۱۱/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۳۰ یکشنبه

صبح قزوین قطار گردشگری عقاب طلایی به قزوین نرسید
کد خبر: ۳۷۷۰۹ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

قطار گردشگری عقاب طلایی به قزوین نرسید

قطار لوکس و خبرساز 'عقاب طلایی' گردشگران اروپایی را به بازدید شهرهای تاریخی ایران می برد، اما قزوین پایتخت ۵۰ ساله دوره صفویه سهمی از این بازدیدها ندارد.

قطار گردشگری عقاب طلایی به قزوین نرسید
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین، سفر گردشگران اروپایی به ایران برای دومین بار طی سال جاری با قطار، این هفته نقل محافل رسانه ای کشور بود، قطار لوکسی که نامش را 'عقاب طلایی' گذاشته اند و مسافرانش را گردشگرانی از کشورهای مختلف دنیا تشکیل می دهند.
این قطار لوکس که گفته می شود امکاناتش در حد یک هتل پنج ستاره است، سفر هفت هزار کیلومتری خود را از بوداپست مجارستان به قصد ایران آغاز کرده و چند روزی می شود که وارد کشور شده است.
این قطار پس از ورود به کشور، در تبریز و زنجان توقف داشت و تهران، مشهد، یزد، اصفهان، شیراز، کرمان و شوشتر از دیگر شهرهایی هستند که مسافران عقاب طلایی را پذیرا خواهند بود.
*** مسافران عقاب طلایی، پایتخت 50 ساله صفوی ایران را ندیدند اما گنجانده نشدن برنامه گردشگری برای قزوین در حالیکه زنجان همسایه غربی قزوین میزبان این گردشگران است، شاید یکبار دیگر تداعی کننده این باشد که پایتخت 50 ساله دوران صفوی، با وجود روند افزایشی جذب گردشگر در سالهای اخیر و دارا بودن با یک هزارو 304 اثر، تپه و محوطه تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی، هنوز به عنوان یک مقصد گردشگری در کشور شناخته نمی شود.
برنامه این تور گردشگری به گونه ای چیده شده که گردشگران اروپایی با وجود دیدن تبریز و اصفهان از دیدن قزوین، دیگر پایتخت دوره صفوی ایران محروم بمانند.
قلاع الموت، بقعه چهار انبیاء، آستان امامزاده حسین(ع)، مسجد جامع عتیق، سردر عالی قاپو، کلیسای کانتور، موزه مردم شناسی حمام قجر، کاخ چهلستون، آرامگاه حمدالله مستوفی، خانه امینی ها، سعدالسطنه بزرگترین کاروانسرای درون شهری ایران، دریاچه اوان، مسجد - مدرسه حیدریه، دره اندج رود، قلعه سمیرم و باغستان های سنتی قزوین تنها بخشی از دیدنی ها و میراث تاریخی این کهن سرزمین است که مسوولانش بارها از مظلومیت و مهجوریت آن، در بخش گردشگری و ناشناخته بودن آثارش در بین مردم کشور سخن گفته و شکوه ها کرده اند.
در ارتباط با قرار نگرفتن قزوین جزو شهرهای مورد بازدید گردشگران اروپایی به سراغ مدیر شرکت گردشگری پاسارگاد و مجری ایرانی تور گردشگران اروپایی قطار لوکس عقاب طلایی به ایران رفتیم، 'ابراهیم پورفرج' در گفت و گو با ایرنا گفت: برنامه این تور توسط این شرکت به طرف های خارجی پیشنهاد شد و با توافقات انجام شده شهرها و مسیرهای منتخب مورد توافق گرفتند.
*** عقاب طلایی برای بازدید از قزوین برنامه ای ندارد پور فرج با بیان اینکه در تور ما برنامه ای برای بازدید از شهر قزوین پیش بینی نشده است، به نام نویسی 12 هزار نفر برای سفر به ایران با قطار عقاب طلایی و تداوم سفر گردشگران اروپایی از طریق این تور به کشور خبر داد و افزود: فعلا برنامه ای برای بازدید از قزوین نداریم، اما در آینده قول می دهیم این استان نیز جزو مقاصد این تور قرار گیرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین نیز در رابطه با نیامدن عقاب طلایی به قزوین با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته این تور پیش از تصدی مسوولیتش در این سازمان گفت: اینگونه تورها بطور معمول شاخص های خاصی را برای خود برم یگزینند که بنظر می رسد یکی از این شاخص ها وجود اثر ثبت شده جهانی باشد که متاسفانه قزوین به رغم شایستگی های خود، در این بخش تاکنون فاقد اثر بوده است.
'محمدعلی حضرتی ها' با اشاره به تلاش های صورت گرفته برای ثبت جهانی برخی از آثار طبیعی و تاریخی این استان، گفت: دلایل زیادی برای اینکه قزوین تاکنون اثر ثبت شده جهانی نداشته وجود دارد که این موضوع فعلا قابل بحث نیست، اما تلاش داریم تا موانع پیش رو را برداریم و بتوانیم حداقل دو مورد از آثار استان را به ثبت جهانی برسانیم.
وی دره تاریخی و طبیعی اندج رود الموت را یکی نامزدهای قزوین برای ثبت جهانی شدن نام برد وافزود: البته برای انجام این کار با موانع زیادی روبرو هستیم، چرا که در عرصه و حریم مربوط به این اثر طی سالیان گذشته تصرفات و ساخت و سازهای زیادی صورت گرفته است که شاید مانع از ثبت جهانی آن شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: با جدیت به دنبال تخریب این ساخت و سازها و رفع تصرفات صورت گرفته هستیم، اگرچه با برخی فشارها و مقاومت های محلی نیز روبرو هستیم.
حضرتی ها از بازار سنتی قزوین به عنوان دیگر اثری که قابلیت ثبت جهانی دارد نام برد و گفت: در این مکان نیز با مشکلات زیادی همچون تصرفات و ساخت و سازهای غیرمجاز روبرو هستیم که موجب تغییر چهره این مکان تاریخی که مانعی در برابر ثبت جهانی است، روبرو هستیم.
وی، محدودیت یونسکو در پذیرش و ثبت آثار تاریخی را از دیگر مشکلات پیش روی همه آثاری که در کشور نامزد این عنوان هستند دانست و افزود: سازمان یونسکو که مسوولیت ثبت میراث تاریخی و طبیعی جهان را برعهده دارد از 4 سال قبل برای پذیرش و ثبت آثار محدودیت قایل شده و هر سال تنها یک اثر از هر کشور را می پذیرد و این در حالی است که آثار زیادی از استان های مختلف در نوبت ثبت قرار دارند.
حضرتی ها، از بافت تاریخی شهر قزوین نیز به عنوان اثری که قابلیت ثبت جهانی شدن دارد یاد کرد و گفت: در این خصوص فشارهای زیادی را متحمل شده ایم و در مقابل بولدوزرهایی که قصد تخریب این بافت ارزشمند و تاریخی را دارند، ایستاده ایم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت: عده ای با تخریب بافت تاریخی قزوین به بهانه توسعه و نوسازی می خواهند منافع زودگذر و کوتاه مدت را جایگزین منافع ارزشمند و بلندمدت کنند و هویت تاریخی این شهر را مورد تهدید قرار دهند.
این مسوول در پایان با اظهار تاسف از اینکه تور عقاب طلایی برنامه ای برای بازدید از قزوین نداشته است، گفت: اگر برای حفظ بافت تاریخی قزوین پافشاری می کنیم، به دنبال سهم خواهی نیستیم، بلکه می خواهیم شهر قزوین جلوه تاریخی خود را حفظ کرده و منافع ناچیز و زودگذر جایگزین منافع بلند مدت و ارزشمند این استان نشود تا شاهد مطرح شدن نام قزوین به عنوان یک مقصد گردشگری مهم و حضور پرتعداد گردشگران خارجی و داخلی در آن و برقراری تورهای مسافرتی متعدد باشیم.
با این تفاسیر به نظر می رسد، دستیابی به انسجام و رسیدن به یک هدف واحد میان مسوولان استانی برای استفاده از قابلیت آثار تاریخی قزوین در رشد و توسعه گردشگری یک حلقه مفقوده باشد که توجه به ان می تواند بسیاری از مشکلات قزوین در حوزه جذب گردشگر را مرتفع کند.
از آنجایی که نخستین تور گردشگران اروپایی با قطار عقاب طلایی با برد تبلیغاتی زیاد و گسترده ای همراه بود، قرار گرفتن نام قزوین در بین شهرهای مورد بازدید، می توانست رونقی به گردشگری خارجی ببخشد و نقطه آغازی باشد تا بتوانیم این صنعت را در راستای اقتصاد مقاومتی به صنعتی ارز آور تبدیل کنیم.
به نظر می رسد قزوین با تمامی قابلیت هایش و با اهتمام مسوولانش می تواند و باید یکی از استانهای مقصد گردشگری قرار گیرد و دیدن قزوین به عنوان شهری با سابقه تاریخی پایتختی دوره صفویه و پایتخت هنر خوشنویسی، یکی از آرزوهای گردشگران خارجی و علاقه مندان به ایران باشد.
منبع: ایرنا انتهای پیام/7008

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان