیاسی ادامه داد: در دولت نهم تعلیقات برداشته شد و فعالیت هسته ای با شدت بیشتر ادامه یافت با روی کار آمدن دولت یازدهم شعار بر این شد که قرار است در کوتاه مدت تحریم ها برداشته شود که هم چرخ سانتریفیوژها بچرخد هم چرخ زندگی مردم؛ اما دولت بدون تجربه و با عجله وارد پروسه ای شد مبنی بر مذاکره با غربی ها تا با اعتماد سازی ایران تحریم ها برداشته شود.
IMG_0207 وی با اشاره به تحلیل کارشناسان که موضوع هسته ای را بهانه نظام سلطه جهانی برشمردند اذعان داشت: اگر غربی ها بهانه بزرگتری در دست داشتند موضوع هسته ای را تمام می کردند ولی در این دوره به دنبال استمرار این قضیه هستند؛ در همین راستا استکبار جهانی در دور جدید مذاکرات، تحریم ها و تعلیق ها را تا ۱۰ تیرماه سال بعد تمدید کرد و فقط قرار بر این شد ماهی ۷۰۰ میلیون از پول نفت مان را پس بدهند.
استاد دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: البته در این مذاکرات ایران ضرری نکرد و تیم مذاکره کننده با خطوط قرمزی که رهبری تعیین کرده بود تا حدودی مقاومت کردند و زیر بار زورگویی آمریکایی ها نرفتند، ولی متاسفانه دیپلمات های ما کمی خوشبین هستند و این مسئله جالب نیست وقتی خود مردم آمریکا به آنها اعتماد ندارند و پرچم این کشور را آتش می زنند چرا تیم مذاکره کننده ما به رفع تحریم ها امید دارد؟ وی هدف آمریکا را خدشه دار کردن انسجام بین مسئولین و مردم و حکومت دانست و ابراز داشت: اما رهبر معظم انقلاب در این راستا با هدایت خود و اعلام اینکه مذاکره کنندگان فرزندان انقلاب هستند و به آنها پشت گرمی دادند این تدبیر باعث ایجاد انسجام لازم در کشور شد؛ البته با برخی خوش بینی های دولت زمینه برای رسیدن آمریکایی ها به خواسته هایشان فراهم شد اما انسجام در کشورمان حفظ شد.
نمایشگاه هسته ای (20) امیدی در پاسخ به اینکه اقتصاد مقاومتی می تواند از تاثیر گذاری تحریم ها بکاهد خاطرنشان کرد: تحریم ها همیشه به ضرر اقتصاد یک جامعه نیست بلکه فرصتی برای جامعه ایجاد می کند تا در مسیر تولید قدم بردارد، به طور نمونه در حوزه نظامی و هسته ای با همت خودمان پیشرفت کردیم و بسیاری از علوم راهبردی را وقتی کشورهای پیشرفته به ما ندادند با ورود دانشمندان داخلی آنها را به دست آوردیم.
وی افزود: رهبر معظم انقلاب سال گذشته را سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی نامیدند حماسه سیاسی با مشارکت ۷۰ درصدی در انتخابات رخ داد اما در حماسه اقتصادی به طرح اقتصاد مقاومتی بی مهری شد و آن انتظار و عملکردی که باید شروع می شد مدنظر قرار نگرفت، نباید نیازهای غیر ضروری مانند واردات خودروهای مدل بالا که امسال تا ۱۵۰ درصد رشد داشته است به کشور وارد شود.
استاد دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین با بیان اینکه از ابتدا به نتایج این مذاکرات خوشبینی وجود نداشت تصریح کرد: همه دلسوزان انقلاب با تاسی به فرموده رهبر معظم انقلاب نظرشان این بود به مذاکرات خوشبین نیستند، حتی آقای روحانی که سال ۸۲ مسئول پرونده هسته ای کشورمان بود و طعم مذاکره با غربی ها را چشیده و عملکرد دوگانه آنها را می دانست باید با ملاحظه بیشتری وارد پروسه مذاکره با غربی ها می شد، زیرا در آن زمان هم مطرح کرده بودند تعداد محدود سانتریفیوژها باید خاموش شود.
نمایشگاه هسته ای (21) وی در ادامه ابراز داشت: دولتی ها گمان می کنند با مذاکره تحریم ها لغو خواهد شد زیرا آمریکا را کدخدای دنیا می دانند که باید با آنها کنار آمد، در همین راستا رهبری فرمودند با اینکه به مذاکرات خوشبین نیستم اما میدان می دهم شما مذاکره کرده و در این مسیر حرکت کنید.
این کارشناس سیاسی یادآور شد: قرار بود بهانه از دست کسانی که که فکر می کنند با مذاکرات می توان وضعیت اقتصادی کشور را بهبود بخشید و تحریم ها را لغو کرد گرفته شود؛ اما بعد از یک سال برای بار دیگر مذاکرات تمدید شد و تحریم ها سر جای خود باقی ماند؛ ولی این رویکرد جالبی نیست که سخنگوی دولت قبل از مطمئن شدن از نتیجه مذاکرات در رسانه های حامی دولت مطرح کند که در سوم آذرماه جشن هسته ای را برگزار خواهیم کرد.
امیدی با بیان اینکه دولت باید به این درک برسد که برنامه هسته ای بهانه ای برای غربی هاست اذعان داشت: نظام سلطه جهانی با سردمداری آمریکا قصد دارند مانع پیشرفت ایران اسلامی در منطقه و جهان شوند و هدفشان تغییر افکار، تغییر رفتار، و تغییر ساختار در جامعه است چگونه ممکن است ما به یک حکومت زورگو و سلطه گر خوشبین باشیم که با مذاکره حق ایران را به رسمیت بشناسند؟ وی در ادامه اضافه کرد: هیچ وقت مذاکرات هسته ای ایران به نتیجه نخواهد رسید زیرا فقط یک بهانه است و قصد آنها تحت فشار قرار دادن ایران اسلامی است، اگر کل برنامه هسته ای کشورمان تعطیل شود باز هم موضوع دیگری مدنظر غربی ها قرار می گیرد از سوی دیگر راه به قدرت رسیدن ایران برنامه هسته ای است چرا باید از علم و دانش عقب بمانیم؟ دولت باید امروز به این بینش رسیده باشد که همه تخم مرغ هایش را در سبد رفع تحریم ها و مذاکره با آمریکا قرار ندهد این رویکرد خطرناکی است.
استاد دانشگاه علوم پزشکی قزوین با تاکید بر اینکه نباید بحث مذاکرات هسته ای هدف اولیه دولت قرار بگیرد عنوان کرد: دشمن موضوع هسته ای را نقطه ضعف ایران می داند و نباید این فرصت را برای دشمن فراهم کرد که از این ابزار اهرم فشاری علیه کشورمان بسازند، در گذشته هر زمان دشمن فشاری اِعمال می کرد با افتتاح یک طرح هسته ای قدرت کشورمان به معرض نمایش گذاشته می شد.
نمایشگاه هسته ای (27) وی افزود: اما امروز قدرت چانه زنی ایران کاهش یافته است زیرا اورانیوم ۲۰ درصد اکسید شده، سانتریفیوژها کاهش یافته و آب سنگین محدود شده و این دشمن را جری تر می کند دولت باید به این بینش سیاسی برسد که آمریکایی ها هرگز به نفع ایران قدم برنخواهند داشت، نباید مانور رسانه های حامی دولت فقط موضوع هسته ای باشد بحث هسته ای افتخار ایران است و اگر کوتاهی کنیم نمی توانیم پاسخگوی آیندگان باشیم.
این کارشناس سیاسی با بیان اینکه اتکا به منابع داخلی راه برون رفت از مشکلات اقتصادی است ابراز داشت: برخی ها معتقدند افزایش مناسبات با چین و روسیه یکی از راهکارهای برون رفت از این وضعیت است؛ البته این یک فرصت است اما نمی توان همه راهکارها را در افزایش مناسبات دانست زیرا همه قطعنامه هایی که شورای امنیت علیه ما صادر کرده چین و روسیه هم آن را امضا کرده اند.
وی گفت: البته مبادلات اقتصادی ما با روسیه زیاد نیست و در حال افزایش این مناسبات هستیم ولی از سوی دیگر آمریکا و روسیه در حال حل مشکلات خود در موضوع اکراین هستند و به احتمال زیاد به توافق برسند، در این صورت آمریکایی ها اجازه نخواهند داد روسیه تعامل بیشتری با ایران داشته باشد زیرا غربی ها زیاده خواه هستند و روس ها هم قصد بازگشت به قدرت گذشته خود را دارند و به طور یقین با هم معامله خواهند کرد.
آزانس هسته ای سازمان ملل استاد دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین با بیان اینکه کشور چین همچون تاجری است که هر جا منفعتش بیشتر باشد آنجا حضور دارد گفت: چینی ها روابط عظیمی با آمریکا دارند و نمی خواهند این رابطه را خراب کنند بنابراین نمی توان روی این دو کشور حساب باز کرد؛ ولی از این ابزار موقتی باید استفاده کرد به طور نمونه وقتی روسیه از سوی کشورهای اروپایی تحریم شد و گاز خود را به آنجا صادر نکرد یک بی تدبیری از سوی سیاست گذاران نفتی ما انجام شد و به اروپا اطمینان دادند که گاز آنها را تامین می کنند.
وی ادامه داد: وقتی اروپایی ها دارو را به ایران تحریم کرده اند چرا مسئولین کشور ما باید به آنها دلگرمی دهند که گاز آنها  را تامین می کنند؟ در این وضعیت ما باید به پشتیبانی روسیه رفته و اروپایی ها را تنها می گذاشتیم و از این فرصت برای جلب توجه روسیه استفاده می کردیم اما این شرایط را از دست دادیم.
امیدی با بیان اینکه نباید اثرگذاری تحریم ها را در کشور به عنوان یک نقطه ضعف به دشمن نشان داد خاطرنشان کرد: احتمالا آمریکایی ها در آینده ای نزدیک تحریم های جدیدی را علیه کشورمان وضع خواهد کرد و تا زمانی که ما اتکا به نیروهای و صنایع داخلی نداشته باشیم نمی توان پیشرفت کرد.
وی با اشاره به پیشرفت های کشورمان در حوزه های مختلف اذعان داشت: در دوره ای تولیدات کشاورزی کشورمان ۲۰ میلیون تن بود و امروز به ۱۲۰ میلیون تن رسیده است یا در زمینه فولاد ۵۰۰ هزار تن بود و امروز ۱۵ میلیون تن رسیده است و در بخش سیمان از سه میلیون تن به ۷۰ میلیون تن افزایش یافته است.
استاد دانشگاه علوم پزشکی قزوین در پایان عنوان کرد: ایران اسلامی سومین کشور همسایه خیز دنیاست و تحریم شدنی نیست و در این راستا نوع عملکرد مدیران کشور قابل توجه خواهد بود زیرا اثرگذاری تحریم ها به نوع تفکر و دیدگاه مسئولین باز می گردد.
انتهای پیام/۲۰۰۲/خ  

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان