زهره زاهدیپور در گفتگو با خبرنگار فرهنگ وهنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، در بیان ویژگیها و خصایص اخلاقی حضرت خدیجه اظهار کرد: اولین ویژگی حضرت خدیجه (س) نسبت به پیامبر، نگرش ارزشی و فاخری بود که ایشان داشتند و در دوران جاهلیت و خفقان فکری، معنای کمالات انسانی را به خوبی شناختند و چون آن را فقط در وجود پیامبر اکرم دیدند، حاضر شدند تمام شخصیت و دارایی خود را برای آن مقام والا فدا کنند.
وی افزود: ایشان در این راه هم از مال و هم از موقعیت اجتماعی خود گذشت و بهایی سنگینی حتی تا زمان تولد حضرت فاطمه (س) را به جان خرید.
کارشناس مذهبی اضافه کرد: بعد از ازدواج حضرت خدیجه با امین قریش، گروهی از زنان در محافل خود او را سرزنش کردند. آنان میگفتند: او با این همه حشمت و شوکت با یتیم ابوطالب که جوانی فقیر است ازدواج کرد. چه ننگ بزرگی!
وی ادامه داد: خدیجه (س) در مقابل این جهالتها ساکت ننشست و آنها را به نهار دعوت کرد و در آخر مراسم گفت: «ای زنان! شنیدهام شوهران شما «و خودتان» در مورد ازدواج من با محمد (ص) عیبجویی میکنید، من از خود شما میپرسم آیا در میان شما، شخصیتی مثل محمد وجود دارد؟ آیا در گستره مکه و اطراف آن شخصیتی در فضائل و اخلاق نیک، مانند او سراغ دارید؟ من به خاطر این ویژگیها با او ازدواج کردم و چیزهایی از او دیدهام که بسیار عالی است. پس شایسته نیست شما این گونه سخن بگویید و نسبتهای ناروا به دیگران دهید.» زنان قریش بعد از این سخنان خدیجه، همگی سکوت اختیار کردند و به تدریج پراکنده شدند.
زاهدیپور اضافه کرد: احترام به شخصیت پیامبر دومین ویژگی بارز حضرت بود و به رغم اموال فراوان و موقعیت اجتماعی ویژهای که داشت، در برخورد با رسول اکرم همواره حرمت او را نگه میداشت و کوچکترین رفتاری که نشانی از برتری او باشد از خود بروز نمیداد.
وی با اشاره به جلوهای عالی از این ویژگی در ماجرای عروسی حضرت گفت: بعد از پایانی مراسم عروسی پیامبر میخواست به خانه عمویش ابوطالب برگردد حضرت خدیجه این گونه او را مخاطب قرار داد: « به خانه خودتان وارد شوید، خانه من خانه شماست و من کنیز شما هستم.» و البته این همه احترام به خاطر عقیده و ایمان او به توحید بود.
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه حضرت تلاش ویژهای برای جلب رضایت پیامبر اکرم داشتند اظهار کرد: خدیجه(س) تمام توان خود را به کار میبرد تا امور منزل را مطابق میل پیامبر اداره کند. مثلا چون به میزان علاقه پیامبر به عبادت آگاه بود، چنان رفتار میکرد که پیامبر به راحتی به عبادت و راز و نیازش مشغول باشد.
وی ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) قبل از بعثت، در هر ماه چند بار و نیز همه ساله ماه رمضان را در غار حرا به تفکر و عبادت خداوند میگذراند و این عمل بعد از ازدواج نیز ادامه داشت. خدیجه (س) با درک چنین روحیاتی از پیامبر، هرگز برای او مزاحمتی ایجاد نمیکرد و همیشه با همدلی و همراهی او را بدرقه میکرد، غذایش را به وسیله حضرت علی (ع) به بالای کوه میفرستاد و گاه خود نیز با حضرت همراه میشد.
زاهدیپور اضافه کرد: همراهی و همدلی خدیجه و تلاش او برای کسب رضایت رسول اکرم به حدی بود که وقتی هنگام وفات در ضمن وصیتهایش به پیامبر (ص) گفت: من در حق شما کوتاهی کردم، مرا عفو کن ، پیامبر فرمود: «هرگز از تو تقصیری ندیدم و تو نهایت تلاش خود را به کار بردی و در خانه من بسیار خسته شدی.
این کارشناس مذهبی با تاکید بر ویژگی بارز بانوی مکرمه یعنی انفاق تمام اموال و ثروت خود گقت: درباره ثروت خدیجه نوشتهاند که 80 هزار شتر، اموال تجاری او را حمل و نقل میکردند، بارگاهی از حریر سبز با ابریشم بر بام خانهاش برافراشته بودند که مردم رفت و آمد میکردند و به فقرا کمک میشد، 400 غلام و کنیز امور اقتصادی و شخصی او را اداره میکردند.
وی افزود:با این همه او بلافاصله بعد از ازدواج نزد عمویش رفت و اموال فراوانی به او داد و گفت: اینها را نزد محمد ببر و بگو این اموال هدیه به شماست و هرگونه بخواهی در آنها تصرف کن و هر چه غلام و کنیز و ثروت و ملک دارم، همه را به احترام حضرت، به او بخشیدم.
زاهدیپور با اشاره به اینکه دامنه این یاری مالی به سال های اولیه ازدواج ختم نیافت تاکید کرد: حتی هنگام محاصره اقتصادی در شعب ابی طالب و حتی بعد از آن نیز اموال خدیجه نقش اساسی در نجات اسلام و مسلمانان از نابودی ایفا کرد تا آنجا که پیامبر در ماجرای شعب فرمود: هیچ ثروتی، هرگز مثل ثروت خدیجه به من سود نرساند.
این کارشناس مذهبی در بیان دیگر خصایص این بانوی کامله و عفیفه اظهار کرد: خدیجه صبر و تحمل را در زندگی با رسول خدا (ص) سرلوحه خود قرار داد و در برابر فشارهای مختلف همسایههای مشرک، زنان متعصب، محاصره اقتصادی و... بردباری و تحملپذیری ویژهای از خود نشان میداد.
وی اضافه کرد: بنتالشاطی از نویسندگان عرب در مورد میزان تحمل خدیجه (س) در این دوران مینویسد: خدیجه در سنی نبود که تحمل آن همه رنج برایش آسان باشد، و از کسانی نبود که در جریان زندگی با تنگی معیشت خو گرفته باشد. اما در عین حال و با وجود کهولت سن، سختیهایی را که در اثر محاصره در شعب وارد میشد تا سر حد مرگ تحمل کرد.
زاهدیپور با تاکید بر اینکه مجاهدت و دفاع از رسول خدا و تایید ایشان از دیگر ویژگیهای رفتاری این بانوی بزرگوار است، اذعان کرد: مصادیق مجاهدت خدیجه (س) میتوان به موضوع پذیرش اسلام در سالهای جهل و گمراهی و نیز تقیه شدید در شرایط خوفناک و وحشتناک آن عصر اشاره کرد.
زاهدی پور در پایان گفت: هر کدام از خصایص حضرت میتواند برای بانوان این عصر و دوره الگو باشد و با توجه به شرایط اقتصادی و فرهنگی جامعه اگر هر کدام از زنان سرلوحه کار و زندگی خود قرار دهند قطعا سبک زندگی دینی و اسلامی جاری و ساری خواهد شد.
انتهای خبر/۱۴۰۴
دیدگاه ها