۱۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۹ یکشنبه

صبح قزوین افزایش ۲ برابری تعداد کتابخانه‌های سیار در کشور
کد خبر: ۳۶۷۵۹۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۲/۲۷ ساعت: ۲۰:۱۸ ↗ لینک کوتاه

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خبر داد:

افزایش ۲ برابری تعداد کتابخانه‌های سیار در کشور

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه از شروع دولت تاکنون تعداد ناوگان کتابخانه‌های سیار در کشور به دو برابر افزایش یافته است، گفت: دولت نسبت به گسترش موضوع کتابخانه‌های عمومی اهتمام دارد.

افزایش ۲ برابری تعداد کتابخانه‌های سیار در کشور
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، مهدی رمضانی در مراسم افتتاح نخستین کتابخانه عمومی سیار سبز کشور که عصر امروز با حضور مسئولان استانی و شهری در استانداری قزوین برگزار شد؛ اظهار کرد: خوشبختانه نگاه استاندار قزوین، نگاهی فرهنگی و پیش‌برنده برای این حوزه است که جای قدردانی و تشکر دارد.
 
وی افزود: امیدواریم با تلاش و نگاه همراهی و همدلی مسئولان استانی پیشرفت، توسعه و اثرگذاری کتابخانه‌های عمومی استان قزوین شتاب بیشتری بگیرد؛ هرچند اتفاقات خوبی در استان شکل گرفته و می‌تواند زمینه ساز گسترش ترویج فرهنگ مطالعه باشد.
 
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تصریح کرد: درخواست دارم که نگاه سایر دستگاه‌ها به حوزه کتابخانه‌ها یک نگاه هم‌افزا باشد زیرا ما می‌توانیم در خدمت همه دستگاه‌ها باشیم.
 
وی خاطرنشان کرد: نهاد کتابخانه‌ها مرکز اطلاع رسانی و نشر اطلاعات بوده و در حوزه سواد عمومی، نظم اجتماعی، آداب و فعالیت‌های شهروندی نقش‌آفرین است و می‌تواند در کنار فراجا، شهرداری، بهزیستی و همه دستگاه‌های خدمت رسان دیگر باشد.
 
رمضانی عنوان کرد: نهاد کتابخانه‌ها جزو معدود دستگاه‌هایی است که از بدو تاسیس، خدمات جدیدی را برای خود تعریف کرده به طوری که در افزایش کیفیت و توسعه خدمات کارهای خوبی انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون در نسل جدید کتابخانه‌های عمومی که در کتابخانه‌های مرکزی ما خلاصه می‌شود تا ۶۰ خدمت به متقاضیان ارائه می‌شود و در واقع  طیف گسترده‌ای از خدمات به جامعه هدف داده می‌شود.
 
700 مرکز مشاوره در کتابخانه‌های عمومی کشور راه‌اندازی خواهد شد
 
این مسئول بیان کرد: با توجه به تفاهم نامه منعقد شده با کمیته امداد، مراکز مشاوره کمیته امداد تحت عنوان «رز» در کتابخانه‌های عمومی تشکیل می‌شود و تا به امروز پنج مرکز راه‌اندازی شده و تا ۷۰۰ مرکز پیش خواهد رفت.
 
وی با بیان اینکه از شروع دولت تاکنون تعداد ناوگان کتابخانه‌های سیار در کشور به دو برابر افزایش یافته است، اظهار کرد: دولت هم نسبت به گسترش موضوع کتابخانه‌های عمومی اهتمام دارد، کتابخانه سیار استان قزوین هم با رویکرد جدید برای اولین بار در کشور، امروز به بهره‌برداری می‌رسد.
 
رمضانی تصریح کرد: ویژگی کتابخانه سیار این است که خدمت را نزد مردم می‌برد در حالیکه در کتابخانه ثابت، متقاضیان باید به کتابخانه مراجعه کنند؛ از سوی دیگر در برخی از کتابخانه‌های سیار و روستایی کشور، میزان اثرگذاری و تنوع خدمات بیش از کتابخانه‌های اصلی بعضی از شهرهاست.
 
وی بیان کرد: خدمات کتابخانه‌های سیار فقط به بحث امانت کتاب خلاصه نمی‌شود، بلکه زمینه انجام اقدامات ترویجی و برگزاری برنامه‌های متنوع هم فراهم است.
 
راه‌اندازی اولین کتابخانه تمام الکترونیک در تهران

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اذعان کرد: هم اکنون خدمات نوین با رویکرد خدمات الکترونیک هم در کتابخانه‌های عمومی ارائه می‌شود و امسال اولین کتابخانه تمام الکترونیک در سالروز تاسیس نهاد در تهران راه‌اندازی شد که امکان تسری و گسترش آن به سایر نقاط وجود دارد.
 
وی اضافه کرد: البته همچنان کتاب فیزیکی با اختصاص ۸۰ درصد از سبد مصرف در بین علاقه‌مندان به حوزه کتاب و کتاب‌خوانی پیش روست اما ما نباید از موضوع کتابخانه الکترونیک غافل شویم.
 
رمضانی در پایان گفت: سالن‌ها و پانسیون‌های مطالعه در استان قزوین خیلی رونق نگرفته است، در حالیکه  فرآیند اقتصادی و درآمدزایی خوبی می‌تواند داشته باشد که باید مدنظر قرار بگیرد.
 
انتهای خبر/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان