۲۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۶ یکشنبه

صبح قزوین روزه اولی‌ها نیازمند رفتار صحیح از سوی والدین هستند
کد خبر: ۳۶۷۵۳۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۱/۵ ساعت: ۱۰:۱ ↗ لینک کوتاه

مدیر حوزه علمیه خواهران استان قزوین:

روزه اولی‌ها نیازمند رفتار صحیح از سوی والدین هستند

مدیر حوزه علمیه خواهران استان قزوین گفت: خانواده رکن اساسی است که می‌تواند فرزند خود را ترغیب به روزه‌داری کند لذا در این راه خانواده باید همه موارد صحیح را در نظر بگیرد و با فهم کودکانه فلسفه روزه را به فرزند خود بیاموزد.

روزه اولی‌ها نیازمند رفتار صحیح از سوی والدین هستند
حجت‌الاسلام رضا کاظم‌‌لو در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، اظهار کرد: قرآن کریم در آیه ۱۸۳ سوره بقره می‌فرماید: یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون؛ روزه انسان را در صف باتقوایان قرار می‌دهد و تقوا یعنی هم‌زیست شدن با خوبان و این مرتبه بسیار حائز اهمیت است.
 
وی افزود: تلاش همه انسان‌ها در تمام مراتب بر این است که در صف خوبان قرار بگیرند و هیچ وقت انسانی طالب این مسئله که در صف بد‌ها قرار بگیرد، نیست، گرچه انسان در برخی مواقع عمل زشتی را مرتکب می‌شود و خود به بدی و نامطلوبی عمل خود پی‌ می‌برد ولی در عین حال خوبی را دوست دارد.
 
مدیر حوزه علمیه خواهران استان قزوین مطرح کرد: تقوا به معنای مالک نفس شدن و به خود احترام گذاشتن است؛ یعنی انسان به جایی برسد که قدرت و جایگاهی پیدا کند که خدا با وی حرف بزند، یکی از فلسفه‌های روزه ماه رمضان این است که این قدرت و جایگاه را به انسان می‌دهد و به آن‌ها این نکته را می‌رساند که خدا شما را مخاطب خود قرار داده است و شما می‌توانید با خداوند سخن بگویید.
 
کاظم‌لو ابراز کرد: خداوند فرموده است که «ای‌ مومنین روزه بر شما واجب شده است همان‌طور که بر پیش از شما واجب شده بود»؛ روزه منحصراً مربوط به مکاتب اسلام نیست، مکاتب قبلی هم روزه را داشته‌اند، اینکه انسان توجه کند که همه گذشتگان اعم از ماه و ستاره‌پرستان، همه مذاهب و ... روزه داشتند در روزه گرفتن به خود کمک می‌کند. 
 
وی تشریح کرد: سختی کار برای انسان هنگامی است که هدف آن کار یا فلسفه آن را نداند، افراد با زبان ساده می‌توانند فرزندان خود را از فلسفه روزه گرفتن و اینکه وی در صف ملائکه، بزرگان و باتقوایان قرار می‌گیرد آن‌ها را آگاه کنند.
 
کارشناس مذهبی تصریح کرد: برای مثال، انسان وقتی داروی تلخی را می‌خواهد به فرزندش بدهد از خوبی‌های آن برای فرزند خود بازگو می‌کند، زیرا هدف که سلامتی فرزند است بسیار مهم است، بنابراین خانواده‌ها باید برخی فلسفه‌هایی که در فهم بچه‌ها و در ترغیب آن‌ها تاثیرگذار است را به فرزندان بفهمانند.
 
کاظم‌لو عنوان کرد: برای مثال می‌توانند برای فرزند خود این‌ مطالب را عنوان کنند که اگر روزه بگیری ملائکه و خدا تو را دوست دارند و نام تو در کنار روزه‌داران ثبت می‌شود، البته این عمل باید قبل از ماه رمضان صورت بگیرد.
 
وی افزود: پیامبر هفته آخر شعبان که چند روز به ماه مبارک رمضان مانده بود فضائل را بیان می‌کرد و خانواده‌ها باید در همین راستا این عمل را انجام دهند و این سخنان را برای شب اول نگذارند، البته‌ شرایط جسمی، کاری و ... افراد را هم باید در نظر بگیریم.
 
مدیر حوزه علمیه خواهران استان قزوین در خصوص رفتارهای صحیح برخورد با روزه اولی‌ها بیان کرد: خانواده‌ها باید حواسشان به فرزندان خود باشد و از هر کمکی که می‌توانند در راحت‌تر شدن روزه برای فرزندان خود انجام دهند، کوتاهی نکنند. برای مثال می‌توانند غذای سالم و مقوی برای بچه‌ها درست کنند و آنها را با بهانه‌های کوچک و بزرگ تشویق کنند.
 
کاظم‌لو یادآور شد: نکته‌ای که بسیار مهم است این است که پدر و مادرها هنگامی که برای سحری بیدار می‌شوند همان موقع فرزند خود را بیدار نکنند و سعی کنند تا لحظه آخر که همه چیز مهیا شد و نزدیک اذان بود فرزند خود را بیدار کنند تا کودکان هم اذیت نشوند و برایشان مزاحمت ایجاد نشود.
 
وی تاکید کرد: در برخی مواقع بدسلیقگی‌هایمان مانع این می‌شود که بچه‌ها عشق به روزه ندارند و توصیه بنده این است که قبل از شروع ماه مبارک رمضان فلسفه روزه گرفتن را در فهم فرزندان خود به آن‌ها بیاموزیم و آن‌ها را آرام آرام آماده این سفر معنوی کنیم تا آن‌ها هم با خواست خودشان این کار را انجام دهند.
 
این کارشناس مذهبی اذعان کرد: در روایت‌ها آمده است که تمام احوالات انسان روزه‌دار حتی خوابیدن وی هم نوعی عبادت است و همین مطالب را می‌توان با زبان ساده برای فرزندان خود بازگو کرد، با بچه‌ها نباید کلامی و فلسفی سخن گفت، پیامبر می‌فرماید که وقتی کارتان به بچه‌ها افتاد باید زبان کودک را در پیش بگیرید.
 
کاظم‌لو در ادامه گفت: خدا را شاکر هستیم که این راه در اجتماع ادامه دارد و به برکت انقلاب و جمهوری اسلامی، تبلیغات در این حوزه در جامعه فراوان است اما در تبلیغات کودکانه کمی ضعف وجود دارد.
 
وی در پایان تاکید کرد: خانواده‌ها در عین حال که فرزند عزیز خود را ترغیب به روزه‌داری می‌کنند، باید شرایط جسمی، قدرت بدنی و روحی فرزند خود را هم ملاحظه بفرمایند تا در این امر معنوی به مشکل برنخورند و ملاک را فقط سن و رسیدن به بلوغ ندانند.
 
انتهای خبر/۲۰۰۵

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان