۱۲/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۳۱ دوشنبه

صبح قزوین اذعان واشنگتن به قدرت ایران در منطقه و تلاش برای تنش‌زدایی در روابط
کد خبر: ۳۷۷۲۴ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

وال‌استریت‌ژورنال گزارش داد:

اذعان واشنگتن به قدرت ایران در منطقه و تلاش برای تنش‌زدایی در روابط

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی به نقل از مقامات آمریکایی مدعی شده است که ایران و آمریکا به سمت تنش‌زدایی در روابط پیش می‌روند.

اذعان واشنگتن به قدرت ایران در منطقه و تلاش برای تنش‌زدایی در روابط
به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین، روزنامه وال‌استریت‌ژورنال روز چهارشنبه در گزارشی به قلم «جی سالومون» و «ماریا ابی حبیب» به روابط تهران و واشنگتن پرداخته و مدعی شده است که طرفین به سمت تنش‌زدایی پیش می‌روند.
این روزنامه به نقل از مقامات ارشد آمریکایی و عربی، نوشته است که مذاکرات دوجانبه بر سر موضوع هسته‌ای و همچنین تهدید مشترک ناشی از گروه تروریستی داعش، در طی یک سال گذشته دو کشور را به سمت کاهش تنش پیش برده است.
به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، این تغییر می‌تواند موازنه قوا در منطقه را به طرزی چشم‌گیر تغییر داده و در عین حال ریسک دور شدن متحدانی چون عربستان و امارات از آمریکا را افزایش دهد.
به ادعای این روزنامه، این کشورها تهدید ناشی از ایران را بزرگتر از داعش می‌دانند.
این روزنامه سپس با اشاره به سابقه اختلافات میان ایران و آمریکا، نوشته است که مقامات آمریکایی می‌گویند گزینه نظامی همچنان برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران روی میز است.
با این وجود، مقامات آمریکایی می‌گویند تحولات ماه‌های اخیر موجب شده تا دو کشور در موارد رو به افزایشی، مواضعی مشابه داشته باشند، که از جمله آن‌ها جابجایی مسالمت‌آمیز قدرت در بغداد و کابل و همچنین مبارزه با داعش در سوریه و عراق است.
به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، دولت باراک اوباما در این مدت مواضع نرم‌تری هم در قبال گروه‌های نزدیک به ایران از جمله حزب‌الله لبنان و حماس اتخاذ کرده است.
مقامات ارشد آمریکایی حتی می‌گویند جان کری وزیر خارجه آمریکا در جریان حمله اخیر صهیونیست‌ها به نوار غزه و مذاکرات آتش‌بس، گفت‌وگوهای غیرمستقیمی نیز با واسطه ترکیه و قطر با رهبران حماس داشته است.
این روزنامه به نقل از مقامات آمریکایی و لبنانی همچنین مدعی شده است که تاکنون سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده به دفعات به نهادهای امنیتی لبنان که به حزب‌الله نیز نزدیک هستند، در مقابله با تهدید گروه‌های تروریستی وابسته به القاعده و جبهه‌النصره، کمک کرده‌اند.
«ولی نصر» رئیس دانشکده مطالعات بین‌الملل دانشگاه «جان هاپکینز» و عضو سابق دولت اوباما در این رابطه می‌گوید: «این نشان می‌دهد که با وجود آنکه ما ترکیه و کشورهای عربی را نزدیکترین متحدان خود فرض می‌کنیم، اما منافع و سیاست‌های ما اکنون با منافع ایران همراستا شده است.
این بیش از آنکه نتیجه عامدانه سیاست ایالات متحده باشد، یک واقعیت ژئوپلیتیکی است.
» با این وجود، مقامات آمریکایی تأکید کرده‌اند که در مبارزه با داعش هیچ هماهنگی با ایران نداشته و ضمنا تحریم‌ها علیه تهران، حزب‌الله و حماس را پابرجا نگه می‌دارند.
با این حال، آن‌ها تأکید دارند که مذاکرات هسته‌ای که با ایران صورت گرفته، می‌تواند به افزایش ثبات در خاورمیانه، کمک کند.
با این وجود، این امر انتقاداتی را از جانب اسرائیل و کشورهای عربی به همراه دارد.
«اسکاتن مادل» افسر سابق آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) که اکنون در مرکز مطالعات بین‌المللی و راهبردی واشنگتن مشغول است، می‌گوید: «رژیم ایران انقلابی است و نمی‌تواند خیلی به ما نزدیک شود.
به همین جهت من از هرگونه مصالحه‌ای نگران خواهم بود.
من فکر می‌کنم که آن‌ها مصمم به پیگیری چندین مسئله هستند که کاملا در جهت خلاف منافع ایالات متحده است.
» وال‌استریت‌ژورنال با بیان اینکه از سال 2003 به بعد عراق صحنه نبرد نیابتی تهران و واشنگتن بوده، به نقل از مقامات آمریکایی مدعی شده است که اکنون اوضاع تغییر کرده و نیروهای مورد حمایت ایران، پرسنل آمریکا را هدف قرار نمی‌دهند.
این روزنامه همچنین به نقل از یک مقام آمریکایی، نوشته است که واشنگتن امسال تلاش می‌کند تا رزمایش مین‌روبی سالانه خود را که توسط ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا سازماندهی می‌شود، بی‌ سر و صداتر از سال‌‌های قبل برگزار کند.
این در حالی است که در سال‌های قبل، این رزمایش با هدف قدرتنمایی در برابر ایران و اعلام مخالفت با فعالیت ایران در خلیج فارس برگزار می‌شد.
با این حال برخی مقامات آمریکایی مدعی هستند که این اقدام می‌تواند به بی‌ثباتی منجر شود.
وال‌استریت‌ژورنال در ادامه گزارش خود مدعی شده است که آمریکا اکنون پیام‌هایی را نیز با واسطه بغداد برای ایران ارسال می‌کند.
مقامات آمریکایی می‌گویند واشنگتن در این پیام‌ها تصریح کرده است که هدفش تنها داعش است و قصد ندارد مواضع دولت سوریه را هدف قرار دهد.
به گفته مقامات آمریکایی و عربی، هرگونه هدف قرار گرفتن مواضع نیروهای سوریه، مشاوران نظامی یا حزب‌الله در سوریه می‌تواند به بروز درگیری گسترده منجر شود.
یک مقام ارشد دفاعی آمریکا با بیان اینکه این کشور از پاسخ احتمالی ایران و شبه‌نظامیان در عراق نگران است، می‌گوید آن‌ها اعلام کرده‌اند که قصد ندارد هیچ کاری انجام دهند که احتمالا از سوی ایران تهدیدی برای دمشق به شمار آید.
تنش‌زدایی میان طرفین، علاوه بر روابط ایران و آمریکا، بر موضوعات دیگری نیز اثر گذاشته است.
به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، واشنگتن سال‌هاست که تلاش کرده تا اعمال تحریم و حمایت از گروه‌های رقیب، توان نظامی و اقتصادی حزب‌الله لبنان را کاهش دهد.
به گفته مقامات آمریکایی و عربی، اما تهدید داعش، جبهه‌النصره و دیگر گروه‌های افراط‌گرای فعال در لبنان محرکه‌های امنیتی در این رابطه را تغییر داده است.
به ادعای این روزنامه، آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا در چند مورد اطلاعاتی را در مورد تهدیدات تروریستی، در اختیار آژانس‌های امنیتی لبنان که به حزب‌الله نیز نزدیک هستند، قرار داده است.
دایره امنیت عمومی لبنان یکی از این آژانس‌هاست که در طول دو سال اخیر چندین هسته اعضای جبهه‌النصره را در بیروت و شمال لبنان بازداشت کرده است.
وال‌استریت‌ژورنال به تلاش آمریکا برای انتقال پیام به حماس نیز اشاره کرده و نوشته است که آمریکا و اروپا همچنان به سیاست عدم ارتباط مستقیم با این گروه ادامه می‌دهند، اما وزیر خارجه آمریکا در طول مذاکرات آتش‌بس غزه، به طور مرتب پیام‌هایی را با واسطه قطر و ترکیه به حماس منتقل کرده است.
با تمام این احوال، مقامات آمریکایی، عربی و ایرانی می‌گویند کاهش تنش در روابط تهران و واشنگتن، امری شکننده است و می‌تواند به سادگی به حالت قبل بازگردد.
منبع: فارس انتهای پیام/7008

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان