۱۲/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۳۱ دوشنبه

صبح قزوین توپ مذاکرات هسته‌ای در زمین ایران است
کد خبر: ۳۸۶۵۷ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

منابع فرانسوی:

توپ مذاکرات هسته‌ای در زمین ایران است

منابع فرانسوی با بیان این ادعا که «توپ مذاکرات هسته‌ای در زمین ایران است»، گفتند که هنوز روشن نیست که ایران آماده دادن «امتیازهای اساسی» هست یا خیر.

توپ مذاکرات هسته‌ای در زمین ایران است
به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین، روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» به نقل از منابعی که آنان را منابع مطلع فرانسوی خواند، نوشت که توپ مذاکرات هسته‌ای اکنون در زمین ایران است.
این روزنامه با بیان اینکه رهبر ایران عدم مخالفت خود با تمدید مذاکرات را اخیرا اعلام کرد، به نقل از منابع مذکور مدعی شد که «ایران اگر می‌خواهد به توافق (جامع هسته‌ای با غرب) برسد، باید امتیازهایی اساسی بدهد.
این منابع با اشاره به اینکه وزرا و کارشناسانی که ده‌ها ساعت در وین صرف مذاکرات کردند تا مواضع طرفین را به هم نزدیک کنند، «موفق نشدند پیشرفتی تعیین‌کننده در موضوعات اصلی به دست بیاورند و همه آنچه بدان رسیدند، پیشرفتی محدود بود که برای اعلام حصول توافق سیاسی کافی نبود» و فقط اجازه داد تا مذاکرات تمدید شود، افزود که برای همین طرفین فرصت هفت‌ماهه را در حقیقت اینطور می‌بینند که «۴ ماه برای توافق سیاسی و ۳ ماه برای (توافق بر سر ) ضمیمه‌های فنی» است الشرق الاوسط به نقل از این منابع با طرح این سوال مغرضانه که «آیا تیم (مذاکره‌کننده‌) ایرانی خواستار توافق است، اما آیا اجازه دارد آن را امضا کند؟.
.
ما نمی‌دانیم»، افزود: الان توپ در زمین ایران است و مسائل خیلی دشوار است و هیچ کس امروز نمی‌تواند حدس بزند هفت ماه دیگر چه اتفاقی خواهد افتاد؛ خصوصا اینکه موانع اضافی دیگر هم از جانب ایران هم از جانب آمریکا وجود دارد.
به ادعای این منابع، مانعی که از جانب ایران است، این است که «روشن نیست ایران هنوز تصمیم گرفته است که امتیازهای ضروری را بدهد یا خیر.
زیرا بر خلاف نیازش به رفع تحریم‌ها، طرف ایرانی هنوز برای رویارویی با پیامدهای توافق آماده نیست؛ پیامدهایی که به عادی‌سازی (روابط) با غرب و آمریکا می‌انجامد.
این منابع با اشاره به آزادسازی ۷۰۰ میلیون دلار از درآمدهای نفتی بلوکه شده در خارج از این کشور و همه تسهیلاتی که در توافق ژنو آمده است، افزودند که تهران به توافق ژنو پایبند بود و «دلیلی وجود ندارد که درباره پایبندی ایران به آن طی ۷ ماه آینده تردید کنیم».
منبع: فارس انتهای پیام/۷۰۰۸

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان