۱۲/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۳۱ دوشنبه

صبح قزوین پشت پرده گزارش‌های فصلی آمانو چیست؟/سازمان انرژی اتمی حریت و استقلال سازمانی ندارد
کد خبر: ۳۸۱۰۸ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

در حاشیه سیاست؛

پشت پرده گزارش‌های فصلی آمانو چیست؟/سازمان انرژی اتمی حریت و استقلال سازمانی ندارد

بررسی شش گزارش اخیر آژانس در سال میلادی گذشته نشان می دهد همه این گزارش ها در فاصله بسیار کمی تا مذاکرات منتشر شده است که این نشان از سیاسی کاری های آژانس بین المللی انرژی اتمی است ...

پشت پرده گزارش‌های فصلی آمانو چیست؟/سازمان انرژی اتمی حریت و استقلال سازمانی ندارد
به گزارش خبرنگار سیاسی صبح قزوین، برنامه هسته ای ایران اسلامی سال هاست که به اهرمی برای فشار بیگانگان و استکبار جهانی علیه کشورمان تبدیل شده است و هر از چند گاهی با ارائه تفسیری غلط از عملکرد کشورمان در حوزه هسته ای و پیشرفت های آن زمینه رسیدن غربی ها به اهدفشان فراهم می شود.
در این میان با اینکه مسئولان هسته ای کشورمان همیشه با حسن نیت، کمال همکاری در بازرسی های مسئولان سازمان انرژی هسته ای را داشته اند اما هنگام ارائه گزارش از نحوه برنامه های هسته ای کشورمان که می رسد گویی گرد فراموشی به تمام همکاری های مثبت ایران پاشیده می شود.
download (1) عدم تعامل ایران در همکاری با بازرسان آژانس انرژی اتمی و داشتن برنامه های مشکوک به ساخت سلاح هسته ای از واژه های کلیشه ای آژانس است که البته مغرضانه و بدون هیچ سند و مدرکی فرصت را برای فضاسازی های رسانه ای غربی فراهم می کند و متعاقب با آن بر روند مذاکرات تاثیر می گذارد.
جالب اینکه این گزارش ها بیشتر دلبخواهی هستند تا فصلی!چرا که زمانبندی های آن نیز مشکوک می باشند گزارش فصلی آژانس بین المللی انرژی اتمی در روزهای گذشته در چارچوب ششمین گزارش آژانس با موضوع ایران در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، گزارش قبلی آژانس در ۱۴ شهریورماه منتشر شده بود و می بایست گزارش بعدی در این زمینه در ماه دسامبر یعنی نیمه دوم آذرماه منتشر شود اما این گزارش یک ماه زودتر و در قالب گزارشی خارج از برنامه منتشر شده است.
ab48843f2503001f4a32c8b7f2e9c0f0 آژانس بین المللی انرژی اتمی از سال ۲۰۰۳ تا کنون حدودا ۵۲ گزارش فصلی، سالیانه و الحاقی در موقعیت ها و مضامین مختلف با موضوع ایران منتشر کرده است در حالی که آژانس به اطلاعات هسته ای ۵۰ کشور درجهان دسترسی ندارد؛ اما انتشار این تعداد از گزارش در نگاه اول نشان از همکاری همه جانبه ایران با آنها دارد اما این گزارش نشان از سیاست دوگانه ایست که بلافاصله متن کامل آن روی سایت ها قرار می گیرد و زمینه جنجال سازی های گسترده رسانه ای برای آنها فراهم می شود.
گزارش منتشر شده آژانس بین المللی انرژی اتمی در چند روز گذشته باعث واکنش سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان شد.
81320426-5964054 بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران و معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس با بیان اینکه عمده گزارش آمانو استناد می کند که اطلاعاتی که آژانس از کشورمان دریافت کرده صحیح می باشد اظهار داشت: فعالیت کشورمان کاملا صلح آمیز است و هیچ اعتراضی به آن از سوی مسئولین سازمان انرژی اتمی وجود ندارد.
وی افزود: همه تاسیسات ایران اسلامی تحت نظارت آژانس می باشد و جنجال سازی هایی که از سوی رسانه های بین المللی صورت می گیرد یک حرکت توخالی است و پایه و اساس ندارد و به لحاظ حرفه ای اگر بخواهیم مورد بررسی قرارشان دهیم جمهوری اسلامی نقطه ابهامی در برنامه هسته ای خود ندارد که مورد ابهام دیگران واقع شود.
کمالوندی یادآور شد: ما همیشه این تلقی را داریم که آژانس علی القاعده باید یک رفتار حرفه ای داشته باشد و بر مبانی حرفه ای اقدامی را انجام داده و تصمیمی بگیرد اگر چه به هر حال می دانیم اعضای منتفعی از آژانس در شورای حکام هستند که با ما در حال مذاکره هستند و در قالب ۱+۵ نیز فعالیت می کنند؛ و این طبیعی است که ملاحضات سیاسی خود را داشته باشند.
وی ادامه داد: این کشورها با تلاشی که دارند فشار خود را روی آژانس اِعمال می کنند و قصد دارند که مسئولین آژانس هم موضع سیاسی بگیرد و هم به نوعی رفتار کند که انجام اقدامات سیاسی برای آنها آسانتر شود.
لازم به ذکر است موضوع دیگری که پیرامون انتشار اینگونه از گزارش ها وجود دارد زمان منتشر شدن آنهاست از جمله گزارش زود هنگام اخیر که دو روز مانده به دور جدید مذاکرات اتمی ایران و شش کشور منتشر می شود و در پرتوی تلاش برخی کشورها در راستای تاثیرگذاری بر روند این مذاکرات ارزیابی می شود.
بررسی شش گزارش اخیر آژانس در سال میلادی گذشته نشان می دهد همه این گزارش ها در فاصله بسیار کمی تا مذاکرات منتشر شده است که این نشان از سیاسی کاری های آژانس بین المللی انرژی اتمی است که باید در قالب یک سازمان مستقل بدون جناح بندی های سیاسی فعالیت کند و متاسفانه این رویکرد امروز علیه ایران اسلامی از سوی مدعیان آزادی بیان و دموکراسی استفاده می شود.
در این راستا حجت الاسلام سید مرتضی حسینی نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در گفتگو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین، با بیان اینکه حسن نیت ایران در بحث هسته ای همیشه با سرکوب غربی ها مواجه شده است اظهار داشت: متاسفانه دولتمردان ما آنچه را قرارداد داشتند در مذاکرات با غربی ها انجام دادند اما آنها به تعهداتی که داشتند عمل نکردند.
n00247500-t وی افزود: یکی از تعهدات این بود که تا زمانی که در مذاکرات قرار داریم و این جلسات دوطرفه ادامه دارد هیچ تحریمی برای کشورمان اِعمال نشود اما در این مدت مشاهده کردیم که آمریکایی ها به تحریم های خود ادامه دادند و در آخرین اقدام شان سه مرکز آموزشی ایران را به لیست تحریم های خود اضافه کردند و این خلاف تعهدات آنها در مذاکرات بود.
نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس با اشاره به گزارش منتشر شده مدیرکل سازمان انژری اتمی اذعان داشت: نکته دوم این است که مسئله ای که آمانو دنبال آن می باشد بحث هسته ای نیست؛ وی به دنبال مراکز نظامی ایران است چون مراکز نظامی و دفاعی ایران را قصد بازدید دارند و این طبیعی است که کشورمان اجازه این بازدیدها را به آنها نخواهد داد.
وی ادامه داد: مسئولین سازمان انرژی اتمی یکبار از مراکز نظامی ایران بازدید داشته اند و دوباره طمع آنها بیشتر شده که از دیگر مراکز هم بازدید داشته باشند و فیلم و عکس تهیه کرده و در اختیار آمریکا و اسرائیل و دشمنان ملت ایران قرار دهند تا اگر روزی قصد حمله به کشورمان را داشتند به راحتی اطلاعات مراکز نظامی و امنیتی ما را داشته باشند و با رصد آنها بر کشورمان مسلط شوند.
حسینی تاکید کرد: این مسئله ای واضح و روشن است که کشورمان چنین اجازه ای به سازمان انرژی اتمی نمی دهد اما در بحث هسته ای آنها هر مکانی را که مورد نظرشان بوده است بازدید کرده اند و هیچ مرکز هسته ای وجود ندارد که از آن غفلت کرده باشند.
وی با بیان اینکه قصد استکبار جهانی اکسید شدن اورانیوم ۲۰ درصد بود که در این موضوع حرفشان را به کرسی نشاندند تصریح کرد: غربی ها تا به امروز با کم محلی به خواسته های کشورمان به خواسته های خود رسیده اند ولی آنها به دنبال یک خواست بزرگتر و بالاتر هستند و آن در اختیار داشتن مراکز نظامی و دفاعی کشورمان است هدف آنها دستیابی به لیست دانشمندان هسته ای و نوع موشک های بالستیک است.
این نماینده مجلس ابراز داشت: غربی ها خود مطلعند که ایران همکاری لازم را در بحث هسته ای با آنها داشته است و هیچگاه به دنبال سلاح هسته ای نبوده و نخواهد بود و سلاح هسته ای بهانه ای برای زمین گیر کردن پیشرفت های روزافزون کشورمان است.
download (3) وی با تاکید بر اینکه اطلاعات مراکز نظامی و موشکی و نحوه تولیدشان را در اختیار استکبار جهانی قرار نخواهیم داد خاطرنشان کرد: غربی ها این آرزوی خود را به گور خواهند برد که از اطلاعات نظامی و دفاعی ایران علیه خودمان استفاده کنند، متاسفانه دولتمردان ما تصور می کنند اگر در این مذاکرات کوتاه بیایند با گروه ۱+۵ می توانند به توافق خوبی برسند و بسیاری از مشکلات حل شود.
این کارشناس سیاسی گفت: اگر هر چه ما عقب نشینی کنیم دشمن گستاخ تر خواهد شد معمولا خصوصیات غربی ها و استکبار این است که اگر ما استقامت و پایداری کردیم دشمن عقب می نشیند همانطور که در دولت گذشته قرار بر این بود که ۲۰ درصد را ما تعلیق کنیم و غربی ها همه تحریم ها را لغو کنند اما به تعهدات خود عمل نکردند و ما هم تعلیق را نپذیرفتیم.
وی اظهار داشت: غربی ها گمان می کنند چون ما تعلیق ۲۰ درصد را پذیرفته ایم باید فشار بر روی سانتریفیوژ و آب سنگین اراک و موارد دیگر را هم بپذیریم و این نشان از خودخواهی آنها دارد روح استکباری را می توان فقط با مقاومت شکست؛ این از اشتباهات بزرگ دولت است که فکر می کند تا مذاکرات به نتیجه ای نرسد و تحریم ها لغو نشود وضعیت اقتصادی بهبود نمی یابد.
حسینی با بیان اینکه باید بر نیروی داخلی تکیه کرد اذعان داشت: اگر دولت تکیه بر صنعت و تولید و کشاورزی داخلی کند شاید چند سال طول بکشد ولی جواب خواهد داد و نتیجه درخشانی خواهد گرفت.
وی در پایان با بیان اینکه دولتمردان ما باید برخورد محکمتری در مقابل دشمنان داشته باشند گفت: اگر همین امروز تحریم ها هم لغو شود و بشکه های نفت را صادر کنیم دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی با پایین آوردن قیمت ها به دشمنی با ما می پردازد و حتی با به توافق رسیدن ما هم سیاست های غربی ها علیه ما تغییر نخواهد کرد.
همچنین در ادامه روح الله عباسپور نماینده مردم آوج و بوئین زهرا در مجلس در گفتگو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین، در خصوص ارائه گزارش منتشر شده از روند پرونده هسته ای ایران ابراز داشت: غربی ها قصد دارند خود را نسبت به بحث هسته ای ایران حساس نشان دهند ولی این مسئله از ریشه دروغ است.
1574_orig وی افزود: همان طور که رهبری تا به امروز تاکید داشته اند استکبار جهانی با اصل نظام مقدس جمهوری اسلامی مشکل دارد و اگر ما پرونده هسته ای را کامل طبق خواسته آنها بسته و به کناری بگذاریم این افراد بهانه حقوق بشر و حضور ایران اسلامی در جبهه مقاومت را مطرح می کنند.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: مطمئنا اگر بحث هسته ای ایران تمام شود غربی ها بحث موشک های صنایع دفاعی و حوزه هوافضا که ما در آن پیشرفت های خوبی داشته ایم را به عنوان سلاح تخریبی مطرح می کنند و باز هم تحریم ها و رویکرد ضد انسانی که تا به امروز در رابطه با ایران داشته اند ادامه پیدا خواهد کرد.
وی با بیان اینکه صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران برای همه جهانیان به وضوح روشن است اذعان داشت: واقعیت این است که غربی ها از خود ما بهتر می دانند و به احسن وجه اعتقاد دارند که ایران همه قانون های ان پی تی و آژانس بین المللی را رعایت می کند و بارها رئیس جمهور آمریکا در کشورش به این مسئله اعتراف کرده که ایران به دنبال ساخت سلاح هسته ای نیست اما قبول این مسئله از سوی آنها به معنای شکست صریح در جهان است.
عباسپور در ادامه ابراز داشت: رهبری در حکمی استفاده از سلاح هسته ای را خلاف شرع دانستند و بمب اتمی را وسیله ای برای تخریب جامعه بشری می دانند حتی همگان اذعان دارندکه ما در این مسیر حرکت هم نمی کنیم و نخواهیم کرد امام راحل(ره) در صحیفه نور فرموده اند که اگر یک قدم در مقابل دشمن عقب نشینی کنیم دشمن چندین قدم به طرف ما خواهد آمد.
images(32) وی با بیان اینکه متاسفانه در حال حاضر دولتمردان ما با گروه مذاکره کننده راه آمده اند یادآور شد: ایران در زمینه های زیادی در مذاکرات روی خوش نشان داده است به گونه ای که نماینده چین در آژانس اعلام کرده که ایران بیشتر از همه کشورها و بیش از انتظاری که وجود داشته در حال مساعدت است و همراهی لازم را با آژانس دارد.
نماینده مردم آوج و بوئین زهرا در مجلس همراهی دولت با گروه مذاکره کننده را بیش از حد دانست و ابراز داشت: غربی ها براساس خوی زیاده خواهی و قدرت طلبی که سالیان سال است در وجودشان است بهانه تراشی می کنند، ما آمانو را یک انسان مستقلی نمی دانیم که استقلال سازمانی و حریت کافی داشته باشد و به میدان بیاید و عملکرد ایران را صادقانه گزارش دهد.
وی گفت: آمانو تحت تاثیر قدرت های استکباری مانند آمریکا و اسرائیل و اروپا قرار دارد و دیدگاه هایی که بیان می کند بیشتر وجه سیاسی دارد تا جنبه عمومی؛ واِلا ایران اسلامی در این مدت خیلی نسبت به بازدیدهای آنها دست و دلبازی کرده است و طبق اذعان بسیاری از کارشناسان خودمان از خیلی خط قرمزهای ایران در این مذاکرات عبور شده است.
این کارشناس سیاسی با بیان اینکه امروز بحث هسته ای نماد استقلال کشورمان است یادآور شد: حفظ استقلال کشور از شعارهای راهبردی انقلاب است استقلال آزادی و جمهوری اسلامی از شعارهای اصلی حرکت در مسیر انقلاب است و این شعار ریشه اش برگرفته از این آیه قرآن است که خداوند هیچ راهی را باز نکرده که غیر مسلمان بر مسلمان در قراردادها مسلط شود.
وی ادامه داد: علما و فقها بر اساس این آیه قاعده نفی سبیل را استخراج کرده اند و بنابراین دولت اگر امروز وارد عرصه مذاکره شده نباید به هر قیمتی با این گروه ها به توافق برسد و توافق اهمیت و ارزشش به این است که حریت، عزت، کرامت و منابع ملی و استقلال ایران حفظ شود.
images سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان گفت: باید همه توافقات در چارچوب اِن پی تی و آژانس به صورت دوطرفه صورت گیرد و حقوق ما در این چارچوب ها حفظ شود دولت اگر با اقتدار در این دوره از مذاکرات برخورد داشته باشد و محکم رفتار کند دشمن عقب نشینی خواهد کرد.
آنچه در پایان شایان ذکر است بیان این مطلب می باشد که آژانس بین المللی انرژی اتمی این بار با اقدام خود در ارائه گزارش زود هنگام از برنامه هسته ای ایران، پیام های مختلفی را برای مذاکراتی که در مسقط پایتخت عمان برگزار شد ارسال کرد و ظرفیت های گوناگونی را در اختیار بازیگران منطقه ای و بین المللی برای نقش آفرینی در خصوص مذاکرات و حاشیه های آن قرار داد.
بنابراین لازم است مسئولین تیم مذاکره کننده ما هوشیارتر از هر زمانی و با بصیرت در مذاکرات پیش رو عمل کنند.
انتهای پیام/۲۰۰۲

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان