۱۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۹ یکشنبه

صبح قزوین قزوین از استان‌های فقیر در زیرساخت‌های کتابخانه‌ای
کد خبر: ۳۶۷۵۹۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ ساعت: ۷:۵۰ ↗ لینک کوتاه

استاندار قزوین مطرح کرد:

قزوین از استان‌های فقیر در زیرساخت‌های کتابخانه‌ای

استاندار قزوین گفت: متاسفانه زیرساخت‌های کتابخانه‌ای استان به شکلی است که هم اکنون قزوین در رتبه ۳۰ کشوری قرار دارد که باید این حوزه تقویت شود

قزوین از استان‌های فقیر در زیرساخت‌های کتابخانه‌ای
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، محمدمهدی اعلایی در مراسم افتتاح نخستین کتابخانه عمومی سیار سبز کشور که شامگاه «یکشنبه» ۲۷ اسفندماه با حضور مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در استانداری قزوین برگزار شد؛ اظهار کرد: حضور افراد متعهد و تلاشگر در نهاد کتابخانه‌ها برای خدمت‌رسانی به کشور موجب شده است تا این نهاد در ایام اخیر به مجموعه‌ای پویا و پیشران در حوزه فرهنگ و دانش‌افزایی در کشور تبدیل شود.
 
وی افزود: زحمات و تلاش‌های سنواتی دلسوزان به حوزه فرهنگ قزوین منجر به نتایجی شده که امروز شاهد آن هستیم و از سویی دیگر شاید بعضا بی‌توجهی‌ها و کوتاهی‌هایی هم در گذشته به شکل سنواتی وجود داشته است که بعضی از آنها بیشتر جنبه ساختاری دارد.
 
استان قزوین در همه حوزه‌ها با مشکلات زیرساختی مواجه است
 
استاندار قزوین تصریح کرد: استان قزوین در همه حوزه‌ها از جمله حوزه درمان، ورزش، آموزش و پرورش و کتابخانه‌ها با مشکلات زیرساختی مواجه است که یکی از مهم‌ترین دلایل آن، استقلال مدیریتی دیرهنگام استان با وجود ظرفیت‌های بالا در آن بوده است.
 
وی خاطرنشان کرد: کمتر از سه دهه است که استان قزوین استقلال پیدا کرده است و می‌تواند اعتبار جذب کرده و تصمیم گیرنده باشد.
 
رتبه 30 قزوین به لحاظ کمبود زیرساخت‌های کتابخانه‌ای در کشور

اعلایی با تاکید بر توسعه زیرساخت‌ها در استان تصریح کرد: متاسفانه زیرساخت‌های کتابخانه‌ای استان به شکلی است که هم اکنون قزوین در رتبه 30 کشوری قرار دارد که باید این حوزه تقویت شود.
 
وی ادامه داد: برای این منظور نیاز است که از حوزه ملی به این موضوع توجه بیشتری شود چراکه با توجه به بودجه مختصری که در اختیار استان قرار می‌گیرد و حوزه‌های مختلفی که باید برای توسعه آنها هزینه شود، طبیعتا نمی‌تواند خیلی محرک‌های موثری برای جبران نقایص در کوتاه مدت باشد.
 
این مسئول خاطرنشان کرد: باید در حوزه کتابخانه‌ها یک همیتی بین استان و کشور با کمک نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی شکل بگیرد تا با پیگیری‌های موثر منابع خوبی جذب استان قزوین شده و این عقب ماندگی‌ها بتواند جبران شود.
 
لزوم مشارکت فعالین اقتصادی در توسعه زیرساخت‌ها و امکانات
 
وی خاطرنشان کرد: مشارکت فعالین اقتصادی موفق، واحدهای صنعتی و تولیدکنندگان در قالب مسئولیت‌های اجتماعی و کارهای خیرخواهانه برای توسعه زیرساخت‌ها و امکانات از جمله در حوزه کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی باید در دستور کار ما قرار بگیرد.
 
اعلایی در ادامه گفت: امروز شاهد افتتاح نخستین کتابخانه عمومی سیار سبز کشور در قزوین هستیم که راه‌اندازی این کتابخانه ابتکار بسیار جالبی است.
 
کتب اضافی دستگاه‌های دولتی و اجرایی در استان جمع‌آوری می‌شود

وی عنوان کرد: در شورای آموزش و پرورش استان قزوین که اخیرا برگزار شد، تصمیم گرفته شد تا تیمی با ماموریت مشترک بین سازمان برنامه و بودجه، استانداری، نهاد کتابخانه‌های عمومی و آموزش و پرورش تشکیل شود.
 
استاندار قزوین در پایان گفت: مقرر شده تا این تیم در تمامی دستگاه‌های دولتی و اجرایی استان حضور یافته و کتب موجود اضافی اتاق‌ها را صورتجلسه کرده و سپس جمع‌آوری می‌کنند و در ادامه این کتب توسط کارشناسان امر مورد مداقه قرار می‌گیرد تا در صورت مناسب و قابل استفاده بودن، برای تقویت منابع کتابخانه‌ای در اختیار این نهاد قرار بگیرد.
 
انتهای خبر/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان