۱۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۹ یکشنبه

صبح قزوین پروژه احیا و مرمت گراند هتل قزوین کلید خورد
کد خبر: ۳۶۷۳۷۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۲/۹ ساعت: ۱۶:۵۹ ↗ لینک کوتاه

با حضور مدیرعامل صندوق توسعه و احیای اماکن تاریخی کشور:

پروژه احیا و مرمت گراند هتل قزوین کلید خورد

پروژه احیا و مرمت بنای تاریخی گراند هتل به سرمایه‌گذار جدید واگذار شد.

پروژه احیا و مرمت گراند هتل قزوین کلید خورد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، آئین واگذاری پروژه احیا و مرمت بنای تاریخی گراند هتل به سرمایه‌گذار جدید عصر امروز چهارشنبه با حضور طلایی شکری مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی کشور، رجحانی معاون امور عمرانی استانداری قزوین و خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین برگزار شد.
 
اجرای احیا و مرمت گراند هتل با بکارگیری استادکاران قزوینی
 
فرشید عبداللهی در این مراسم اظهار کرد: ما به عنوان سرمایه‌گذار عزم خود را برای احیا و مرمت بنای تاریخی گراند هتل جزم کردیم و دفاتر فنی خود را در قزوین و تهران فعال کردیم تا هرچه سریع‌تر بخشی از مرمت استحکام بخش بنا را تا اواخر سال انجام دهیم و ما بقی کار را در سال آینده به سرانجام برسانیم.
 
وی افزود: رویکرد این شرکت سرمایه‌گذاری برای مرمت و احیای مجموعه استفاده از استادکاران بومی شهر قزوین است.
 
نماینده سرمایه‌گذار پروژه احیای گراند هتل خاطر نشان کرد: طرح مصوبی از سال‌های قبل برای اجرای مرمت این مجموعه تاریخی وجود داشته که ما در راستای همان طرح قدم برمی‌داریم و اگر در مسیر اصلاحاتی مورد نیاز بود انجام خواهیم داد.
 
وی در پایان گفت: از مجموعه مدیریت استان قزوین که نگاه و همتشان در هرچه زودتر به سرانجام رسیدن این پروژه است تشکر و قدردانی می‌کنم.

 
عدم تعهد سرمایه‌گذاران باعث بی‌اعتمادی مردم شده است

در این مراسم همچنین علیرضا خزائلی با اشاره به عدم تعهد در قراردادهای رسمی گذشته برای مرمت و احیای گراند هتل بیان کرد: مردم شهر قزوین حق دارند به میراث فرهنگی بی‌اعتماد شوند چرا که با وجود چند قراردادی که طی این چند سال برای مرمت مجموعه امضا شده اما هنوز به ثمر نرسیده است.
 
وی افزود: از سرمایه‌گذار جدید می‌خواهم که عزم خود را برای احیای این مجموعه که جزیی از تاریخ معاصر و اولین هتل به سبک اروپایی در کشور است، جزم کنند و با به ثمر رساندن آن فضای اعتماد مردمی را مهیا کنند.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین بیان کرد: در پی این هستیم که کار مرمت را از سردر اصلی بنا در خیابان پیغمبریه آغاز شود که به لحاظ بصری و جذب گردشگر موثر باشد.
 
وی ادامه داد: محوریت برنامه‌های ایام نوروز در دولتخانه صفوی خواهد بود که علاوه بر بازدید گردشگران و برنامه‌های فرهنگی و هنری از فضای دولتخانه برای برپایی بازارچه صنایع دستی استفاده خواهد شد.
 
خزائلی در پایان گفت: درصورت امکان گردشگران می‌توانند از کارگاه مرمت و روند امور احیای این مجموعه نیز بازدید کنند.

 
گراند هتل قزوین بخشی از تاریخ معاصر ماست

شهاب طلایی شکری در مراسم با اشاره به دغدغه مدیرکل میراث فرهنگی قزوین در اجرای پروژه احیای گراند هتل قزوین اظهار کرد: مردم قزوین به مجموعه میراث فرهنگی اعتماد کافی دارند چرا که این اداره در پروژه‌های از جمله احیای دولتخانه صفوی عملکرد خود را به خوبی به نمایش گذاشته است.
 
وی خاطرنشان کرد: موضوع مرمت و احیای گراند هتل از دهه هشتاد بارها سر زبان‌ها افتاده اما در دولت سیزدهم و براساس مصوبات سفر ریاست جمهوری به قزوین تلاش‌ها برای به ثمر نشاندن آن بیشتر شده است.
 
مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی کشور بیان کرد: گراند هتل قزوین بخشی از تاریخ معاصر ما را روایت می‌کند و اتفاقات تلخ و شیرین زیادی به خود دیده است، این مجموعه جزو اولین هتل‌های کشور به سبک مدرن است.
 
وی با بیان اینکه این مجموعه با کاربری زمان تاسیس خود یعنی هتل احیا خواهد شد، ادامه داد: برای اولین بار است که در صندوق توسعه و احیای اماکن تاریخی برای پروژه‌ای مراسم آغاز مرمت بگیریم، مراسم امروز نشان از اهمیت این مجموعه برای توسعه گردشگری در استان قزوین و به فراخور آن در کشور دارد.
 
طلایی بیان کرد: این پروژه به احیای دوباره گردشگری کمک خواهد کرد، چرا که هم مجموعه اقامتی پذیرایی است و به لحاظ زیرساختی پاسخگوی نیاز گردشگران خواهد بود و هم خود احیای مجموعه به عنوان یک جاذبه گردشگری مورد اهمیت است.
 
مدیرعامل صندوق توسعه و احیای اماکن تاریخی کشور در پایان گفت: مردم باید احساس کنند که بخشی از هویت آنها در حال احیا و مرمت است، امیدواریم که تا انتهای دولت سیزدهم بخشی از پروژه افتتاح شود و شاهد رونق گردشگری در شهری که بیشترین آثار تاریخی را در دل خود جای داده باشیم.
 
گفتنی است، این بنای تاریخی در ۲۶ آبان‌ماه سال جاری توسط صندوق توسعه و احیا به مزایده گذاشته شد و برای مرمت، احیا و بهره‌برداری طی فرآیند شفاف و قانونی به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار شد.
 
انتهای خبر/2001 
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان