۲۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۸ سه شنبه

صبح قزوین ساخت سریالی از تاریخ و فرهنگ قزوین آرزوی من است
کد خبر: ۳۶۷۲۵۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۲/۱ ساعت: ۸:۴ ↗ لینک کوتاه

گفتگوی صبح قزوین با نویسنده سریال سنجرخان:

ساخت سریالی از تاریخ و فرهنگ قزوین آرزوی من است

هنرمند قزوینی گفت: من به عنوان فرزند قزوین با تمام میل و رغبت، دوست دارم هر آنچه که در توان دارم برای معرفی ظرفیت‌ها و شخصیت‌ها و قهرمانا قزوین بگذارم تا هویت را به شهروند قزوینی برگردانم.

ساخت سریالی از تاریخ  و فرهنگ قزوین آرزوی من است
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، سریال تاریخی «سنجرخان» مجموعه‌ایست که کمتر از یک هفته است که در جدول پخش شبکه یک سیما قرار گرفته است.

سریال 26 قسمته سنجرخان؛ به کارگردانی محمدحسین لطیفی، داستان یکی از قهرمانان کُرد را به‌تصویر می‌کشد که در طی زمان جنگ جهانی اول مقابل تجاوز روس‌ها و انگلیسی‌ها در منطقه جبهه کردستان می‌ایستد.

سریال سنجرخان با وجود مدت زمان کمی که از پخش آن گذشته، توانسته است مخاطبین خود را پیدا کند، سریالی که به قلم شیوای حمیدرضا سبحانی‌نژاد، هنرمند و نویسنده نام آشنای قزوینی نگاشته شده است.

حمیدرضا سبحانی‎نژاد در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و هنر «صبح قزوین» با اشاره این اثر تاریخی و ملی اظهار کرد: سریال «سنجرخان» به زندگی‌نامه یکی‌از قهرمانان کرد به نام سنجرخان وزیری نرانی، می‌پردازد و شرایط سیاسی و اجتماعی آن دوران زندگی او را روایت می‌کند.

وی افزود: داستان این سریال ابتدا به قلم زنده‌یاد ضیاالدین دری نوشته شد که بعد از فوت ایشان، با دعوت آقای لطیفی نگارش مجموعه و بازنویسی را در کنار خود ایشان برعهده گرفتم.

این نویسنده قزوینی بیان کرد: از گذشته خاندان وزیری و اردلان در کردستان نام و نشان خوب و نقش اثرگذاری بر زندگی مردم داشتند، غیرت و شهامت آنان در بین مردم منطقه زبانزد بوده است.

وی با بیان اینکه داستان این سریال تقریباً حوادث سال ۱۲۹۶ روایت می‌کند، تصریح کرد: در طول جنگ جهانی اول، وقتی روس‌ها از شمال به ایران حمله کردند و کردستان و مناطق مرزی ایران دچار هرج و مرج شد، در این شرایط، سنجرخان وزیری نرانی، مشهور به سردار اکرم، در مقابل قتل و غارت روسیه ایستادگی کرد و تلاش کرد تا جلوی رفتارهای تجاوزگرانه آن‌ها را بگیرد.

سبحانی‌نژاد بیان کرد: به گواهی تاریخ سنجرخان جزو معدود کسانی بوده که بر رضاخان قبل از قدرت رسیدنش پیروز می‌شود، ایشان هم دوره با میرزا کوچک خان جنگلی بوده، حتی نامه تاریخی او به میرزا سندیت دارد.

وی یادآور شد: جنگ جهانی اول پیامدهای سخت و جبران ناپذیری همچون عقب ماندگی، گرسنگی و قحطی، شیوع انواع بیماری و مرگ برای هموطنان داشت، در این میان افرادی چون میرزاکوچک خان جنگی در رشت و سنجرخان وزیری در کردستان با شهامت و دلیری خود به سعی کردند جامعه را از بحران نجات دهند.

نویسنده سریال سنجرخان یادآور شد: نگارش فیلمنامه این کار حدود یکسال و نیم طول کشید، محمدحسین لطیفی به دنبال آن است که قهرمانان ملی و تاریخی ما را به نسل جوان معرفی کند و هویت اصیل ایرانی را به جامعه برگرداند، لذا در ساخت فیلم این مهم را بسیار مدنظر داشته است.



برگرداندن هویت شهروندان در قالب فیلم و سریال
سبحانی‌نژاد با اشاره به پتانسیل قزوین و تاریخ و بزرگانش برای معرفی به نسل جوان بیان کرد: من به عنوان فرزند قزوین با تمام میل و رغبت، دوست دارم هر آنچه که توان دارم در معرفی ظرفیت‌ها و شخصیت‌ها و قهرمانان شهر و فرهنگم بگذارم تا هویت را به شهروند قزوینی برگردانم.

وی ادامه داد: برای منی که با تاریخ و فرهنگ استان خودم آشنا هستم بسیار خوشایندتر است که فیلمنامه‌ای برای قهرمانان شهر و دیار خودم بنویسم، موضوع سنجرخان برای من هرچند دلپذیر اما سخت بود چرا که من ابتدا باید با تاریخ کردستان و فرهنگ آن منطقه آشنایی پیدا می‌کردم و بعد بر اساس آن فرهنگ فیلمنامه را بازگو کنم.

این نویسنده و هنرمند قزوینی بیان کرد: بعد تاریخی قزوین یکی از پتانسیل‌هایی است که می‌تواند خوراک مناسبی برای سریال و فیلم سینمایی باشد، اگرچه مستندهای زیادی درمعرفی شهر و فرهنگ قزوین در سال‌های اخیر ساخته شده اما هیچکدام به اندازه یک مجموعه تلویزیونی نمی‌تواند در مخاطب عام اثرگذار باشد.

وی افزود: مستند مخاطب خاص خود را دارد، در حالی که در دل سریال‌ها و فیلم‌ها می‌توان بسیاری از ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری، فرهنگ و آداب رسوم یک شهر را به رخ مخاطب عام کشاند و بر ضمیر ناخودآگاه جامعه تاثیر گذاشت.

سبحانی‌نژاد تصریح کرد: قزوین شهر شهدای گرانقدری چون رجایی، بابایی، حسن‌پور و لشگری است، خطه آیت‌الله زرآبادی و ضیاآبادی، قزوین قهرمانی چون شهید قدرت‌الله چگینی را در تاریخ معاصر خود دارد، شهر سرداران به نامی چون حسین‌خان و حسن‌خان سردار اینها داشته کمی نیست.

وی ادامه داد: تاریخ سلجوقیان، صفویان و قاجارها با قزوین گره خورده، بسیاری از حوادث تاریخی در این شهر رقم خورده و آثار باستانی زیادی از دوره‌های مختلف در قزوین به جای مانده است، تک تک این داشته‌ها می‌تواند سوژه یک فیلم باشد که می‌توان بدان پرداخت.

این نویسنده قزوینی بیان کرد: باید در فیلم‌ها و آثار هنری کاری کرد که شهروند قزوینی به هویت خود ببالد نه آنکه آن را پنهان کند، تاریخ و فرهنگ قزوین بسیار غنی است، چه در زمان مشروطیت و چه در زمان انقلاب و پس از آن در جنگ تحمیلی، زندگی تمام شهدا و فرماندهان جنگی ما می‌تواند پایه نگارش یک مجموعه تلویزیونی باشد.

وی تاکید کرد: اگر به دنبال توسعه و اعتلای فرهنگ قزوین هستیم این مهم جز با همکاری تمام دستگاه‌های دولتی، فرهنگی و حتی غیرفرهنگی بدست نمی‌آید، مجموعه مدیریت استان اگر به دنبال شناساندن ظرفیت‌های ناب گردشگری قزوین است، چرا آن را به دست توانمند هنرمندان قزوینی نمی‌سپارد.

سبحانی‌نژاد بیان کرد: وقتی ما در شهر خود فردی چون حامد کولجه‌ای را داریم که در جشنواره مستند ایران می‌درخشد، چرا نباید از ظرفیت او برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری و یا تاریخ پرفراز و نشیب و پرافتخار استان قزوین استفاده کرد.

وی ادامه داد: بنده اعتقاد دارم هنرمند نخبه هیچگاه زمین نمی‌ماند، اگر هنر و قابلیتش در جایی شناخته نشده و از ظرفیتش استفاده نشود، حتما در جایی دیگر از او بهره خواهند برد، اما چه خوب است هنر هنرمند برای فرهنگ و مردم دیار خودش مورد استفاده قرار بگیرد.



از سرمایه هنری قزوین استفاده نمی‌شود

نویسنده سریال سنجرخان اظهار کرد: با وجود سیاست خوب تمرکززدایی که در دولت سیزدهم مورد تاکید است، هنوز در شهر قزوین فیلمی، سریالی درخور کلید نخورده است، با وجود این همه سرمایه انسانی و هنرمندان درجه یکی که استان دارد، باید سالانه چندین سریال در قزوین و برای قزوین ساخته شود.

وی افزود: استاندار محترم قزوین عزم خوبی برای شناساندن ظرفیت‌های قزوین در قالب آثار هنری دارد، اما تا به حال یک جلسه هم‌اندیشی با هنرمندان قزوینی و اهالی فرهنگ  نگذاشته است، اولین قدم برای اعتلای فرهنگ جامعه، شناسایی و بها دادن به هنرمندان است، چرا که هنر می‌تواند بسیاری از ناشدنی‌ها را شدنی کند.

سبحان‌نژاد با اشاره به اظهارات اخیر معاون عمرانی استاندار قزوین در مورد ساخت مستند قزوین توسط مستندسازان غیر بومی ‌گفت: شنیدن حرف‌های نخبگان بسیار مهم است، با چند نفر از هنرمندان نخبه قزوین که تعدادشان کم هم نیست مشورت شده است که پول را کجا باید هزینه کنند، چقدر به هنرمندان بومی بها دادند.

وی تاکید کرد: باید با روشی جلوی مهاجرت نخبگان را به پایتخت گرفت، همانگونه که یک پزشک، یک دانشمند تهران را به شهر خود قزوین ترجیح می‌دهد، هنرمند قزوینی نیز به دلیل عدم حمایت و استفاده از ظرفیت‌هایش در شهر خودش مجبور به مهاجرت است، این واقعیت تلخی است.

سرمایه‌گذاری در فرهنگ سرمایه‌گذاری در اقتصاد است

این نویسنده و هنرمند قزوینی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری در فرهنگ و هنر خود نوعی سرمایه‌گذاری اقتصادی است، اگر من در ساخت یک مجموعه تلویزیونی مانند سنجرخان برای شناساندن تاریخ و تمدن شهرم هزینه کنم، با معرفی درست فرهنگ و جاذبه‌های گردشگری شهر، در واقع گردشگران بسیاری را به شهرم دعوت کردم، بدون آنکه هزینه تبلیغات محیطی و چه و چه را پرداخت کرده باشم.

وی افزود: مسئولان استان باید بدانند،هیچ چیز مانند ساخت یک فیلم تاثیرگذار بر برگرداندن و شناساندن هویت و فرهنگ قزوین تاثیرگذار نیست، هزینه کردن در این امر خود نوعی سرمایه‌گذاری ماندگار است.

سبحان‌نژاد تاکید کرد: همه ما با کاروانسرای سعدالسلطنه آشنا هستیم، اما آیا از زندگی باقرخان سعدالسلطنه چیزی می‌دانیم، مسجد آقاسیدعلی را می‌شناسیم اما آیا از احوالات آقاسیدعلی باخبریم، اینها موضوعاتی است که می‌توان به آنها در قالب فیلم و سریال بدان پرداخت.

وی ادامه داد: همه می‌دانیم بحران آب در شهر قزوین بسیار جدی است، اما این را می‌دانیم که بزرگترین و شکیل‌ترین آب‌انبارهای ایران در قزوین وجود دارد که بیشتر آن وقفی است این نشان از فرهنگ ذخیره‌سازی و استفاده مناسب از آب و همچنین روحیه بخشش و فرهنگ وقف مردم قزوین در گذشته دارد.

این نویسنده و هنرمند قزوینی یادآور شد: قزوین پایتخت خوشنویسی ایران و زادگاه بزرگانی چون میرعماد و عمادالکتاب است، این شهر یکی از قطب‌های نگارگری است که در گذشته نگارگرانی از دیگر کشورها برای یادگیری به این منطقه آمد و شد می‌کردند، چقدر توانسیم این ظرفیت‌ها را به مردم بشناسانیم.

سبحان‌نژاد در پایان گفت: دغدغه بنده به عنوان هنرمند و نویسنده قزوینی این است که فرهنگ و تاریخ شهرم را ابتدا احیا و بعد به دیگران معرفی کنم که این مهم جز با عزم همگانی، و تجمیع سرمایه و حمایت واقعی از سوی نهادهای ذی‌ربط امکان‌پذیر نخواهد شد.

انتهای خبر/2001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان