۲۸/ذو الحجة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۴/۱۴ پنجشنبه

صبح قزوین آغاز به کار انجمن خیرین میراث‌فرهنگی در استان قزوین
کد خبر: ۳۶۸۶۲۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۴/۱۱ ساعت: ۱۲:۴ ↗ لینک کوتاه

با حضور معاون میراث‌فرهنگی کشور صورت گرفت؛

آغاز به کار انجمن خیرین میراث‌فرهنگی در استان قزوین

در مراسمی با حضور فعالی مشاور قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور، خزائلی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین و تعدادی از خیرین حوزه میراث‌فرهنگی، فعالیت انجمن خیرین میراث‌فرهنگی استان فعالیت خود را آغاز کرد.

آغاز به کار انجمن خیرین میراث‌فرهنگی در استان قزوین
به گزارش حوزه فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»؛ فریدون فعالی روز یکشنبه در مراسم آغاز به فعالیت انجمن خیرین میراث فرهنگی استان قزوین با اشاره به اهداف تشکیل این انجمن گفت: انجمن خیرین میراث‌فرهنگی به‌منظور جلب مشارکت و جذب سرمایه‌های معنوی و مادی برای حفظ و مرمت و احیاء بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی، فرهنگی، میراث طبیعی ثبت‌شده، پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس و اموال منقول فرهنگی تاریخی کشور تشکیل شده است.
 
مشاور معاون میراث‌فرهنگی کشور افزود: بهره‌مندی از توان و تجربیات خیرین برای فراهم آوردن زمینه دریافت منابع مالی، مشارکت در تامین هزینه‌های مرمت و اقدامات پاسداری از میراث فرهنگی ملموس و ناملموس همچنین تشکیل بانک اطلاعات آماری از بناها، محوطه ها و بافت‌های تاریخی، حفاظت و نگهداری از میراث فرهنگی ناملموس در خطر و نیازمند پاسداری فوری بخشی از روش‌های تحقق اهداف این انجمن به‌شمار می‌روند.
 
فعالی ادامه داد: شاید یکی از خلاء‌ها و کمبودهای حوزه حفاظت و مرمت بناهای تاریخی عدم وجود  انجمن خیرین دوستدار میراث‌فرهنگی بود که طی دو سال گذشته ایده آن مطرح و سپس عملیاتی شد.
 
دبیر انجمن خیرین میراث‌فرهنگی کشور یادآور شد: آثار تاریخی و فرهنگی به‌دلیل وسعت و تعدد به هزینه سنگینی برای مرمت، نگهداری و احیا نیاز دارند که اعتبارات دولتی جوابگوی نیازها نیست و به‌منظور تسریع در این حوزه می‌بایست از ظرفیت بخش خصوصی و خیرین استفاده شود.
 
مشاور معاون میراث‌فرهنگی کشور در ادامه افزود: انجمن خیرین میراث‌فرهنگی در شش استان کشور راه‌اندازی شده و امروز در قزوین هم به‌عنوان هفتمین انجمن فعالیت خود را آغاز کرد که می‌تواند به تسریع در احیا و مرمت بناهای تاریخی کمک کند.
 
فعالی ادامه داد: خوشبختانه در استان قزوین آثار تاریخی متعدد و فاخری وجود دارد که برخی از آنها نیازمند مرمت و احیاست و امیدواریم با آغاز فعالیت انجمن خیرین میراث‌فرهنگی در قزوین بتوانیم از ظرفیت دغدغه‌مندان این حوزه زمینه جذب سرمایه‌گذاران بیشتری را فراهم کنیم.
 
کمک به جذب سرمایه‌گذاری برای احیای بناهای تاریخی
 
علیرضا خزائلی نیز در این نشست اظهار کرد: استان قزوین با داشتن بناهای تاریخی و فرهنگی بی‌شمار، جایگاه خاصی در عرصه میراثی دارد که مرمت، احیا و نگهداری از این سرمایه‌های ارزشمند رسالتی سنگین است که تنها با اتکا به منابع دولتی ممکن نیست و بهره مندی از ظرفیت و توان سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و به‌ویژه خیرین برای جلب مشارکت از راهکارهایی است که بسیار موثر است.
 
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین افزود: خوشبختانه در یک سال اخیر در چند استان این انجمن فعال شده تا در مسیر اهداف تعیین شده گام بردارد و امروز نیز با همکاری خیرین و افراد دلسوز این حوزه در قزوین دفتر نمایندگی انجمن خیرین میراث‌فرهنگی در استان فعالیت خود را در مجموعه دولتخانه صفوی آغاز می‌کند.
 
خزائلی یادآور شد: برای آغاز به‌کار انجمن از تعدادی خیرین صاحب نام و نیکوکار استان دعوت کردیم تا در شکل‌گیری این نهاد همراهی کنند تا این انجمن را فعال کرده و در مسیر اهدافش رهنمون سازیم.
 
در این مراسم از سوی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشورعلیرضا خزائلی به‌مدت دو سال به‌عنوان رئیس انجمن خیرین میراث‌فرهنگی استان قزوین و با اهدای احکام 9 نفر از خیرین به عنوان اعضای انجمن منصوب شدند.

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان