۱۱/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۳۰ یکشنبه

صبح قزوین خلسه فضای مجازی دروغی برای فرار از واقعیت‌ها
کد خبر: ۳۶۸۰۳۸ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۲/۱۷ ساعت: ۱۱:۵۹ ↗ لینک کوتاه

در گفتگو با یک روانشناس مطرح شد؛

خلسه فضای مجازی دروغی برای فرار از واقعیت‌ها

یک روانشناس گفت: مجهز نبودن به مهارت‌های زندگی و ارتباط موثر با افراد، بی‌انگیزگی و نداشتن هدف و برنامه برای زندگی و بالا بودن استرس محیطی می‌تواند فضای مجازی را به مکانیزم دفاعی مناسب و کاربردی برای فرار و نادیده گرفتن واقعیت‌ها تبدیل کند.

خلسه فضای مجازی دروغی برای فرار از واقعیت‌ها
به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»؛ در عصر تکنولوژی همه آحاد جامعه در هر سنینی با داشتن یک گوشی معمولی و اتصال به اینترنت با دنیایی از داده‌ها و اطلاعات و محتواها مواجه شده و قادر به انتشار پیام یا امکان اظهارنظر یا حتی توهین، تخریب و زیر سوال بردن افراد در موضوعات مختلف هستند؛ بنابراین باید از سنین پایین بیاموزیم که خودکنترلی داشته و در این فضا مسئولانه هم ناظر به خود و هم ناظر به اطرافیان و جامعه رفتار کنیم.
 
زیست نوین و دنیای جدیدی که برخی بسیاری از ساعات شبانه‌روز خود را در آن به سر می‌برند، منجر به پیامدهای مختلفی شده که بعد فردی و اجتماعی زندگی افراد را تحت تاثیر جاذبه‌های خود قرار داده است.

کم هزینه بودن و جذابیت محتواهای ارائه شده از دلایل گرایش به فضای مجازی است
 
لیلا اصغری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین؛ در خصوص آثار مثبت و منفی فضای مجازی در زندگی افراد به ویژه جوانان اظهار کرد: فضای مجازی فضای گسترده‌ای برای تبادل اطلاعات بوده که با قابلیت‌ها و امکاناتی که دارد می‌تواند در زمینه‌هایی مانند آموزش و پرورش، مباحث پزشکی، قانون و تجارت و سایر موضوعات مورد استفاده کاربران قرار بگیرد.
 
وی افزود: در دسترس بودن، کم هزینه بودن و بالا بودن سرعت خلاقانه همچنین جذاب بودن این اطلاعات از دلایل گرایش افراد جامعه خصوصا نوجوانان و جوانان به فضای مجازی است.
 
این روانشناس تصریح کرد: اما همین فضا باعث بسیاری از تنبلی‌های جسمی و بیماری‌های عضلانی و چشمی می‌شود و همچنین انزوای اجتماعی، کاهش تعاملات و بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی در اثر هجمه‌ای از اطلاعات و باورهای غلط و بدون منبع معتبر به وجود می‌آورد که بعضا باعث ترویج اعتیاد، فساد و نزول ارزش‌های فرهنگی و اخلاقی و حتی مذهبی می‌شود.
 
فضای مجازی، مکانیزم دفاعی مناسب و کاربردی برای فرار و نادیده گرفتن واقعیت‌ها

وی بیان کرد: مجهز نبودن به مهارت‌های زندگی و ارتباط موثر با افراد و نحوه برخورد با مشکلات و حل مسئله، بی‌انگیزگی و نداشتن هدف و برنامه برای زندگی و بالا بودن استرس محیطی می‌تواند فضای مجازی را به مکانیزم دفاعی مناسب و کاربردی برای فرار و نادیده گرفتن واقعیت‌ها تبدیل کند.
 
اصغری با اشاره به آسیب‌های استفاده نادرست از فضای مجازی به نهاد خانواده گفت: افراد جامعه پذیری، ارزش‌ها، قوانین، اخلاق و فرهنگ را ابتدا در محیط خانواده آموزش می‌بینند لذا با کم شدن ارتباط بین اعضای خانواده و گسسته شدن ارتباطات، خانواده به عنوان نهاد اجتماعی تاثیرگذار کارکرد خود را از دست می‌دهد و در برابر انواع آسیب‌ها از قبیل اعتیاد، فساد، خودکشی، پرخاشگری و بزهکاری آسیب‌پذیر شود و این آسیب‌ها تمام اجتماع را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. 
 
تجهیز افراد به مهارت‌های زندگی راهکاری برای مصون ماندن از آسیب‌های فضای مجازی
 
وی در ادامه مجهز کردن افراد جامعه به مهارت‌های ارتباطی و مهارت‌های زندگی و تاب‌آوری، تفکر نقاد و حل مسئله همچنین فرزندپروری در راستای نحوه استفاده و مدیریت اینترنت و فضای مجازی را از راهکاری مصون ماندن از آسیب‌های فضای مجازی ذکر کرد.
 
این روانشناس عنوان کرد: امروز با نسلی مواجه هستیم که از خود واقعی فاصله گرفته‌ و با هویت مجازی، زندگی جدیدی را تجربه می‌کنند که این امر موجب می‌شود تا خودباوری، عزت نفس و اعتماد به نفس شدیدا در نوجوانان و جوانان پایین آمده و دل‌مردگی و بی‌انگیزگی افزایش یابد و همین امر زمینه را برای افزایش آسیب‌ها فراهم خواهد کرد.
 
وی اضافه کرد: برای جلوگیری یا کاهش ‌تهدیدات ناشی از آسیب‌های فضای مجازی، استفاده از عوامل محافظت کننده و شیوه‌های فرزندپروری سالم و به روز شده و فراهم کردن تفریحات سالم، کم هزینه و افزایش نشاط اجتماعی در جامعه پیشنهاد می‌شود.
 
آموزش سواد رسانه یکی از عوامل محافظت‌کننده در برابر تهدیدات فضای مجازی
 
اصغری در پاسخ به این سوال که چرا با ورود دنیای مجازی مدام در حالت بی‌قراری، اضطراب و حتی بعضا گسست باورها هستیم؛ گفت: زیرا بدون هیچ فیلتر و محافظی در برابر حجم زیادی از اطلاعات و همچنین اخبار روز دنیا قرار داریم.
 
وی ادامه داد: در این زمینه همکاری و ورود همه نهادهای اجتماعی از جمله خانواده و آموزش و پرورش در امرآگاه‌سازی، پیشگیری و آموزش در سطح گسترده همچنین فراهم کردن امکانات و تفریحات سالم و جایگزین مناسب می‌تواند موثر باشد.
 
اصغری خاطرنشان کرد: خوداگاهی و خودباوری پایین افراد وقتی در محیطی آزاد و بدون فیلتر و بدون ابزارهای راستی آزمایی قرار می‌گیرند به شکل ناسالم در افراد نمایان می‌شود و فرد را دچار از خودبیگانگی و یا چندگانگی می‌کند.
 
این روانشناس بیان کرد: با توجه به آیه قرآنی که "آیا آنان که می‌دانند و آنان که نمی‌دادند با هم برابرند؟" می‌توان گفت که قطعا آموزش رسانه می‌تواند یکی از عوامل محافظت کننده افراد در برابر آسیب‌های فضای مجازی باشد.  
 
انتهای خبر/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان