۱۲/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۳۱ دوشنبه

صبح قزوین راهیان نور سفری به سرزمین ماورای عشق
کد خبر: ۳۶۷۵۱۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۲/۲۲ ساعت: ۸:۲۳ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

راهیان نور سفری به سرزمین ماورای عشق

راهیان نور سفری معنوی است که انسان را از ناخالصی‌های زندگی روزمره دور کرده و روح او را صیقل می‌دهد.

راهیان نور سفری به سرزمین ماورای عشق
به گزارش حوزه فرخنگ وهنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»؛ بعد از نخستین حضور رهبر انقلاب اسلامی در روز ۷۵/۱۲/۲۰ در گلزار شهدای هویزه و گرامیداشت یاد شهیدان والامقامی را که در دفاع از حریم پاک این منطقه از میهن اسلامی به شهادت رسیدند، و بعد از آن حضور سالانه و خودجوش مردمی در ایام خاص نظیر نوروز و محرم و.. کاروان راهیان نور از سال ۱۳۷۶ آغاز به حرکت کرد.

زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا و آرمان‌ها و ارزش‌های دفاع مقدس اصلی‌ترین و مهمترین رسالت‌های راهیان نور است که حضرت آقا فرمودند: «زنده نگاه داشتن راه شهدا کم‌تر از شهادت نیست». آشنا کردن اقشار مختلف مردم با فرهنگ جهاد، ایثار و شهادت به عنوان یکی از اصلی‌ترین فرهنگ‌های دینی و آشنا کردن مخاطبان مختلف جامعه به ویژه نسل جوان، مدیران، دوستداران اهل بیت داخلی خارجی، دانشجویان، دانش‌آموزان، نظامیان، فرهنگیان و همه اقشار با فرهنگ جهاد و شهادت و با مصادیق این فرهنگ؛ یعنی «شهدای عزیز» که از همه اقشار هستند، رسالت اصلی این عملیات فرهنگی است.

دانشگاه‌ها، جزو اولین نهادها و سازمان‌های برگزار کننده اردو‌های راهیان نور بوده‌اند و از طرفی، اولین گروه‌هایی که بعد از جنگ به مناطق عملیاتی رفتند، رزمنده‌هایی بودند که آن زمان دانشجو شده بودند و در حال حاضر جامعه آموزش کشوری این افتخار را دارد که جزو پیشگامان اردو‌های راهیان نور بوده است.

به همین بهانه پای صحبت چند خادم و راوی سرزمین عشق نشستیم:



راهیان نور فرصتی برای جهاد تبیین و نمایش پیشرفت‌های کشور

ابوذر محمدی در گفتگو با خبرنگار حوزه فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین» درباره اعزامی‌های راهیان نور امسال اظهار کرد: امسال ده کاروان اتوبوسی به مناطق جنوب کشور و بازدید از مناطق جنگی سال‌های دفاع مقدس داشتیم که دانشجویان خواهر نیمه دوم  بهمن ماه و دانشجویان براد رنیمه اول اسفند به اردوی راهیان نور اعزام شدند.

وی افزود: هزار و ۴۰۰ نفر از دانشجویان قزوینی از مناطق عملیاتی جنوب کشور بازدید کردند‌.

فرمانده ناحیه بسیج دانشجویی استان قزوین با بیان نقطه قوت راهیان نور امسال بیان کرد: امسال اتفاقی نو و مبارکی در راهیان نور دانشجویی رقم خورد و آن تلفیق راهیان نور و بازدید از مناطق عملیاتی و راهیان پیشرفت و بازدید از پیشرفت‌های کشور بعد از انقلاب بود من جمله بازدیدی از نیروی دریایی سپاه و پتروشیمی و بندر امام خمینی بود.

وی افزود: منطقه عملیاتی فتح المبین، یادمان شهید باقری،کانال کمیل،هویره، هور،طلاییه و شلمچه و علقمه از جملاتی مناطقی بودند که دانشجویان اعزام شدند.

این مسئول ادامه داد: بحث معنویت و اخلاق فی نفسه در راهیان نور وجود دارد و در رشد معنوی افراد تاثیر بسزایی داشت اما امسال با برنامه ریزی‌های انجام شده تلفیقی از معنویت و پیشرفت اتفاق افتاد و اثر خوبی داشت و راهیان نور را از کلیشه خارج کرد و نگاه دانشجویان به پیشرفت‌ها و دستاوردهای کشور مثبت شد و قدمی برای ایجاد خودباوری و ارتقا آن در دانشجویان برداشته شد.

محمدی با بیان اینکه امسال یک آیتم ویژه جشن‌های ماه شعبان داشتیم ادامه داد: به مناسبت همزمانی اعزام ها در ماه مبارک شعبان مراسم و جشن های مختلفی که برپا شد که به تبع آن راهیان نور امسال را پررنگ تر و متفاوت کرد و مراسم بله برون حاج حسین یکتا که حسن ختام برنامه‌ فرهنگی بود برنامه ای فوق العاده برای جمع بندی راهیان نور امسال دانشجویان قزوینی بود.

وی در پایان به گوشه‌ای از تاثیرات معنوی مناطق عملیاتی اشاره کرد و گفت: امسال پنج بانوی دانشجو بواسطه حضور در این مناطق حجاب برتر یعنی چادر را برگزیدند که حاصل تلفیق فضای معنوی و اثر حضور شهدای بزرگوار و نشاط روحی و خودباوری بود.


راهیان نور راه خروج از ظلمات زندگی

سید مهدی میرغفاری راوی راهیان نور نیز که در موقع مصاحبه مناطق عملیاتی و در شلمچه در مراسم بله برون حاج حسین یکتا حضور داشت با همان حس و حال خود از حال و هوای معنوی مناطق گفت: تمام لحظات اینجا خاطرات جذاب و خوبی دارد که قابل توصیف نیست.

وی بیان کرد: خرمشهر شلمچه و بهتر بگوییم راهیان نور مسیری است برای کسانی که می‌خواهند توی تاریکی و ظلمات راه را پیدا کنند و آرامش را به زندگی بباورند.

این خادم شهدا با بیان اینکه خاطرات بسیار زیادی از این مناطق دارد که شاید صدها دفتر نیاز است تا مکتوب شود بیان کرد: کسانی بودند که بعد از یک بار آمدن متحول شدن ‌و زندگی جدیدی آغاز کردند و سال بعد وقتی آمدند با کیک و شمع تولد یک سالگی زندگی و تولد و تبلور جدیدشان را جشن گرفتند.

میرغفاری تشریح کرد: وقتی از ایشان سوال می‌کنیم که چرا ؟ فقط یک پاسخ می‌دهند و آن اینکه ما اینجا متولد شدیم و معنای زندگی را فهمیدیم با حضور شهدا و با نور آن‌ها. وی در پایان خاطرنشان کرد: و این‌ها فقط زیبایی است عقد اخوت خواندن‌ها،کنار هم بودن پای رکاب مهدی بودن این‌جا معنی پیدا می‌کند.


 

بازدیدهای مناطق عملیاتی دفاع مقدس، تبدیل به معنویت و سبک زندگی اسلامی می‌شود

امین معصومی راوی که ۲۰ سال است در این سرزمین آمد و شد و  برای اهل دل روایت عاشقی می‌کند:

وی با بیان اینکه یکی از موثرترین اقدامات فرهنگی، اردوهای راهیان نور است اظهار کرد: از آنجا که حلقه مفقوده زندگی‌های امروزی، سبک زندگی اسلامی است، اردوهای راهیان نور و معرفی شهدا، این خلأ موجود را رفع می کند. 
 
راوی روایت‌های جنگ تحمیلی ادامه داد: یکی از دلایل لذت بخش بودن این سفر این است که، زائر گمشده خودش را پیدا می‌کند واین امر باعث می‌شود تربیت اسلامی و توحیدی نسل‌های آینده کشور عزیزمان، محقق شود.

معصومی تشریح کرد: دانش آموزان و دانشجویان کشورمان، که تصور کمی از دفاع مقدس دارند، با حضور در اردوهای راهیان نور، حوادث و اتفاقات آن ایام عظیم را از نزدیک لمس می‌کنند و باورپذیری آن اتفاقات برایشان سهل می‌شود و در نهایت وقتی سبک زندگی شهدا و رزمندگان جزو‌ باورهایشان شد، در زندگی آینده شان تأثیر خودش را خواهد گذاشت.
 
وی در بیان دستاوردهای راهیان نور به قسمتی از سخنان رهبری اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری راهیان نور را یک فناوری می‌دانند. فناوری یعنی تبدیل علم به عمل. شاید بهترین دستاورد راهیان نور، همین است که بازدید از مناطق عملیاتی دفاع مقدس تبدیل به معونیت و سبک زندگی اسلامی می‌شود.
 
این راوی اضافه کرد: وقتی زائری از راهیان نور بر می‌گردد، روزها و ماه ها و شاید سال‌ها تحت تأثیر آن چند روز زیارت کوتاه است. برای بسیاری از زائران، زیارت مناطق عملیاتی، نقطه عطف زندگی شان می‌شود.
 
معصومی با بیان اینکه لحظه لحظه سفر راهیان نور پر از خاطره و اتفاقات شیرین است افزود: اما شیرین‌ترین خاطره بنده مربوط به ازدواج خودم است.یک روز صبح در طول مسیر به سمت یادمان‌های دفاع مقدس در اتوبوس ایستاده و در حال روایتگری بودم، که یکی از اقوام چندین بار تماس گرفتند. 

از آنجایی که وسط صحبت‌هایم بودم ابتدا توجه نکردم. ولیکن به دلیل تماس مکرر، مجبور به قطع روایتگری و پاسخ شدم. تلفن را که جواب دادم گفتند: آمادگی داشته باشم به محض برگشت از راهیان نور باید برای خواستگاری به منزل یکی از خانواده شهدا برویم.

از آنجا که بنده برای ازدواج از شهدا کمک خواسته بودم، این تماس در حین روایتگری، نشانه‌ای بود که یقین کنم این اتفاق از سوی شهدا بوده است. 
 
معصومی در فلسفه اینکه چرا اصلا راهیان نور روایت بشود و علت اهمیت روایتگری دفاع مقدس چیست تشریح کرد:امام خمینی( ره) فرمودند اساس کار تبلیغات است پیرو همین موضوع، مقام معظم رهبری هم در جلسه‌ای که با طلاب و مبلغین داشتند بر این امر تاکید کردند که هیچ تبلیغی جای تبلیغ چهره به چهره را نمی‌گیرد.
 
وی ادامه داد: روایتگری بهترین روش برای تبلیغ چهره به چهره و انتقال سینه به سینه خاطرات و فرهنگ دفاع مقدس است.
 
این راوی با اشاره به اینکه همانطور که فرهنگ و حماسه عاشورا با برگزاری محافل روضه بعد از ۱۴۰۰ سال تاکنون زنده مانده است اظهار کرد: فرهنگ دفاع مقدس هم با برگزاری اردوهای راهیان نور و روایتگری باید حفظ و صیانت شود.
اینکه مقام معظم رهبری هم می‌فرمایند زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست، به این دلیل است که نقش زینب گونه این امر، کمتر از خود ایام دفاع مقدس نیست.

راهیان نور راهی که به حقیقت بی پرده عالم می‌رسد

زهرا لطیف بانوی 32 ساله که چند سالی توفیق خدمت به زائران شهدای کربلای ایران را داشته است می‌گوید: اگر به خود کلمه راهیان نور توجه  ودقت کنیم متوجه می‌شویم که بیانگر راهی‌است که به نور می‌رسد، راهی که به حقیقت بی پرده می‌رسد و جایی که حقیقت آشکار را می‌توان یافت و دنبال کرد. 

وی افزود:در هیچ جای جهان این حس و حال بینظر را نمی‌توان دید و درک کرد ؛ این مناطق سراسر عشق و ارامش است و هر نفسی که اینجا می‌کشیم در بند بند وجودمان رخنه پیدا می‌کند.

این خادم شهدا بیان کرد:هرمنطقه‌ای حال و هوا، عشق و آرامش خاص خودش را دارد و در جای جای این خاک و این مناطق بوی چادر خاکی مادرمان حضرت زهرا (س) حس می‌شود و حس ناب نسیم کربلا که در این مناطق وجود دارد بینظیر است.


لطیف ادامه داد: این مناطق و عملیات‌ها بسیار ارزشمند و قابل تکریم هستند و ما تا اخر شرمنده خون شهدا هستیم، همیشه گفتیم و می گوییم شهدا مدام شرمنده‌ایم.

وی بیان کرد:قطعه ای که وجب به وجب آن متبرک به خون شهداست، با هیچ کلمه و حرفی نمیشه توصیف کرد  قطراتی که زندگی خیلی افراد را متحول کردند از فرش به عرش رساندند و عاقبت بخیر شدند.

این خادم در پایان خاطرنشان کرد: این همه عظمت و غرور افتخار افرینی جوانانی که با دست خالی از ناموس، اسلام، قران، مردم و تمامیت ارضی ایران عزیزمان دفاع کردند و حماسه آفریدند باید تکریم شود و در یادها ماندگار و راهشان ادامه یابد.


انتهای خبر/۱۴۰۴

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان