۱۵/ذو الحجة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۴/۰۱ جمعه

صبح قزوین تفاهم‌نامه طرح توسعه چهارانبیاء (ص) امضا شد
کد خبر: ۳۶۸۴۵۸ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۳/۲۶ ساعت: ۱۲:۱۸ ↗ لینک کوتاه

با حضور استاندار قزوین؛

تفاهم‌نامه طرح توسعه چهارانبیاء (ص) امضا شد

آئین امضای تفاهم‌نامه طرح ساماندهی و توسعه بقعه متبرکه چهارانبیا و امامزاده صالح (ع) صبح امروز در حسینیه چهارانبیاء (ع) برگزار شد.

تفاهم‌نامه طرح توسعه چهارانبیاء (ص) امضا شد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، آئین امضای تفاهمنامه طرح ساماندهی و توسعه بقعه متبرکه چهار انبیاء و امامزاده صالح (ع) صبح امروز در حسینیه چهار انبیاء (ع) برگزار شد.
 
در این مراسم که با حضور استاندار و معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین، مدیران کل اوقاف و امور خیریه و میراث فرهنگی و گردشگری استان قزوین برگزار شد، محمدمهدی اعلایی اظهار کرد: یکی از عمده‌ترین ظرفیت‌های قابل توجه استان قزوین حوزه گردشگری طبیعی، تاریخی و مذهبی است.
 
وی ادامه داد: استان قزوین به طور خدادادی از تمام این ظرفیت‌های گردشگری به وفور برخوردار است.
 
طرح توسعه چهارانبیا به عنوان ظرفیتی بین ادیانی مورد توجه قرار گیرد
 
استاندار قزوین تاکید کرد: برنامه احیا و توسعه چهار انبیا از دو سال گذشته مورد توجه قرار گرفته و از تاکیدات و مصوبات سفر رئیس جمهور شهید به قزوین بوده که امروز وارد فاز اجرایی می‌شود.
 
وی افزود: دولتخانه صفوی و بقعه چهار انبیا در کنار امامزاده حسین (ع) قلب گردشگری شهر قزوین محسوب می‌شوند که برای توسعه گردشگی استان باید مورد توجه جدی قرار بگیرند.
 
اعلایی با اشاره به روند آزادسازی محوطه دولتخانه صفوی اظهار کرد: در راستای آزادسازی دولتخانه، پروژه جایگزینی دبیرستان پاسداران تا 90 درصد اجرایی شده و آزادسازی مجموعه ورزشی تختی نیز در مجاورت عالی ‎قاپو با قوت در حال پیگیری است و فرآیند اجرایی و جای‌گزینی را طی می‌کند.
 
وی خاطرنشان کرد: پروژه‌ای که امروز تفاهم‌نامه آن امضا شد آغاز کار نیست بلکه پایان کار برنامه‌ریزی‌هایی که مد‌ت‌هاست روی آن فکر و مطالعه شده است.
 
استاندار قزوین ادامه داد: در راستای طرح توسعه چهار انبیا(ع) جلسات متعددی در سطح استان و کشور برگزار شده است، جلسه مشترکی نیز در دفتر وزیر میراث فرهنگی و گردشگری با حضور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور داشتیم که بر معرفی  و توسعه بقعه چهار انبیاء به عنوان یک ظرفیت بین ادیانی در کشور تاکید شد.
 
وی با اشاره به روند مرمت گراند هتل در جنب بقعه چهار انبیا(ع) اظهار کرد: با پیگیری‌هایی که انجام شده و جذب سرمایه‌گذار خصوصی، بازسازی و مرمت گراندهتل قزوین به عنوان تنها گراند هتل بازمانده در کشور آغاز شده که بهره‌برداری از آن می‌تواند به ظرفیت گردشگری استان کمک کند.
 
اعلایی در پایان گفت: ما در دولت سیزدهم در حد وسع و امکانات مالی و زمانی که داشتیم تلاش کردیم در راستای توسعه گردشگری استان قدم برداریم، امید است دولت‌های بعدی نیز همین رویه را با سرعت پیش برده و ظرفیت‌های بالقوه استان را شکوفاتر کنند.

 
آزادسازی محورهای غربی و شرقی پیغمبریه در دستور کار است
 
علیرضا خزائلی در این مراسم با اشاره به توجه و تاکید ویژه استاندار قزوین بر موضوع گردشگری به ویژه در هسته تاریخی، اظهار کرد: در سفر رئیس جمهور شهید در سال 1401 با وجود فشردگی برنامه‌ها بازدیدی از دولت‌خانه صفوی صورت گرفت و بر احیای این مجموعه به عنوان قلب گردشگری استان تاکید کرد.
 
وی افزود: طرح توسعه چهارانبیاء و مرمت و بازگشایی گراند هتل دو پروژه مهمی است که به شهید رئیسی قول دادیم در این دولت انجام شود.
  
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: برای انجام این مهم جلسات مهمی صورت گرفته و در حال حاضر طرح کلی تکمیل شده و در کمیته‌های تخصصی تصویب شده است، امروز به امضای تفاهمنامه میان اداره کل میراث فرهنگی، اداره اوقاف و معاونت امور عمرانی استانداری روند اجرایی خود را طی خواهد کرد.
 
وی یادآور شد: این طرح ویژگی‌های منحصر به فردی دارد، مهم‌ترین آن آزادسازی فضاهای تصرفی پیرامون چهارانبیاء است که طی سال‌های متمادی از سه طرف عمومی مسدود شده و مورد مطالبه همشهریان است.
 
خزائلی گفت: این فضاها شامل محورهای غربی، شرقی و شمالی است که با هماهنگی که بین معاونین فنی در اوقاف و میراث فرهنگی انجام شد، آزادسازی از محور شرقی و غربی آغاز خواهد شد و برنامه ساماندهی بقعه برای بالا بردن کیفیت خدمات اجرا خواهد شد.
  
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پایان گفت: امیدواریم که در برنامه زمان‌بندی مشخص بتوانیم بخش‌های فاز به فاز این پروژه را انجام و به بهره‌برداری برسانیم.

ارتقای ظرفیت‌های گردشگری، اقدام مهم دولت سیزدهم
 
در این جلسه همچنین محمدمهدی رحجانی اظهار کرد: یکی از اقدامات بزرگ دولت سیزدهم ارتقای ظرفیت‌های گردشگری در استان‌هاست، ما نیز این مهم را در استان قزوین در دستور کار قرار دادیم.
 
وی ادامه داد: تقویت محور گردشگری به خصوص در بخش‌ مرکزی و هسته اولیه شهر قزوین از جمله کارهایی بود که همزمان با سفر وزیر میراث فرهنگی و گردشگری به استان قزوین اتفاق افتاد.
 
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین بیان کرد: در راستای سیاست توسعه و ارتقای ظرفیت گردشگری استان علاوه بر آزادسازی محوطه دولتخانه و فعال شدن کارگاه‌های مرمتی، طرح احیای و ساخت میدان دارالشفا نیز ارائه و کارهای مطالعاتی آن به اتمام رسیده است.
 
وی گفت: در کنار آن یکی از اموری که بدان بسیار توجه شده است، بقعه چهارانبیاء (ع) به عنوان ظرفیت بزرگ گردشگری، تاریخی و مذهبی شهر قزوین و اتصال آن به مجموعه دولتخانه است.
 
رجحانی اظهار کرد: برای مرمت و آزادسازی محورهای غرب، شمال و جنوبی این بنای تاریخی، مذهبی لازم است هماهنگی لازم میان ذی‌نفعانی چون اداره کل اوقاف وامور خیریه و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صورت بگیرد که امروز با این هدف تفاهم‌نامه امضا خواهد شد.
 
وی ادامه داد: طبق هماهنگی صورت گرفته بالافاصله پس از امضای تفاهم‌نامه کار مرمت بنا با همکاری و همت تمام ذی‌نفعان پیش خواهد رفت.
 
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین در پایان گفت: امید است با تلاش و همکاری همه‌جانبه مجموعه فرهنگی و عمرانی استان بتوانیم چهره متفاوت و جذابی‌تری از این بقعه مبارکه از قبل داشته باشیم و از ظرفیت‌های گردشگری استانی به خوبی بهره ببریم.

انتهای خبر/2001
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان