۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین توزیع ۷۰۰ هزار اصله نهال رایگان طی هفته منابع طبیعی در قزوین
کد خبر: ۳۶۷۴۵۲ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۲/۱۴ ساعت: ۱۷:۱۳ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین خبرداد:

توزیع ۷۰۰ هزار اصله نهال رایگان طی هفته منابع طبیعی در قزوین

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین گفت: حدود ۷۰۰ هزار اصله نهال رایگان در هفته منابع طبیعی در سطح استان قزوین توزیع می‌شود.

توزیع ۷۰۰ هزار اصله نهال رایگان طی هفته منابع طبیعی در قزوین
به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، محسن قاسم‌زاده در نشست خبری که امروز در سالن جلسات سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین با محوریت طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت برگزار شد، اظهار کرد: ۲۹۵ هزار و ۸۰۰ اصله نهال صنوبر در مساحت ۲۷۰ هکتار در هفته منابع طبیعی توسط داوطلبان و با نظارت این سازمان در سطح استان کاشته خواهد شد.
 
وی افزود: اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین دارای چهار معاونت و یک مجموعه یگان حفاظت منابع طبیعی است. از زیرمجموعه‌های اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری می‌توان به معاونت فنی، معاونت آبخیزداری، معاونت حفاظت و امور اراضی، معاونت برنامه‌ریزی، توسعه مدیریت و منابع و یگان حفاظت منابع طبیعی اشاره کرد. 
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین ابراز کرد: نظارت و اجرای طرح‌های جنگل‌داری، مرتع‌داری و مقابله با بیابان‌زایی از وظایف معاونت فنی و نظارت بوده و اجرای عملیات‌ آبخیزداری، آبخوان‌داری و پخش سیلاب از وظایف معاونت آبخیزداری و گشت و مراقبت در اراضی ملی، شناسایی و پیگیری متخلفین و ارجاع به مراجع قضائی از وظایف مهم یگان حفاظت سازمان است.
 
این مسئول عنوان کرد: نظارت و اجرای امور بودجه‌ریزی، تنظیم اسناد مالی، احکام پرسنلی، فناوری اطلاعات و تحول اداری از مسئولیت‌های مهم معاونت برنامه‌ریزی، توسعه مدیریت و منابع است و همچنین تثبیت مالیک دولت برای اراضی ملی، رفع تداخلات و استعدادیابی اراضی قابل واگذاری در راستای جهش تولید از وظایف معاونت حفاظت و امور اراضی است.
 
قاسم‌زاده با اشاره به عملیات اجرایی آبخیزداری در حوزه آبخیز شهر قزوین، تشریح کرد: در مناطق هدف باراجین، میزوج، شفیع‌آباد، عبدل‌آباد، رزجرد، سلطان‌آباد کوهین و الولک؛ پروژه سنگ‌ملاتی صورت گرفته است که حجم این عملیات‌ها ۶ هزار و ۱۱۹ متر مکعب بوده است و اعتبار آن ۱۶۲ میلیارد ریال بوده است.
 
وی تصریح کرد: عملیات بند گابیون در حوزه آبخیز شهری قزوین در رزجرد، سازه سنگی ملاتی روستای میزوج و احداث سازه گابیون در روستای تاج‌ دره الموت غربی صورت گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به عملیات اجرایی منطقه آبخیز تاج دره گفت: این پروژه گابیونی و سنگ ملاتی در مناطق، فلار، بهرام‌آباد، جولاده، انگورازوج، ورگیل، میلک، تاجدره، شهر رازمیان، سالارکیا و امامزاده هارون اجرا شده است که یک هزار و ۱۴۷ مترمکعب عملیات داشتیم و اعتبار این پروژه ۲۵ میلیارد ریال بود‌ه است.
 
این مسئول در خصوص اجرای پروژه آبخیزداری حوزه آبخیز اورنه در شهرستان تاکستان، بیان کرد: مناطق هدف در این پروژه اورنه و قراچه‌قیا بود که ۵ هزار و هشت متر مکعب حجم عملیات و ۸۶ میلیارد ریال اعتبار این پروژه بود.
 
قاسم زاده با بیان اینکه ۱۰ سازه مرمت و گسترش پیدا کرد، افزود: در خصوص سازه‌های سنگ ملاتی دو سازه در باراجین، یک سازه در روستای میزوج، یک سازه در روستا الولک، دو سازه در روستای سلطان آباد کوهین، یک سازه در روستای بوزندران تاکستان، یک سازه در روستای اورنه شهرستان تاکستان، و یک سازه گابیون در توآباد و یک سازه در روستای رزجرد مرمت و گسترش داده شد.

رفع تداخل بیش از ۱۳۳ هکتار اراضی استان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین در خصوص عملکرد کمیته در رفع تداخلات سال ۱۴۰۲، اظهار کرد: از میان یک هزار و ۲۰۰ پلاک شناسایی شده به مساحت یک میلیون و ۶۵۰ هزار هکتار طی سال جاری، تعداد پلاک‌های رفع تداخل شده به ۸۱۲ عدد در سال رسید و مساحت کل پلاک‌های رفع تداخل شده ۱۳۳ هزار و ۳۵۰ هکتار است.

وی گفت: با توجه به درخواست بهره‌برداری از ۷۳ معدن به مساحت ۲۴۴ هزار و ۵۹۶ هکتار در سطح استان تنها با هشت معدن به مساحت ۲۷۰ هکتار، یعنی حدود یک دهم درصد درخواست، موافقت شد.

قاسم‌زاده با اشاره به واگذاری‌های منابع طبیعی، تاکید کرد: تخصیص امور اراضی در حوزه کشاورزی ۲۰ فقره به مساحت ۵۶۵ هکتار و در حوزه غیرکشاورزی هم ۲۰ فقره با مساحت ۴۸۴ هکتار است.
 
وی خاطرنشان کرد: در زمینه کنترلی هم اقدامات مهم صورت گرفته که مبارزه با آفت و بیماری‌ها حائز اهمیت است، مبارزه مکانیکی در سطح ۱۵۰ هکتار از مناطق بحرانی و آلوده به آفت پروانه دم قهوه‌ای در جنگل‌های بلوط با اعتبار سه میلیارد و ۲۹۰ میلیون ریال در روستای حسن‌آباد طارم سفلی از محل اعتبارات ملی انجام شد.
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در ادامه گفت: مبارزه مکانیکی به تعداد ۳۰۰ اصله و در سطح ۱۰۰۰ هکتار از مناطق بحرانی و آلوده به انگل دارواش درختان زالزالک با اعتبار سه میلیارد و ۱۷۰ میلیون ریال در روستاهای علین، سبوهین و فلار منطقه الموت غربی صورت گرفت.
 
این مسئول یادآور شد: پروژه بازسازی و عملیاتی نمودن پاسگاه ویژه و پایگاه منطقه‌ای کوهین با اعتباری بالغ بر ۸ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی انجام شد.
 
قاسم‌زاده ابراز کرد: کشف ۹۱ فقره قاچاق چوب به مقدار ۵۴۴ متر مکعب، پنج مورد کشفیات ذغال ۲ هزار و ۹۱۷ کیلوگرم، سه فقره محصولات فرعی به تعداد ۴۸۷، تخریب و تصرف به مساحت هزار و ۵۵۰ هکتار و ۶ فقره ساخت‌وساز غیر مجاز به میزان ۳۵۲/۵ متر مربع توسط یگان حفاظت صورت گرفته است.
 
۱۲۳ احکام قضائی در استان اجرا شد

وی در ادامه افزود: چهار فقره پرونده قطع غیرمجاز درخت به تعداد هزار و ۳۳۶ اصله، دو فقره بوته‌کنی به تعداد ۵۰۰ عدد، ۸۲ فقره دستگیری و توقیف وسایل نقلیه، ۲۵ فقره اطفاء حریق، ۸۰ مورد چرای غیرمجاز دام صورت گرفته است که متاسفانه دامدارانی که از سایر استان‌ها هستند دام‌های خود را به استان گسیل می‌کنند و به طور کلی اجرای احکام قضائی در سال جاری ۱۲۳ فقره بوده است.
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اظهار کرد: مدیریت چرا و تامین نهاده و قرق در ۳۲ هزار هکتار و ۲۸ پلاک انجام شده است.
 
این مسئول اذعان کرد: عملیات تولید نهال بیابانی در دستور کار قرار گرفته بود که ۱۲۷ هزار اصله و احداث شاسی گلدان‌گیری با اعتباری ۹۰۰ میلیون تومان انجام شده است. در راستای توسعه زراعت چوب، ۲۹۵ هزار و ۵۰۰اصله نهال در سطح ۲۷۰ هکتار کاشته شده است.
 
قاسم‌زاده ادامه داد: ۴۰۰ هزار اصله از گونه‌های سنجد، بادام، ارغوان، زیتون، ون و صنوبر توزیع شده است. مدیریت چرا در شهرستان قزوین بخش کوهین مرکزی هم ۳۲ پلاک صورت گرفته است. 
 
وی بیان کرد: بیش از ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی استان به صورت امانی مورد پایش با هدف مدیریت چرای دام و کنترل ورود و خروج دام قرار گرفته‌ است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در خصوص عملکرد اداره آموزش و ترویج گفت: آموزش کارکنان و پنج مورد احداث نهالستان دانش‌آموزی از اقدامات اداره آموزش است.
 
قاسم‌زاده عنوان کرد: حدود ۷۰۰ هزار اصله نهال رایگان در سطح استان توزیع می‌شود که در دست اقدام است و تا پایان هفته منابع طبیعی محقق می‌شود. ۱۵ اسفندماه روز درختکاری نامگذاری شده و تا ۲۲ اسفندماه نیز به نام هفته منابع طبیعی نام گرفته است.
 
وی در پایان گفت: هم‌استانی‌های عزیز می‌توانند با شماره‌های ۱۳۹ و ۱۵۰۴ برای گزارش تخلفات مردمی تماس بگیرند چراکه ما در این مورد نیازمند همکاری مردم هستیم که از منابع طبیعی و ... حفاظت کنند.
 
انتهای خبر/۲۰۰۵

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان