۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین کریم اهل بیت (ع) تجلی احسان خداوند است
کد خبر: ۳۶۷۶۵۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۱/۸ ساعت: ۷:۱ ↗ لینک کوتاه

کارشناس مذهبی:

کریم اهل بیت (ع) تجلی احسان خداوند است

کارشناس مذهبی گفت: خدای متعال امام حسن (ع) را به زمین آورد که احسانش را به مردم نشان دهد و امام حسن آمده تا بگوید انسان‌ها را از منفی بی‌نهایت به مثبت بی‌نهایت می‌رسانم.

کریم اهل بیت (ع) تجلی احسان خداوند است
حجت‌الاسلام محمد ذکایی در گفتگو با خبرنگار حوزه فرهنگ و هنر «صبح قزوین»، با اشاره به فضیلت‌های اخلاقی امام حسن مجتبی (ع) اظهار کرد: ما یک جنبه الهی برای ائمه قائلیم و این جنبه است که ائمه را از سایر افراد متمایز می‌کند و ما کمتر به آن می‌پردازیم.
 
وی افزود: ما در تحلیل‌هایی که از زندگی ائمه داریم بیشتر تحلیل‌های زمینی است و حتی شاید خیلی از شیعیان که در بزنگاه‌های تاریخی دچار خطا و مشکل درباره ائمه شدند به خاطر توجه و صرف نگاه زمینی بودن وجود ائمه بوده است.
 
کارشناس مذهبی ادامه داد: نام اهل بیت (ع) را خدا قرار داده است و طبق روایات خدا به احسان عالم را برپا کرده است و حسن از احسان خدا مشتق شده است؛ یعنی یک امر الهی به زمین آمد.
 
ذکایی تشریح کرد: خدا با آوردن حجت خود بر روی زمین به انسان متذکر می‌شود که اگر می‌خواهی آخر هر چیزی از صفات پسندیده و نیک را داشته باشی این‌ها الگو و سرمشق است زیرا با تمام دشواری‌ها و سختی‌های فراوان در مسیر زندگی روبه‌رو بوده‌اند و اینکه همه شرایط برایشان فراهم باشد نبوده است.
 
وی ادامه داد: خدای متعال امام حسن (ع) را به زمین آورد که احسانش را به مردم نشان دهد و امام حسن آمده تا بگوید انسان‌ها را از منفی بی‌نهایت به مثبت بی‌نهایت می‌رسانم.
 
مسئول تعلیم و تربیت سپاه صاحب‌الامر (عج) استان قزوین بیان کرد: همان طور که خداوند ماه رمضان را آورد تا همه مردم بیایند چه گناهکار و چه غیرگناهکار؛ امام حسن هم سفره پهن می‌کرد و همه مردم را دعوت می‌کرد بدون اینکه غرضی، کینه‌ای و یا دشمنی با فرد خاصی داشته باشد و این علت وجودی اهل بیت و جنبه الهی ائمه است.
 
کارشناس مذهبی اضافه کرد: شخصی در اوج ناسزا گفتن به امام حسن به یک طرفه‌العینی مومن می‌شود و امروز این سوال مطرح می‌شود که چطور می‌توان یک نفر را مومن کرد که آقا امام حسن این کار را برای ما آسان کرده است.
 
وی در مقام مساوات و ایثار حضرت بیان کرد: حضرت دوبار کل زندگی‌اش را تقسیم کرده است کل زندگی خود یعنی هر آنچه را داشت نصف به نصف تقسیم کرد که کار بسیار سختی است.

حجت‌الاسلام ذکایی اضافه کرد: یک باری ابن ابی عتیق آمد و گفت عجب مرکبی دارید آقا پرسیدند تو مرکب نداری گفت خیر. آقا پیاده شد و مرکب را داد و خودش پیاده به منزل رفت. این زندگی امام حسن مجتبی است و این فرهنگ حضرت بود.
 
وی بیان کرد: یک حدیث بسیار نورانی از امام حسن مجتبی(ع) می‌فرمایند: « إنَّ أَحسَنَ الحَسَنِ الخُلُقُ الحَسَنِ » بهترین خوبی‌ها و نیکوترین نیکی این‌ها این است که انسان دارای اخلاق و رفتار خوب باشد ،گشاده رو باشد و حسن خلق داشته باشد .این بهترین خوبی‌هاست ، خود امام(ع) هم این گونه بودند اخلاق و رفتار نیکو داشتند.
 
مسئول تعلیم و تربیت سپاه صاحب‌الامر (عج) خاطرنشان کرد: زندگی و سبک زندگی امام حسن مجتبی (ع)، با توجه به زمان‌های که در آن قرار داشتند در زمینه‌های اخلاق، فضیلت، کمال، حلم و سیاست درخشندگی خاصی دارد. 
 
وی ادامه داد: جامعه بشری برای پیمودن راه درست، به این ویژگی‌هایی که در سیره امامان معصوم است، نیاز دارد، هر امام با توجه به زمان خود، به گونه‌ای راه را مشخص می‌نمودند. 

ذکایی خاطرنشان کرد: امام حسن (ع) هم در عمل به این مهم پرداختند و متناسب با زمان و مکان و مخاطب، به شیوه‌ای برخورد کردند که هر کدام از این برخوردها را می‌شود از جنبه‌های مختلف بررسی کرد.
 
 انتهای خبر/۱۴۰۴

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان