۰۹/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۸ جمعه

صبح قزوین شهید مطهری تعریف متعالی از آزادی را ارائه کرد
کد خبر: ۳۶۷۹۸۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۲/۱۳ ساعت: ۹:۴۲ ↗ لینک کوتاه

یک مدرس دوره‌های حکمت مطهر:

شهید مطهری تعریف متعالی از آزادی را ارائه کرد

یک مدرس دوره‌های حکمت مطهر با بیان اینکه آزادی دستخوش تغییرات و تحریفات شده است، گفت: اینکه هر کس هر کاری خواست انجام دهد معنای آزادی نیست بلکه عین اسارت است. آزادی از دیدگاه شهید مطهری آزادی معنوی است و این آزادی در پرتو رشد تعالیم روح‌بخش وحی محقق خواهد شد.

شهید مطهری تعریف متعالی از آزادی را ارائه کرد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، علی‌اکبر قبادی، عصر چهارشنبه (۱۲ اردیبهشت ماه) با حضور در جمع خبرنگاران بسیجی در محل بسیج رسانه استان قزوین اظهار کرد: شهید مطهری در کتاب تعلیم و تربیت در اسلام، نظرات علمای شرق و غرب را به بوته نقد و بررسی برده است و در تعریف آزادی و تربیت نگاه نویی را ارائه می‌دهد.
 
وی گفت: شهید مطهری، آزادی را بر مبنای تربیت یعنی برداشتن موانع رشد یک موجود زنده و ایجاد کردن بستر  رشد و پویایی برای او معنا می‌کند.
 
این کارشناس عنوان کرد: موجود زنده نیازهای زیستی، روحی و عاطفی متعددی دارد که مانعی برای رشد او در رسیدن به مدارج کمال انسانی است و آزادی واقعی، برداشتن این موانع از پیش پای انسان‌هاست.
 
قبادی گفت: خداوند در قرآن کریم می‌فرمایند که ما پیامبران را فرستادیم تا غل و زنجیر جهالت و آداب و رسوم و خرافات را از گردن انسان‌ها باز کنند و موانع رشد را از پیش پای آنها بردارند چون مردم آنقدر با حواشی خود را محدود کرده‌اند که از راه رفتن و پیشرفت در زندگی بازمانده‌اند. ما پیامبران را برای تزکیه انسان‌ها فرستادیم تا پس از آن علم و معرفت بیاموزند.
 
آزادی را تحریف کرده‌اند
 
این مدرس دوره‌های حکمت مطهر با بیان اینکه آزادی دستخوش تغییرات و تحریفات شده است خاطرنشان کرد: اینکه هر کس هر کاری خواست انجام دهد معنای آزادی نیست بلکه عین اسارت است. آزادی از دیدگاه شهید مطهری آزادی معنوی است و این آزادی در پرتو رشد تعالیم روح‌بخش وحی محقق خواهد شد.
 
وی افزود: خداوند می‌خواهد ما در بین مردم آزادانه و سربلند زندگی کنیم و حقیقت آزادی یعنی تا کسی قیود الهی را نپذیرد از قید و بند نفس آزاد نمی‌شود.
 
قبادی ادامه داد: در بردگی هر چه خواسته‌ی نفسانی و شیطانی امر کند دنبال روی آن خواهیم شد اما در آزادی باید جلوی هواهای نفسانی را گرفت، از آلودگی‌ها پاک شد و بستر رویش زندگی و پیشرفت را آماده کرد.
 
وی تاکید کرد: رشد و تعالی از مسیر آزادی می‌گذرد؛ باید موانع نفسانی و شهوانی در جامعه کنترل شود تا فضا برای رشد و پیشرفت و پویایی اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مهیا شود.
 
این کارشناس اظهار کرد: آن آزادی مورد پسند است که رضایت خدا در آن باشد، هر کاری می‌کنیم برای خدا باشد، حرف زدن، قلم زدن‌، قدم برداشتن و حتی فریاد زدن؛ همچون فریاد زدن حضرت زینب(س) بر سر یزید،
گاهی باید برای خدا سکوت کرد؛ همچون سکوت امیرالمومنین(ع) در برابر حق ولایتی که سلب شده بود.
 
آزادی؛ آگاهی به ضرورت است
 
وی همچنین عنوان کرد: با علم می‌توان از اسلام پاسداری کرد. در مورد تمامی مسائل اسلام، شبهه ایجاد می‌شود، طرح شبهه امیدوار بودن به تحرک و پویایی جامعه است اما باید جامعه اسلامی در مقام پاسخگویی به شبهات آماده و دست پر باشد.
 
قبادی خاطرنشان کرد: در اسلام مفاهیم دینی همواره برابر با آزادی است اما در جامعه ما، موضوع آزادی دستخوش تغییرات خانمان براندازی شده که دست بهائیت و صهیونیست‌ها و نقشه‌های شوم آنها با برنامه‌های سازماندهی شده به وضوح در آن دیده می‌شود.
 
وی افزود: آزادی همان آگاهی به ضرورت است؛‌ باید شرایط آزادی مردم در سایه وحی با علم و جدال احسن ایجاد شود.
 
این کارشناس تصریح کرد: آزادی؛ ارزشی مافوق ارزش‌های مادی و از بزرگترین و عالی‌ترین ارزش‌های انسانی است. کسی که طعم انسانیت را چشیده باشد ترجیح می‌دهد گرسنه سر بر بالین بگذارد اما در بند و اسارت انسان و حزب و گروه خاصی قرار نگیرد.
 
وی تاکید کرد: آزادی بیان در مسیر تبعیت از کلام اهل‌بیت(ع) تحقق می‌یابد. اگرچه خداوند انسان‌ها را آزاد و مختار آفریده است اما بعضی از مومنان بر بعضی دیگر ولایت دارند که آن هم از ایمان و تقوا سرچشمه گرفته است تا انسان‌ها را از بند جهالت، خرافات و سلطه یکدیگر برهانند.
 
انتهای خبر/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان