۱۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۹ یکشنبه

صبح قزوین قزوین نیازمند ۷۳ هزار متر مربع فضای مطالعاتی جدید است
کد خبر: ۳۶۷۵۹۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۲/۲۷ ساعت: ۱۸:۵۰ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین:

قزوین نیازمند ۷۳ هزار متر مربع فضای مطالعاتی جدید است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین با اشاره به وجود ۵۷ باب کتابخانه نهادی و مشارکتی در استان گفت: با توجه به استاندارد سرانه فضا به ازای هر ۱۰۰ نفر ۸ متر مربع، این استان با احتساب فضاهای موجود، نیازمند حدود ۷۳ هزار متر مربع فضای مطالعاتی جدید است.

قزوین نیازمند ۷۳ هزار متر مربع فضای مطالعاتی جدید است
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، فاطمه محمدبیگی در مراسم افتتاح نخستین کتابخانه عمومی سیار سبز کشور که عصر امروز با حضور مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در استانداری قزوین برگزار شد؛ در خصوص اقدامات انجام شده طی سال جاری اظهار کرد: کتابخانه امام خمینی(ره) با زیربنای حدود 3 هزار مترمربع در سال ۱۳۷۸ با مشارکت شرکت لوازم خانگی پارس به عنوان بزرگ‌ترین کتابخانه استان در موقعیت مناسب جغرافیایی در شهر قزوین به بهره‌برداری رسید.
 
وی افزود: با توجه به معماری اولیه ساختمان کتابخانه امام خمینی(ره) قزوین، مشکلات متعددی به ویژه برای مخاطبین داشت که مهم‌ترین آنها دارا بودن تنها یک سالن مطالعه و عدم عایق صوتی بین سالن و سایر فضاها بود.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین تصریح کرد: خوشبختانه در آبان ماه سال ۱۴۰۱ با سفر دبیر کل محترم نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پروژه باز طراحی کتابخانه امام خمینی(ره) مصوب شد.
 
وی عنوان کرد: پس از بررسی و بازدیدهای متعدد همکاران معاونت توسعه و اداره‌کل عمرانی نهاد از کتابخانه، پروژه باز طراحی در سه فاز تعریف شد که در فاز نخست تبدیل یک سالن مطالعه تک جنسیتی به چهار سالن مطالعه استاندارد اجرا شد که بر این اساس مشکلات اساسی اعضا مرتفع شد.
 
تکمیل پروژه بازطراحی کتابخانه امام خمینی(ره) به 80 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد
 
محمدبیگی خاطرنشان کرد: اجرای طرح در فاز نخست با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال بابت خرید تجهیزات و ۷ میلیارد ریال بابت ایجاد دیوارهای اکوستیک، رنگ آمیزی، اجرای کف‌پوش، نصب رمپ، دسترسی معلولین به مخزن و شیشه سکوریت صورت گرفت.
 
وی خاطرنشان کرد: اجرای کف پوش کتابخانه با رایزنی‌های صورت گرفته با شرکت کاشی الوند و اهدای ۵۰۰ متر مربع سرامیک در راستای مسئولیت اجتماعی شرکت انجام شد.
 
این مسئول عنوان کرد: در فاز دوم طرح گسترش و ایجاد دکوراتیو بخش کودک و نوجوان، اتاق علم و ساخت‌کده بر اساس طرح خدمات نوین کتابخانه‌های عمومی اجرا خواهد شد که هم اکنون در مرحله انتخاب پیمانکاران برای اجرای طرح است.
 
وی اعتبار مورد نیاز برای تکمیل فاز دوم باز طراحی کتابخانه امام خمینی(ره) قزوین را حدود ۲۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: فاز سوم نیز شامل بروزرسانی تجهیزات و بهسازی سالن اجتماعات و ایجاد سالن جلسات، ایجاد گالری و ایجاد کلاس‌های آموزشی در کتابخانه است که اعتبار مورد نیاز جهت تکمیل فاز سوم هم حدود ۶۰ میلیارد ریال خواهد بود.
 
توسعه فضای کتابخانه عارف در سال جاری
 
محمدبیگی با اشاره به توسعه فضای کتابخانه عارف بیان کرد: با توجه به درخواست‌های مکرر اهالی منطقه و کمبود فضای مطالعاتی استان مقرر شد ساختمان اداره کل از محل کتابخانه عارف جابه‌جا شود.
 
 وی ادامه داد: ساختمان اداره‌کل کتابخانه‌ها که مدت‌ها در طبقه همکف کتابخانه عارف قزوینی قرار داشت با دریافت ساختمان فرهنگ‌سرای شهید رجایی در قبال مطالبات نیم درصد کتابخانه‌ها از شهرداری به ساختمان جدید منتقل شد.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین عنوان کرد: با انتقال مکان اداره‌کل، طرح توسعه کتابخانه عارف قزوینی مصوب شد و نقشه باز‌طراحی آماده و در حال اجرای اقدامات اولیه جهت اجرای پروژه است.
 
جذب 15 میلیارد تومان اعتبار از محل سفر ریاست جمهوری به استان

وی در خصوص جذب اعتبارات سفر ریاست جمهوری به استان قزوین گفت: با پیگیری‌های انجام شده، ۱۵ میلیارد تومان اعتبار از محل سفر ریاست محترم جمهور برای تکمیل چهار پروژه به تصویب رسید.
 
افتتاح کتابخانه ثامن‌الحجج(ع) شهر نرجه بعد از ۱۸ سال وقفه
 
محمدبیگی اضافه کرد: افتتاح کتابخانه ثامن‌الحجج (ع) شهر نرجه در اردیبهشت امسال بعد از ۱۸ سال وقفه و بهره‌برداری از کتابخانه فرهنگ شهر بوئین زهرا در شهریور ماه از جمله این پروژه‌هاست همچنین پروژه بیدستان در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد پیشرفت داشته و برای تکمیل به ۱٫۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و تجهیز این کتابخانه ۲٫۵ میلیارد تومان هزینه خواهد داشت.
 
وی خاطرنشان کرد: پروژه سگزآباد هم به عنوان چهارمین پروژه، ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و برای تکمیل به حدود یک میلیارد تومان اعتبار و تجهیز این پروژه هم ۱٫۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
 
این مسئول عنوان کرد: همچنین امسال ۳۰۰ میلیاد تومان اعتبار از محل سفر ریاست جمهوری به استان برای احداث کتابخانه مرکزی قزوین و تالار شهر به تصویب رسید.
 
وی با اشاره به اهداف و چشم‌انداز کتابخانه‌های عمومی استان قزوین گفت: کتابخانه‌های عمومی نهادی است فرهنگی با هویت اسلامی ایرانی، نافذ و اثرگذار بر جامعه و دارای کارکردهای آگاهی بخشی، اطلاع‌رسانی آموزشی و ارشادی.
 
محمدبیگی تاکید کرد: کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ارتقای مطالعه مفید بوده و در خدمت آموزش مادام العمر افراد جامعه از طریق تعامل با نهادهای فرهنگی و آموزشی است و سعی در ایجاد محیط جذاب جهت هدایت اوقات فراغت، توسعه کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی در بین تمامی افشار جامعه دارد.

وجود 57 باب کتابخانه نهادی و مشارکتی در استان
 
وی با اشاره به وضعیت سرانه فضاهای مطالعاتی استان قزوین گفت: در حال حاضر استان قزوین دارای ۳۹ باب کتابخانه نهادی و ۱۸ باب کتابخانه مشارکتی مجموعا به متراژ ۲۹,۹۷۲ متر مربع است.
 
محمدبیگی در پایان گفت: با توجه به جمعیت یک میلیون و 273 هزار و 761 نفری استان قزوین و با عنایت به استاندارد سرانه فضا به ازای هر ۱۰۰ نفر ۸ متر مربع، این استان با احتساب فضاهای موجود نیازمند حدود ۷۳ هزار مترمربع فضای مطالعاتی جدید است.

انتهای خبر/7003
 
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان