۱۰/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۹ شنبه

صبح قزوین دانش‌آموزان چطور انتخاب رشته درستی داشته باشند؟
کد خبر: ۳۶۷۹۹۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۲/۱۶ ساعت: ۹:۰ ↗ لینک کوتاه

در مصاحبه با رئیس اداره امور تربیتی و مشاوره قزوین بررسی شد:

دانش‌آموزان چطور انتخاب رشته درستی داشته باشند؟

رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی استان قزوین گفت: والدین و دانش‌آموزان فریب تبلیغات گوناگون در این عرصه را نخورند و برای یک انتخاب رشته خوب و دقیق به مشاوران و متخصصان این حوزه مراجعه کنند.

دانش‌آموزان چطور انتخاب رشته درستی داشته باشند؟
ناصر حقایق‌پور در گفتگو با خبرنگار علم و فناوری پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، در خصوص انتخاب شغل و موضوع ادامه تحصیلی اظهار کرد: ادامه تحصیل زیربنای انتخاب شغل است؛ یعنی باید بتوانیم دانش‌آموز را در یک مسیر صحیح ادامه تحصیلی قرار بدهیم که رشته‌ تحصیلی خوبی را متناسب با استعدادهای خودش انتخاب کند.
 
وی افزود: این انتخاب‌ها برای فرد سبب انتخاب شغلی می‌شود که می‌تواند در آن شغل هم توانمندی خودش را نشان بدهد هم خلاقیت و ابتکارش را و هم رضایت‌مندی از آن شغل داشته باشد.
 
رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی استان قزوین ادامه داد: اما در خصوص هدایت تحصیلی سه فاکتور یا سه عامل دخیل هستند یعنی در بحث هدایت تحصیلی می‌توانیم عوامل متعددی که در هدایت تحصیلی محور هستند مورد مطالعه قرار بدهیم.
 
حقایق‌پور ابراز کرد: محور اول در انتخاب رشته و شغل برای افراد، محور علاقه، استعداد، توانایی، هوش، و ذکاوت دانش‌آموز است که در این روش با توجه به آزمون‌هایی که طراحی شده دانش‌آموز توانایی‌های خودش را می‌سنجد و بعد کارنامه‌ای برای او صادر می‌شود و آن کارنامه را مشاور می‌تواند تفسیر کند.
 
وی مطرح کرد: مشاورها با ارزیابی این برگه‌ و آزمون‌ها به دانش‌آموز و خانواده‌اش راه درست را تا حدی نشان می‌دهد و به دانش آموز می‌گوید که در چه رشته‌‌هایی توانمندی دارد و اگر در این زمینه‌ها به کار گماشته شود و شغلی به متناسب این رشته انتخاب کند احتمال موفقیت و پیروزی‌اش خیلی بیشتر است و می‌توتند حال خوبی داشته باشد، و هنگامی که از شغلش رضایت‌مندی داشته باشد در افزایش تولید هم تاثیرگذار است.

نقش‌آفرینی دانش‌آموز در انتخاب رشته

رئیس اداره امور تربیتی استان عنوان کرد: در بحث انتخاب رشته مسئله مهم این است که؛ انتخاب رشته به عهده‌ خود دانش‌آموزان است نه والدین و مشاور مدرسه، انتظار می‌رود که همه‌ دانش‌آموزان به عمق صحیح انتخاب رشته‌ تحصیلی دست پیدا کنند و از تجربیات مشاورین و والدین خودشان و دیگر معلم‌ها استفاده کنند.
 
حقایق‌پور محور دوم را بحث وجود خانواده و بستر برای رشد دانست و گفت: مهم این است دانش‌‌آموز در چه اجتماع، خانواده و بستری زندگی می‌کند و محیطی که در آن رشد کرده چه دیدگاه، ارزش و فرهنکی دارد، اگر خانواده مورد آموزش و مشاوره قرار بگیرند می‌توانند دانش‌آموز را در این مسیر یاری بدهند.
 
وی بیان کرد: در مقایسه با بحثی که در محور اول عرض کردم فرد باید با علاقه و توانایی شغل خود را انتخاب کند که به هرحال در آن شغل موفق باشد و خانواده‌ها هم باید با آگاهی در این مسیر باشند، متاسفانه برخی خانواده‌ها به عنوان یک سرعت‌گیر بر خلاف تعداد توانایی علاقه دانش‌آموز می‌خواهند علاقه و آرزوهای دست نیافتنی خودشان را در دانش آموزانشان دنبال کنند.
 
رئیس اداره امور تربیتی استان قزوین اذعان کرد: برخی خانواده‌ها به دلیل چشم و هم چشمی و مسائل دیگر دانش‌آموز را در مسیر دیگری که هیچ هم‌خوانی با استعداد و علاقه و توانایی‌اش ندارد قرار می‌دهد، چه بسا که ما شاهد تغییر رشته‌های مختلف و ترک تحصیل‌هایی هستیم که این‌ها سبب می‌شود که افراد شغل‌های متناسب خودشان را انتخاب نکنند و این مسئله شکست شغلی را به دنبال دارد.
 
حقایق‌پور خاطرنشان کرد: بحث فضای جامعه رسانه مخصوصا رسانه فضای مجازی تبلیغاتی که به هرحال در خارج از کشور می‌شود در سطح جامعه وجود دارد، بعضی از رشته‌ها مثلا رشته‌های پزشکی بسیار بولد شدند و روی آن‌ها تبلیغ می‌شود این نکته تأثیرگذار است، یعنی رسانه خیلی کار مهمی را به عهده دارد و می‌تواند به بعضی از دانش‌آموزان یاد بدهد که باید انتخابی که انجام می‌دهند حتما با این سه محور هم‌خوانی داشته باشد.
 
وی یادآور شد: بحث علاقه و توانایی نباید درگیر این فضاهای جامعه شوند و افراد شغل‌هایی رت انتخاب کنند، رشته‌هایی را انتخاب کنند که در جامعه بسیاری را به پشیمانی وا داشته است و افسردگی و نارضایتی را در به دنبال دارد دارد، نارضایتی شغلی به محیط کسب و کار و درآمد اثرات سویی دارد.
 
حال روحی خوب به سبب انتخاب رشته بر اساس فرایند هدایت تحصیلی 

رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی استان قزوین تاکید کرد: با توجه به اینکه قرار است تمام دانش‌آموزان پایه دهم و یازدهم شبیه دانش‌آموزان پایه دوازدهم در امتحانات نهایی شرکت کنند، از این به بعد تغییر رشته بسیار سخت‌تر است برای اینکه همه دانش‌آموزان باید دارای سوابق تحصیلی در کنکور باشند.
 
حقایق‌پور در ادامه افزود: این امر مهم می‌شود که همه دانش‌آموزان پایه دهم با توجه به فرایند هدایت تحصیلی هم رغبت، توانایی و هم‌ تیپ شخصیتی‌ای که در این فرایند مشخص می‌شود بر اساس آن انتخاب رشته کنند.
 
وی اظهار کرد: دانش‌آموزی که بر اساس فرایند هدایت تحصیلی انتخاب رشته می‌کند؛ حال روحی خودش در دوران دبیرستان خوب است و برای این افراد می‌شود موفقیت را پیش‌بینی کرد.
 
رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی استان قزوین گفت: تجربه نشان داده است کسانی که بر اساس احساسات عاطفی و آنی و شرایط زودگذر جامعه دست به انتخاب رشته می‌زنند، در دوران دبیرستان و حتی دانشگاه پشیمان هستند و دست به تغییر رشته می‌زنند.
 
حقایق‌پور در پایان گفت: عمده دانش‌آموزانی که چند سال پشت کنکور معطل هستند به خاطر انتخاب ناصحیح رشته تحصیلی به این موقعیت دکتر شده‌اند، دانش‌آموزان بر اساس احساسات خودشان و سفارش همسالان خودشان به صورت غیرمنطقی دست به انتخاب زدند در صورتی که اگر دانش‌آموزان بر اساس فرایند هدایت تحصیلی و تجربه مشاورین انتخاب رشته کنند موفقیت به‌سزایی خواهند داشت.
 
انتهای خبر/۲۰۰۵

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان