۰۱/محرّم/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۴/۱۷ یکشنبه

صبح قزوین چاپ ۲۷۸ عنوان کتاب در استان قزوین
کد خبر: ۳۶۸۶۴۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۴/۱۴ ساعت: ۱۱:۴۰ ↗ لینک کوتاه

در ۳ ماهه سال جاری صورت گرفت؛

چاپ ۲۷۸ عنوان کتاب در استان قزوین

مسئول انجمن ادبی و ناشران استان قزوین گفت: طبق آمار منتشر شده خانه کتاب، در سه ماهه اول ۱۴۰۲، ۱۷۷ عنوان کتاب در استان منتشر شده که در سه ماهه اول ۱۴۰۳، این رقم به ۲۷۸ عنوان رسیده است. این آمار و ارقام نشان‌دهنده پیشرفت چشمگیر استان قزوین در نشر کتاب است.

چاپ ۲۷۸ عنوان کتاب در استان قزوین
ندا خوئینی در گفتگو با خبرنگار حوزه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، اظهار کرد: 14تیر سال 1381 پس از پیشنهاد انجمن قلم ایران و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی به نام روز «قلم» نام‌گذاری شد.

وی افزود:علت نام‌گذاری 14 تیر به نام قلم با تاریخ کهن این سرزمین مرتبط است. ابوریحان بیرونی در کتاب آثارالباقیه خود آورده است که چهاردهمین روز از تیرماه را ایرانیان باستان، روز تیر «عطارد» می‌نامیدند. از طرفی سیاره تیر یا همان عطارد، در فرهنگ ادب پارسی، کاتب و نویسنده ستارگان است. به همین مناسبت این روز را روز نویسندگان می‌دانستند و گرامی می‌داشتند.

مسئول انجمن ادبی و ناشران استان قزوین ادامه داد: طبق رده‌بندی دیویی «10 رده اصلی» استان قزوین نویسندگان خوبی دارد که تقریبا در هر 10 رده، قلم‌فرسایی می‌کنند اما کیفیت آثار با یکدیگر متفاوت است. در رده کودک و نوجوان نویسندگان بیشتری داریم و در زمینه علوم خاص مثل فیزیک و شیمی نویسندگان کم‌تری داریم، اما در هر حال استعدادهای درخشانی در استان وجود دارد.
 
خوئینی بیان کرد: نویسندگان استان قزوین بیشتر در زمینه کودک و نوجوان و رمان و داستان و در کل ادبیات فعالیت بیش‌تری دارند چون این زمینه‌ها با استقبال بیش‌تر مخاطبان در استان مواجه است.
 
این مسئول عنوان کرد: طبق آمار منتشر شده خانه کتاب، در سه ماهه اول 1402، 177 عنوان کتاب در استان منتشر شده که در سه ماهه اول 1403، این رقم به 278 عنوان رسیده است. این آمار و ارقام نشان‌دهنده پیشرفت چشمگیر استان قزوین در نشر کتاب است.
 
مسئول انجمن ادبی و ناشران استان قزوین تصریح کرد: استان قزوین دارای 195 چاپخانه، 90 ناشر و 30 ویراستار است که زحمت نشر کتب استان را تقبل کرده‌اند. 
 
وی تأکید کرد: امروزه اغلب مردم جامعه با وجود فضای مجازی، کم‌تر به سراغ کتاب می‌روند و این اتفاق موجب کاهش سطح دانایی و سخنگویی افراد جامعه شده است. خواندن کتاب، ورزشی برای مغز است و باعث ایجاد ایده‌های جدید می‌شود. همچنین با افزایش آمار کتاب‌خوانی، نویسندگان استان روحیه‌ای بهتر پیدا کرده و کتاب‌های متنوع‌تری را به ثبت می‌رسانند. 
 
خوئینی در پایان گفت: قشر نویسندگان جامعه در استان قزوین با مشکلات خاصی اعم از گرانی کاغذ، کیفیت پایین چاپ، نبود محتوا و ساختار مناسب، علاقه‌مند نبودن مردم به کتاب و کتاب‌خوانی مواجه هستند که با همت مسئولان امیدوار هستیم که این مشکلات بهبود یابد.
 
انتهای خبر/ 3000

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان