۲۶/ذو الحجة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۴/۱۲ سه شنبه

صبح قزوین آب در آسیاب منافقان با کم‌رنگ شدن انتخابات
کد خبر: ۳۶۸۴۵۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۳/۲۶ ساعت: ۹:۳۰ ↗ لینک کوتاه

عضو هیات علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) مطرح کرد:

آب در آسیاب منافقان با کم‌رنگ شدن انتخابات

عضو هیات علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) گفت: اساساً یکی از دلایل انقلاب در برابر رژیم ستم‌شاهی این بوده است که مردم بتوانند در تعیین سرنوشت خودشان نقش داشته باشند، انتخابات برای ایجاد تغییرات مثبت در روند حرکت جوامع و یکی از ارکان اصلی دموکراسی است.

آب در آسیاب منافقان با کم‌رنگ شدن انتخابات
رضا چهرقانی در گفتگو با خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، با اشاره به اهمیت مشارکت مردم در انتخابات، اظهار کرد: انتخابات یکی از دستاوردهای بزرگ خرد جمعی بشر برای بهبود شرایط حکمرانی و ایجاد تغییرات مثبت در روند حرکت جوامع و یکی از ارکان اصلی دموکراسی است.
 
وی افزود: در جوامع معقول و پیشرفته یکی از مکانیزم‌های کم‌آسیب برای ایجاد تغییر در سیاست‌، رویکرد و عملکردهای حاکمیت صندوق رای و انتخابات است و هر چقدر این انتخابات واقعی‌تر، آزادانه‌تر و سالم‌تر برگزار شود نتایج بهتری را به بار خواهد آورد. 
 
عضو هیات علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) بیان کرد: انتخابات و صندوق رای طی چند قرن اخیر چنان اهمیت و جایگاهی در عرصه سیاست و حکمرانی پیدا کرده است که حتی در کشورهای استبدادی هم دیکتاتورها تلاش می‌کنند ظواهر امر را رعایت و مشروعیت دیکتاتور را به صندوق رای منتسب کنند.
 
وی ادامه داد: در همه جوامع خصوصا در جامعه ما از آغاز پیروزی انقلاب بر اهمیت نقش مردم در تعیین سرنوشت تاکید و تصریح شده، اساساً یکی از دلایل انقلاب در برابر رژیم ستم‌شاهی این بوده است که مردم بتوانند در تعیین سرنوشت خودشان نقش داشته باشند.
 
عضو هیات علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) اذعان کرد: اصحاب راستین امام و افرادی که از اول در مبارزات ضد رژیم شاه و در شکل‌گیری ساختارهای نظام جمهوری اسلامی نقش داشتند، بر این موضوع وقوف کامل و به انتخابات اعتقاد و باور کامل دارند.
 
چهرقانی عنوان کرد: مردم به عینه دیدند که انرژی مشارکت مردم در تعیین سرنوشت در ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ چگونه طی سال‌های جنگ و پس از آن به عنوان موتور پیشران جامعه اسلامی عمل کرده است و نظام اسلامی همه بحران‌های سخت را به کمک همین حضور مردم پشت سر گذاشته است.
 
وی تاکید کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر افرادی که نه در انقلاب بودند و نه در ساختن نظام نقشی داشتند و نه در جنگ و دفاع مقدس حضور داشتند که بتوانند اهمیت حضور مردم را تشخیص دهند و بشناسند، این افراد منافع خودشان را در کاهش مشارکت مردم می‌بینند.
 
استاد ادبیات مقاومت دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) مطرح کرد: همین افرادی که در هیچ کجای جامعه حضور نداشتند، تبلیغ به کاهش مشارکت می‌کنند و توجه ندارند که منافع ملی بر منافع شخصی و جناحی آن‌ها تقدم و اولویت دارد.
 
مردم نباید ناگزیر به انتخاب بد و بدتر باشند
 
چهرقانی ابراز کرد: حضور مردم همواره در تعیین سرنوشت خودشان و سرنوشت کشورشان موثر است و این تجربه‌ای است که بشر از آغاز تاسیس صندوق رای در اداره کشورها به اهمیت آن پی‌برده است.
 
وی تصریح کرد: برای انتخاب اصلح در گام اول، باید دست انتخاب‌کننده در انتخاب باز باشد یعنی آرایش کاندیداهای تایید صلاحیت شده به گونه‌ای باشد که مردم برای انتخاب در تنگنا قرار نگیرند و مجبور به انتخاب بین بد و بدتر نباشند‌.
 
عضو هیات علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) اضافه کرد: این شرایط مستلزم آن است که همه صداهایی که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تا امروز در عرصه تحولات سیاسی کشور نقش داشتند، بتوانند از طرق قانونی که یکی از آن انتخابات است، در رقابت‌های انتخاباتی حضور داشته باشند.
 
چهرقانی در ادامه اظهار کرد: بعد از مرحله اول مردم با ارزیابی شعار، کارنامه و برنامه افراد می‌توانند کاندیدای اصلح خودشان را انتخاب کنند.
 
وی با بیان اینکه شاخصه‌هایی که می‌شود برای انتخاب اصلح در نظر گرفت به دو دسته تقسیم می‌شوند، گفت: دسته اول، شاخص‌های اصلی، کلی و ثابت هستند که معمولاً غیرقابل تغییر‌اند و همه رئیس جمهورها از هر طیف، جناح، گروه و دسته‌ای که هستند باید دارای این شاخصه باشند.
 
استاد ادبیات مقاومت با اشاره به شاخصه‌های انتخاب اصلح، تاکید کرد: مهم‌ترین این‌ شاخصه‌ها؛ صداقت و شفافیت است و بعد از تخصص، دانش، کارآمدی، شجاعت، تدبیر، عدالت‌خواهی، دوری از تبعیض و بی‌عدالتی، دوری از خودکامگی و منیت، دوری از غرور، دوری از فزون‌خواهی و حرص و آز است.
 
چهرقانی گفت: دسته دوم شاخصه‌های متغیر هستند که به فراخور وضعیت کشور و شرایطی که کشور دارد در زمان‌های مختلف با هم فرق می‌کند، مثلاً در یک زمان رویکردهای درست در روابط خارجی و بین‌الملل اهمیت پیدا می‌کند پس رئیس‌جمهوری انتخاب می‌شود که به مسائل بین‌الملل واقف باشد.
 
وی خاطرنشان کرد: در یک شرایطی اقتصاد و اشتغال و ... مهم می‌شود پس طبیعتاً باید رئیس جمهوری انتخاب شود که یک تیم اقتصادی قوی و دارای شناخت اقتصادی باشد.
 
عضو هیات علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) اظهار کرد: همچنین در شرایطی مسائل نظامی و امنیتی اهمیت پیدا می‌کند، برای مثال کشور در جنگ است، بنابراین در این وضعیت با توجه به شرایط، رئیس‌جمهوری انتخاب شود که به این امور واقف باشد.
 
چهرقانی عنوان کرد: گاهی بحران‌های محیط زیست کشور را تهدید می‌کند پس بنابراین رئیس‌جمهور باید کسی باشد که شرایط و اهمیت محیط زیست را بفهمد، معمولاً مردم این شاخص‌های متغیر را به صورت ناخودآگاه و خودکار خودشان در نظر می‌گیرند و در بین کاندیداها جستجو می‌کنند تا فرد مورد نظر را بیابند.
 
وی افزود: شرکت در انتخابات حق مردم است، مردم حق دارند به هر دلیلی از این حق خودشان استفاده بکنند یا نکنند، منطقاً و عرفاً انسان‌ها از حق خودشان صرف نظر نمی‌کنند مگر در مواردی که احساس کنند از طریق دنبال کردن آن حق به نتیجه دلخواه خودشان نمی‌رسند.
 
عضو هیات علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) ابراز کرد: به نظر بنده دعوت کردن مستقیم مردم به شرکت در انتخابات از طرف خود مردم یا حتی مسئولین شاید کار خیلی موثری نباشد. قطعاً، به همان اندازه‌ای که کاندیداهای تایید صالحیت شده بتوانند دیدگاه‌های متکثر موجود در جامعه را نمایندگی کنند، میزان مشارکت هم خود به خود بالاتر می‌رود. 
 
نهادهای نظارتی و برگزارکنندگان انتخابات اولین دعوت‌کنندگان هستند 
 
چهرقانی اضافه کرد: در واقع میزان مشارکت تابعی است از میزان حضور صداهای مختلف در بین نامزدهای تایید صلاحیت شده که صداهای متکثر درون جامعه را نمایندگی می‌کنند، بیرون کشیدن استخوان از لای زخم‌های کهنه هم که به نوعی می‌تواند نویدبخش آشتی ملی و همگرایی جریان‌های سیاسی درون نظام باشد در اقبال دوباره مردم به صندوق رای بسیار مؤثر است. 
 
وی تشریح کرد: در واقع اولین دعوت‌کننده و اولین تشویق‌کننده به مشارکت در انتخابات؛ نهادهای نظارتی و برگزارکنندگان انتخابات هستند که می‌توانند با عملکرد سنجیده خودشان در تایید صالحیت نامزدها و بازگذاشتن دست مردم در انتخاب اصلح میزان مشارکت را بالا ببرند.
 
چهرقانی ادامه داد: لذا نهادهای ذی ربط از آغاز ثبت‌نام نامزدها تا پایان پروسه انتخابات باید مراقب باشند که عده‌ای از افراد و جریان‌های نادان یا سودجو به این اعتماد عمومی لطمه نزنند و با ناامید کردن مردم از صندوق رای، خانه‌های جدول براندازان را پرنکنند. 
 
وی در پایان مطرح کرد: بنابراین مسئولیت مشارکت مردم در انتخابات در وهله اول متوجه کسانی است که امر انتخابات را از مرحله بررسی صلاحیت‌ها تا شمارش آرا و اعلام نتایج بر عهده دارند. 
 
انتهای خبر/۲۰۰۵

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان