۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین روایت روزه اولی‌های قزوین از تجربه شیرین بندگی
کد خبر: ۳۶۷۵۶۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۱/۷ ساعت: ۷:۰ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

روایت روزه اولی‌های قزوین از تجربه شیرین بندگی

روزه اولی‌های قزوین از حس و حال خود در اولین تجربه بندگی در ماه مبارک رمضان می‌گویند.

روایت روزه اولی‌های قزوین از تجربه شیرین بندگی
به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، ماه مبارک رمضان، ماهی برای نزدیک‌تر شدن به خدا است، ماهی که کودکان هم برای آماده‌سازی خودشان روزه کله‌گنجشکی می‌گیرند و تعدادی از عزیزانمان نیز به روزه اولی‌ها می‌پیوندند و شیرین‌ترین تجربه خود را رقم می‌زنند، در همین راستا نقش والدین در حفظ سلامت و شادابی فرشته‌های روزه اولی‌ها، با مراقبت از تغذیه صحیح آنان و ... ، بسیار مهم است، به همین‌خاطر پای صحبت‌های تعدادی روزه اولی و مادر یکی از این فرشته‌ها نشستیم.
 
روزه گرفتن تمرین کلاس زندگی است
 
سامیه کشاورز محمدیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح‌ قزوین»، در بیان حس و حال خود اظهار کرد: خیلی خوشحال هستم که می‌خواهم روزه‌های کامل بگیرم و واجبتی که بر گردنم هست را به‌جا بیاورم، من در این ماه بسیار خوشحال هستم و به این فکر می‌کنم که خدا حواسش بیشتر به روزه‌ اولی‌ها است و نماز روزه‌دارها را بیشتر قبول دارد.
 
وی افزود: به دلیل علاقه‌ای که دارم دوستانم را هم تشویق به روزه‌داری می‌کنم چون با روزه‌ گرفتن احساس می‌کنیم خیلی بزرگ شدیم و می‌توانیم صبور باشیم و خیلی چیزها را تحمل کنیم، با هم‌سن و سال‌های خودم کنار هم جمع می‌شویم و درباره روزه صحبت می‌کنیم و خیلی ذوق این را داشتیم که این ماه مبارک زودتر شروع شود چون روزه گرفتن بعد از نماز یکی از واجبات و برای سلامت بدن مفید است.

این روزه اولی مطرح کرد: در سن من روزه گرفتن شاید خیلی سخت است اما اینکه به سن تکلیف رسیده باشم باید روزه بگیرم و خودم هم علاقه دارم و از خود خداوند مهربان می‌خواهم که در این کار به من کمک کند و قدرت بدهد تا شرمنده نشوم و بتوانم جلوی خودم را بگیرم و هنگامی‌ که روزه میگیرم احساس می‌کنم به خداوند نزدیک‌تر می‌شوم و بزرگی‌ش را بیشتر احساس میکنم.
 
کشاورز محمدیان ابراز کرد: پدر و مادر من همیشه روزه می‌گیرند و همیشه من را تشویق به روزه گرفتن می‌کنند و با دادن هدیه و ... من برا ترغیب می‌کنند تا روزه بگیرم البته انسان باید خودش هم علاقه داشته باشم، خدا را شکر می‌کنم که از بچگی به روزه گرفتن علاقه داشتم.
 
وی اذعان کرد: من از خانواده‌ام تشکر می‌کنم که همیشه پشت و پناه من بودند و در هر مرحله‌ای از زندگیم به‌ من کمک می‌کنند تا خودم تصمیم درست بگیرم و در روزه گرفتن هم همیشه با من صحبت می‌کردند و بر من تاثیرگذار بودند.
 
دانش‌آموز روزه اولی قزوین عنوان کرد: من وقتی روزه‌ می‌گیرم مادرم کمی‌ نگران من می‌شود اما خودش می‌گوید که من تو را به خدا سپردم و مطمئن هستم خدا حواسش به دخترم است و کمک می‌کند، خودش هم برای مراعات من را می‌کند و برای سحری و افطاری غذاهای مقوی درست می‌کند تا من هم بتوانم تحمل کنم.
 
وی در پایان گفت: به همه دوستای عزیزم توصیه می‌کنم وقتی به سن تکلیف رسیدند روزه بگیرند چون خدا بچه‌ها را خیلی خیلی دوست دارد و همیشه به بچه‌ها فرشته‌ می‌گوید و خداوند می‌فرماید که حواسش به فرشته‌های کوچک روزه‌دارش‌ است.
 
روزه‌داری موجب خیر و برکت می‌شود 
 
فاطمه سادات ناصح‌ دوست در گفتگو با خبرنگار  پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، در خصوص حس و حال اولین تجربه شیرین خود اظهار کرد: من کلاس سوم هستم که ۲۲ روز است به سن تکلیف رسیدم، روزه گرفتن برای من تجربه خوبی است و حس و حال خوبی دارم و می‌دانم که خیلی روزه گرفتن برای من سخت است اما حتما خدا کمک می‌کند و ما باید برای شکرگزاری از خدا روزه بگیریم.
 
وی افزود: وقتی بزرگ‌ترها را می‌بینم که همه روزه می‌گیرند و من هم روزه می‌گیرم حس‌ می‌کنم من هم بزرگ شدم، ماه‌ مبارک رمضان ماه مهمانی خداوند است و همه مهمان خدا مهربان هستیم و ثواب زیادی دارد، با این کار می‌توانیم از خدا تشکر کنیم بابت تمام نعمت‌هایی که داده است و این موضوع خیلی مهم است که با روزه گرفتن نعمت‌ها بیشتر می‌شود و خدا صدبرابر به انسان می‌دهد.
 
این روزه‌اولی گفت: من خودم از ته دلم به روزه گرفتن علاقه دارم، من وقتی روزه می‌گیرم ثواب‌های بیشتری می‌برم و به دوستانم می‌گویم که روزه بگیرند، وقتی به روزه گرفتن فکر‌ می‌کنم مهربانی و خوش قلبی خدا را میفهمم که حتی روزه گرفتن را هم برای سلامتی انسان‌ها گذاشت است.
 
ناصح دوست ابراز کرد: خانواده من قبل از شروع ماه مبارک رمضان، برای من با ذوق و اشتیاق خاصی از روزه‌داری گفته بودند، من هم در مدرسه از فایده‌های روزه گرفتن که خانواده برایم گفته بود به دوستانم می‌گویم و آن‌ها هم مانند من با خوشحالی و ذوق بالایی روزه می‌گیرند.
 
وی ادامه داد: من از بچگی خانوادم را می‌دیدیم که روزه می‌گرفتن و علاقه داشتم که روزه بگیرم مادرم هم من را تشویق کرد و بچه‌تر هم که بودم گاهی روزه می‌گرفتم، سحری و افطاری خوردن را من خیلی دوسچت دارم مهمانی‌هایی که‌ می‌رویم برای من خیلی لذت بخش است.


دانش‌آموز پایه سوم در قزوین عنوان کرد: خانواده‌ها هم نقش مهمی دارند در این موضوع که فرزندشان روزه بگیرند مثلا خواهر کوچک من که نمی‌تواند روزه بگیرد جلوی من چیزی نمی‌خورد که من دلم بخواهد، پدر و مادرم برای نماز خواندن به من یادآوری می‌کنند اما در کل خواستن خود بچه‌ها مهم است من از اول به این کار علاقه داشتم. 
 
ناصح دوست مطرح کرد: خدا می‌گوید که دعای انسان روزه‌دار خیلی مورد توجه قرار می‌گیرد و من وقتی روزه می‌گیرم در موقع افطار و سحر برای همه دعا می‌کنم، برای خانواده‌ام، ظهور آقا امام زمان (عج) ، نابودی دشمن و شفای همه مریض‌ها و همچنین به فکر کودک‌های بی‌سر پناه فلسطین هم هستم و همیشه برایشان دعا می‌کنم که به زودی جنگ تمام شود.
 
وی اضافه کرد: من دعا می‌کنم خدا اجازه ندهد من گناه کنم و روزه من را قبول کند، من وقتی که روزه هستم و تشنه و یا گرسنه‌ام می‌شود به یاد شهدای کربلا، امام حسین و بچه‌هایش می‌افتم و ناراحت می‌شوم که آن‌ها چطور این شرایط را تحمل می‌کردند و واقعا وقتی به آن‌ها فکر میکنم دلم می‌خواهد کل روز را روزه بگیرم و هیچی نخورم.
 
این روزه اولی در پایان در خصوص هدیه خود از خدا بیان کرد: من از خدا بابت تمام نعمت‌هایش تشکر می‌کنم و خیلی دوست دارم در آخر ماه مبارک رمضان که این مهمانی تمام می‌شود خداوند سفر کربلا را به من هدیه بدهد و من با خانواده به کربلا امام حسین (ع) بروم و به آرزویم زودتر برسم. 
 
خانواده نقش مهمی در پرورش نسل روزه‌دار ایفا می‌کند
 
لیلا چگینی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، در خصوص وظیفه مادری خود در برابر روزه گرفتن فرزندش اظهار کرد: من به عنوان یک مادر هم نگران فرزندم هستم و می‌دانم که روزه گرفتن برایش سخت می‌شود اما علاقه دارم که در این راه باشد و همراه و همگام خانواده باشد و روزه‌ گرفتن را یاد بگیرد و حتی با این روزه گرفتن می‌تواند آستانه صبر خودش را بالا ببرد.‌
 
وی افزود: دختر من شب قبلی که برای فردا می‌خواهیم آماده روزه گرفتن شویم به من اصرار دارد که حتما برای خوردن سحری بیدارش کنم و می‌گوید که علاقه درونی به روزه گرفتن دارد و این طلب و خواستن درون خودش به وجود آماده است و به نظر من احوال درونی و حس‌ خودش در امر معنوی بسیار مهم است.
 
مادر روزه اولی استان ادامه داد: من به عنوان یک مادر در این امر مهم و تاثیرگذار دخترم را تشویق و ترغیب می‌کنم، برای سحر بیدارش می‌کنم برای اینکه در کنار خانواده سحری بخورد و از حس و حال آن هنگام لذت ببرد، این سحری خوردن قطعا برای دخترم مثل دوران کودکی خودم شیرین خواهد بود و چه قدر ذوق داشتیم که سحر و افطار با خانواده باشیم.
 
چگینی گفت: حس قشنگی بود که بین خواب و بیداری، بیدار شوی و دور یک سفره‌ای بشینی که قرار است مهمان خدا باشیم، دخترم هم همین حس قشنگ را دارد و در حال تجربه این حس شیرین و دلنشین است و برای اینکه روزه بگیرد از ابتدا تشویقش کردم و یادآوری کردم که وقتی مهمان خدا می‌شویم خدا بسیار بیشتر از پیش حواسش به روزه‌دار است.
 
وی ابراز کرد: به دخترم همیشه می‌گویم که انسان‌ها برای اینکه از خداوند متعال تشکر کنند روزه می‌گیرند و نماز می‌خوانند و برای رضایت خدا یک سری کارها را انجام می‌دهیم و یا نمی‌دهیم؛ خانواده‌ها اللخصوص مادرها در این امر معنوی می‌توانند بسیار تاثیرگذار باشند، با تشویق‌ها، اهدای هدیه و ... می‌توانند فرزند خود را ترغیب به روزه‌داری کنند و با بیان توصیفات و خوبی‌های این ماه محبت را در دلشان نهادینه کنند.
 
مادر روزه اولی استان اذعان کرد: دوستانی دارم که پسرهایشان به سن تکلیف نرسیده‌اند اما علاقه‌ای به گرفتن روزه دارند و از خانواده‌ها می‌خواهند تا آن‌ها را در این امر یاری دهند، هم تجربه خودم و هم دوستانم بوده است که فرزندان در ماه مبارک رمضان انگار با هوشیاری به خواب می‌روند و هنگامی که برای بیدار کردنشان اسم سحری را می‌آوریم سریع بلند‌ می‌شوند.
 
چگینی تشویق کودکان را در اولویت قرار می‌دهد و افزود: دختر من وقتی قراره روزه بگیرد و در صراط مستقیم قرار بگیرد و تلاش می‌کند با همه سختی‌ها و ... در این امر معنوی شرکت‌ کند قطعا از طرف من به اشکال مختلف تشویق می‌شود، مهمانی‌هایی که افطار دعوت‌ می‌شویم و یا اقوام به منزل تشریف می‌آورد خودش ذوقی را برای بچه رقم می‌زند.
 
وی عنوان کرد: من به شخصه هدیه دادن و گرفتن را بسیار دوست دارم و برای دخترم هم هدیه‌های مادی خریداری می‌کنم، چیزهایی که علاقه دارد و می‌دانم حواسش بیشتر پرت آن است، دختر من علاوه بر اینکه خودش به این امر علاقه دارد عروسکی که دارد را با خودش همراه می‌کند و از من خواسته است تا چادری برای آن بدوزم و عروسکش هم پای سفره ما می‌آورد.
 
مادر روزه اولی استان اظهار کرد: درست است که صفات و عظمت خدا قابل وصف نیست اما خانواده‌ها می‌توانند با بیان نیمی از نعمت‌، عظمت و خوبی‌های خدا محبت پاکی را در دل فرزندان خود ایجاد کنند، به زبان کودکان سخن گفتن و همراهی به شیوه بچه ها بسیار حائز اهمیت است، در این صورت آن‌ها هم بیشتر به این راه تمایل پیدا می‌کنند.
 
چگینی خاطرنشان کرد: من با دخترم قرآن هم کار میکنم و سوره‌های کوچک را به وی آموزش دادم و خدا را شاکر هستم که فرزندم این آموزش را فراگرفته است، تمام این مسائل اشتیاقی را درون فرزندان ایجاد می‌کند، وقتی با دخترم هم صحبت می‌کنم از قشنگی‌های قرآن برای من می‌گوید و می‌گوید که قدر خدا مهربان است.
 
وی یادآور شد: به شکر خدا اسم دختر من ضحی است و هنگامی که فهمید اسم سوره است بسیار خوشحال شد و یک شوق عمیقی در دلش ایجاد شد و هنگامی که اسم این سوره را می‌شوند با ذوق می‌گوید که این اسم من است. فرزندان چیزی می‌شوند که در خانواده‌ها عمل می‌شود، چه قدر خوب می شود از فرزندان بخواهیم برای پدر و مادرها دعا کنند تا آن‌ها هم پدر و مادرهای لایقی باشند.
 
مادر روزه اولی در پایان تاکید کرد: همه این مطالب برای این بود که خانواده‌ها بگذارند در ماه رمضان یک صورت مهربان از ان‌ها در ذهن بچه‌ها نقش ببندد و کاری نکنند که خدای نکرده تصویری که از یک پدر و مادر روزه‌دار در ذهن کودکانشان می‌سازنند یک تصویر خسته و بی‌حال باشد.
 
انتهای خبر/۲۰۰۵

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان