۱۰/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۹ شنبه

صبح قزوین روضه این خانه به نام صادق (ع) خورده است
کد خبر: ۳۶۸۰۰۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۲/۱۵ ساعت: ۱۲:۱ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

روضه این خانه به نام صادق (ع) خورده است

هر ساله در یکی از منازل شهر قزوین به مناسبت سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) مجالس روضه‌خوانی برپا می‌شود. این روضه که قدمت ۳۰ ساله دارد، هیچگاه تعطیل نشده است.

روضه این خانه به نام صادق (ع) خورده است
به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، 25 شوال سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع)، رئیس مذهب شیعه است. 

امام صادق (ع) فرمودند:
هر چیزی پاداش و مزدی دارد، مگر اشکی که برای ما ریخته شود «که چیزی با آن برابری نمی‌کند و مزد بی‌اندازه دارد»

امام صادق(ع) فعالیت علمی بیشتری نسبت به دیگر امامان شیعه داشتند از این رو تعداد احادیث وی که تا امروزه به جای مانده است از دیگر ائمه بیشتر است.

همچنین وی مورد تایید و تحسین پیشوایان شیعه و فقهی اهل سنت نیز بوده است به طوری که ابو حنفیه «پایه‌گذار مذهب حنفی از مذاهب چهارگانه اهل سنت» او را عالم‌ترین فرد در میان مسلمانان دانسته است.

نگاه ویژه اهل بیت

قزوینی‌ها از دیرباز به عنوان محبان اهل بیت (ع) شناخته شده‌اند و همواره می‌کوشند تا شعائر دینی را به پا دارند. برگزاری روضه‌های خانگی و هیئات مذهبی از این اقدامات است که در مناسبت‌های مختلف شهادت و ولادت ائمه (ع) در کوی و برزن شهر قزوین برگزار می‌شود.

هر ساله در یکی از منازل شهر قزوین به مناسبت سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) مجالس روضه‌خوانی برپا می‌شود. این روضه که قدمت 30 ساله دارد، روز شهادت امام ششم را فرصتی یافتیم تا با دو نفر از اعضای این خانواده به گفتگو بنشینیم.

زهرا قرآن‌نویس یکی از اعضای خانواده قرآن‌نویس در قزوین که هر ساله میزبان مجلس عزاداری شهادت امام صادق (ع) هستند در گفتگو با خبرنگار حوزه فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین» گفت: روضه گرفتن برای اهل بیت را از کودکی در مکتب پدر بزرگ و پدرم آموختیم و با عنایت ائمه اطهار (ع) به ویژه امام جعفر صادق (ع)، پدرم روضه‌های خانگی برای شهادت رئیس مذهب شیعه را برگزار کرد. پس از فوت پدرم، مادرم این راه را ادامه داد و تا به امروز با عنایت و توجه امام صادق (ع) توانستیم این روضه‌ها را برپا کنیم.

این شهروند قزوینی ادامه داد: این مجالس روضه‌خوانی نزدیک به 30 سال است که با همت مادر و خواهران و برادرانم برگزار می شود و هر ساله با استقبال زیادی از عزاداران مواجه می‌شویم.

وی عنوان کرد: در این خانه همیشه برای شهادت امام جعفر صادق (ع) روضه برگزار شده است اما در دیگر ایام گاهی هم برای شهادت امام حسن عسکری (ع) روضه‌خوانی برگزار می‌شود.

قرآن‌نویس خاطرنشان کرد: با دیدن بعضی از نشانه ها توسط ائمه نتوانستیم هیچ‌گاه این محافل را قطع کنیم.

ائمه نگذاشتند چراغ روضه در این خانه خاموش شود

حاجیه خانم سکینه محمدی‌نسب، مادر این خانواده نیز درباره نشانه‌ها و توجهات ائمه اطهار برای برگزاری مجالس روضه امام جعفر صادق (ع) گفت:یک سال به دلیل مساعد نبودن حال جسمی تصمیم گرفتم که این مجالس را برگزار نکنم، در عالم رویا دیدم که دو نفر با قامتی رعنا و کشیده که از سادات هم بودند از کنار خانه ما عبور کردند، از آنان خواهش کردم که به داخل خانه بیایند و پذیرایی شوند اما آنان گفتند که وقتی قصد گرفتن محفل عزاداری برای امام صادق(ع) را نداری پس چرا ما را به منزل خویش دعوت می‌کنی؟

وی ادامه داد: هر بار که تصمیم بر لغو کردن مجالس یا تغییر مکان را دارم از طریق رویا توسط ائمه اطهار نشانه‌ای بر من فرستاده می‌شود که پشیمان می‌شوم.

زهرا قرآن‌نویس در ادامه این گفتگو اظهار کرد: از برکات روضه گرفتن برای امام صادق (ع) حال معنوی و روحیات عرفانی است که در فرد به وجود می‌آید، هم‌چنین آثار مادی زیادی نیز در زندگی به ارمغان می‌آورد.

وی ادامه داد: حس و حال برگزاری روضه خانگی و تدارکات آن خیلی لذت‌بخش و شیرین است، درست است که زحمات زیادی را دارد اما با همبستگی و اتحاد به راحتی آن را پشت سر می‌گذاریم.

این بانوی قزوینی تاکید کرد: بعد از اتمام روضه سفره‌ اطعام برای عزاداران تدارک دیده می‌شود که جزئی از زیبایی‌های مجلس به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: حضور کودکان در روضه‌های ائمه اطهار (ع) با وجود اینکه مشغول بازی هستند و دقایق کمی را پای مجالس نوحه‌خوانی می‌نشینند اما فواید زیادی در بر دارد، اینکه دوستانی از جنس خودشان و با ایمان قوی پیدا می‌کنند. حضور کودکان در این مجالس باعث می‌شود که آنان در بزرگسالی نیز شور و اشتیاق برای حضور در این جلسات را داشته باشند.

قرآن‌نویس اظهار کرد: اشک بر اهل بیت (ع) علاوه‌بر سبکی روح و جسم، حال معنوی بسیار خوبی دارد که به انسان منتقل می‌شود. این حس و حال معنوی و این اشک‌هایی که ریخته شده تأثیرش در این خانه به جای خواهد ماند.

حاجیه خانم محمدی‌نسب که سال‌هاست در خانه‌اش میزبان محبان اهل بیت (ع) است در پایان این گفتگو عنوان کرد: اشک بر اهل بیت (ع) که در این خانه ریخته می شود زندگی به این خانه بخشیده است.

وی در پایان گفت: امام صادق (ع) کرامات ویژه‌ای در زندگی به ما نشان داده است و این روضه‌های خانگی تاثیر زیادی بر زندگی ما داشته است، لذا برگزاری ماهانه محافل اهل بیت (ع) حتی به صورت مجالس خصوصی تاثیر ویژه‌ای بر زندگی خواهد گذاشت.

انتهای خبر/ 3000

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان