۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین آئین سنتی سمنوپزان در دولتخانه صفوی قزوین برگزار می‌شود
کد خبر: ۳۶۷۶۶۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۱/۸ ساعت: ۹:۴۹ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان قزوین خبر داد:

آئین سنتی سمنوپزان در دولتخانه صفوی قزوین برگزار می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان قزوین گفت: در راستای اجرای آئین‌های نوروزی آئین سنتی سمنوپزان روز چهارشنبه ۸ فروردین ماه در نوروزگاه دولتخانه صفوی قزوین برگزار می‌شود.

آئین سنتی سمنوپزان در دولتخانه صفوی قزوین برگزار می‌شود
به گزارش حوزه فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، علیرضا خزائلی اظهار کرد: يكی از سنت‌هايی كه از ديرباز به‌عنوان آئینی نوروزی در میان قزوينی‌ها مرسوم بوده و هنوز هم در جای‌جای این شهر تاریخی اجرا مي‌شود رسم «سمنوپزان» است.
 
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین با بیان اینکه مراسم سمنوپزان در قزوین با آداب خاصی همراه است و در فضایی آکنده از معنویت انجام می‌شود، افزود: این سنت زیبا و قدیمی مردم قزوین که با محوریت بانوان انجام می‌شود جنبه اعتقادی و مذهبی نيز دارد و بیشتر به‌صورت نذری و در فضايی مملو از معنويت و خلوص پخته می‌شود.
 
خزائلی ادامه داد: امسال نیز همچون سال‌های گذشته و به‌منظور حفظ و احیای این آئین ثبت شده در فهرست آثار ملی و معرفی آن به گردشگران، مراسم سمنو‌پزان روز چهارشنبه 8 فروردین در نوروزگاه دولتخانه صفوی قزوین برگزار می‌شود که پخت آن از ساعت 10 صبح آغاز و همزمان با افطار مراسم توزیع آن انجام می‌شود.

وی در پایان از همه گردشگران و علاقه‌مندان دعوت کرد با حضور در مجموعه دولتخانه از نزدیک با اجرای این آئین کهن و سنتی مردم قزوین آشنا شوند.
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان