۱۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۹ یکشنبه

صبح قزوین زنگ هشدار کاهش سرانه مطالعه در کشور
کد خبر: ۳۶۷۵۹۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۲/۲۷ ساعت: ۲۲:۵۸ ↗ لینک کوتاه

نماینده مردم قزوین در مجلس عنوان کرد:

زنگ هشدار کاهش سرانه مطالعه در کشور

نماینده مردم قزوین در مجلس گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد یکی از مشکلات موجود در عرصه فرهنگ جامعه ایرانی، کاهش سرانه مطالعه بوده که زنگ هشدار آن هم به صدا درآمده است.

زنگ هشدار کاهش سرانه مطالعه در کشور
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، فاطمه محمدبیگی در مراسم افتتاح نخستین کتابخانه عمومی سیار سبز کشور که عصر امروز با حضور مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در استانداری قزوین برگزار شد؛ با تبریک به مناسبت تقارن بهار دلها با بهار طبیعت اظهار کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد یکی از مشکلات موجود در عرصه فرهنگ جامعه ایرانی، کاهش سرانه مطالعه بوده که زنگ هشدار آن هم به صدا درآمده است.
 
وی افزود: متاسفانه در میان متولیان، تصمیم گیران و تصمیم سازان نوعی کم‌توجهی را نسبت به موضوع کتابخانه‌ها شاهد هستیم.
 
نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بحث کتاب و کتابخانه و سرانه مطالعه موضوعی است که می‌تواند با تغییرات فرهنگی مثبت ایجادکننده، متضمن سلامت اخلاقی، سلامت و رشد فکری و تغذیه روحی افراد و جوامع باشد.
 
وی خاطرنشان کرد: دستگاه‌ها، بودجه فرهنگی خود را هزینه نمی‌کنند و گزارش‌هایی که به ما در مجلس داده می‌شود نشان می‌دهد که نیم درصد بودجه مربوط به حوزه فرهنگ معمولا توسط دستگاه‌ها در سایر مباحث هزینه می‌شود؛ همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که اغلب بودجه ها به شکل دستوری یا جزیره‌ای مصرف می‌شود.
 
محمدبیگی بیان کرد: بودجه‎ها عمدتا صرف حوزه‌های عمرانی می‌شود در حالیکه در حوزه جنگ ترکیبی و شناختی که یکی از ابزار مهم آن کتاب است، شاهد انجام اقدام موثری نیستیم.
 
وی تاکید کرد: فقرِ کتابخانه‌ها بسیار حائز اهمیت است و متاسفانه در استانی قرار داریم که تعداد زیادی کتابخانه در حال احداث داشته و تعدادی کتابخانه که هنوز کلنگ احداث آن به زمین زده نشده لذا نیازمند تقویت این حوزه هستیم و تحقق این هدف هم به عزم و اراده همگانی نیاز دارد.
 
ضرورت اختصاص سهمیه ویژه‌‌ در حوزه کتاب برای معرفی شهدا، علما و نخبگان قزوینی
 
این مسئول با اشاره به ضرورت ایجاد انس و پیوند بین دانش‌آموزان با فضای کتابخانه‌ای گفت: دو اردوگاه مهم یانس‌آباد و شهید رجایی در استان قزوین وجود دارد که باید با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی مجهز به کتاب‌های مناسب شوند زیرا بهترین اوقات رشد و رویش کودکان و نوجوانان در همین اردوهای دانش‌آموزی شکل می‌گیرد.
 
وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به وجود شهدای شاخصی همچون شهید رجایی، شهید بابایی و شهید لشگری در استان، می‌توان برای هر کدام از این شخصیت‌ها کتابهای فراوانی به رشته تحریر درآورد و در مورد آنان چاپ و نشر ویژه‌ای انجام داد.
 
محمدبیگی عنوان کرد: پیشنهاد می‌کنم سهمیه ویژه‌ای در حوزه نشر کتاب برای معرفی شهدا، علما، دانشمندان و نخبگان استان قزوین در نظر گرفته شود و از مصوبات این جلسه قرار داده شود.
 
 ارائه طرح‌های خلاقانه و ابداعات ویژه در حوزه ترویج کتابخوانی

وی در ادامه گفت: بودجه‌های ما نیازمند تقویت ملی و استانی است ضمن اینکه در حوزه تقویت کتابخانه‌ها باید شورای شهر و شهرداری و شرکت‌ها و کارخانجات همراهی کنند تا سرانه مطالعه استان افزایش پیدا کند.
 
نماینده مردم قزوین در مجلس عنوان کرد: نیازمند طرح‌های خلاقانه و ابداعات ویژه نظیر برگزاری کتابخانه سیار در سطح بوستان‌ها و پارک‌ها هستیم که همه اینها نیازمند کنش و وکنشگری ویژه در فضای فرهنگ کتاب و کتابخوانی است.
 
چالش‌های حوزه کتاب و کتابخوانی استان بررسی شود
 
وی ادامه داد: برای فرزندان خردسال هم باید از مهدهای کودک بحث کتاب و کتابخوانی ترویج داده شود که این مباحث هم نیازمند سیاستگذاری‌های ویژه است.
 
محمدبیگی در پایان گفت: تقاضا دارم یک جلسه از دستور شورای فرهنگی عمومی استان به موضوع کتاب و کتابخوانی اختصاص داده شود و در مصوبات این جلسه هم درج شود تا در جلسه مذکور چالش‌های حوزه کتاب و کتابخوانی استان بررسی شده و راه حل‌های آن هم به شکل عملیاتی درآید.
 
انتهای خبر/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان