۱۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۹ یکشنبه

صبح قزوین افت ۳۰ متر از سطح آب زیرزمینی دشت قزوین 
کد خبر: ۳۶۷۱۷۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۱/۲۴ ساعت: ۱۳:۲۷ ↗ لینک کوتاه

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین اعلام کرد:

افت ۳۰ متر از سطح آب زیرزمینی دشت قزوین 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: متاسفانه در دشت قزوین با توجه به آماری که از سال ۷۸ تا به امروز داریم سطح آب زیرزمینی حدود ۳۰ متر افت پیدا کرده است.

افت ۳۰ متر از سطح آب زیرزمینی دشت قزوین 
به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، منصور ستوده در نشست خبری مدیران عامل صنعت آب و برق استان قزوین که ظهر امروز در سالن اجتماعات شرکت آب و فاضلاب استان قزوین برگزار شد؛ اظهار کرد: در استان قزوین چهار محدوده مطالعاتی داریم که دو محدوده آن در قسمت شمالی قزوین شامل الموت و منجیل با عنوان محدوده‌های آزاد هستند.
 
وی افزود: دو دشت قزوین و آوج هم به عنوان دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شوند که دشت قزوین یکی از بزرگ‌ترین دشت‌های کشور به لحاظ وسعت و پهناوری به شمار می‌آید.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین با اشاره به میزان سطح بارندگی در استان تصریح کرد: میزان متوسط بارندگی استان قزوین در طول ۵۵ سال گذشته حدود ۳۲۲ میلیمتر است که بیشترین میزان بارندگی را در سیلاب سال ۹۸ با 484 میلیمتر و کمترین آن در سال ۷۸ با ۱۸۷ میلیمتر به ثبت رسیده است.
 
وی عنوان کرد: تا به امروز در سطح استان قزوین ۹۵ میلیمتر بارندگی داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل تقریبا ۳ درصد افزایش داشته و نسبت به بلندمدت هم متاسفانه با ۳۸ درصد کاهش بارندگی مواجه هستیم.
 
ستوده با اشاره به میزان منابع و مصارف آب استان عنوان کرد: میزان منابع استان قزوین 2 هزار و ۳ میلیون مترمکعب است که از این میزان حدود یک هزار و 555 میلیون مترمکعب در بخش آب زیرزمینی و 542 میلیون مترمکعب در بخش آب سطحی تغذیه می‌شود.
 
حدود 73 درصد از مصارف آب استان در بخش آب زیرزمینی است
 
وی خاطرنشان کرد: در مجموع حدود 73 درصد از مصارف آب استان در بخش آب زیرزمینی و ۲۷ درصد هم در بخش منابع آب سطحی است که عمده‌ترین میزان مصرف هم از بخش آب زیرزمینی در بخش کشاورزی با ۸۳ درصد، آب شرب ۱۱ درصد و صنعت ۶ درصد است. 
 
این مسئول بیان کرد: در مجموع می‌توان گفت از سال ۹۰ تاکنون حدود ۳ میلیارد مترمکعب از مصارف آب استان را مصرف کردیم و پیش‌بینی می‌شود حدود 10 میلیارد مترمکعب از ذخایر آب زیرزمینی باقی مانده است.
 
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در دشت قزوین با توجه به آماری که از سال 78 تا به امروز داریم سطح آب زیرزمینی حدود ۳۰ متر افت پیدا کرده است.
 
انسداد 3 هزار و ۶۱۹ حلقه چاه غیرمجاز در استان
 
ستوده خاطرنشان کرد: در این راستا اقداماتی برای تعادل بخشی در بخش حفاظت از منابع آب داریم در بحث انسداد چاه‌های غیرمجاز حدود ۳ هزار و ۶۱۹ حلقه چاه غیرمجاز پر کردیم و حدود 3 هزار و 744 دستگاه کنتور هوشمند برای کنترل برداشت‌های آب بر روی چاه‌ها نصب کردیم.  
 
وی بیان کرد: در مجموع در بخش جلوگیری از بحث حفرهای جدید هم حدود ۵۹۵ دستگاه حفاری غیرمجاز توقیف شدند.
 
پیشرفت فیزیکی 83 درصدی سد بالاخانلو 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین تصریح کرد: دو سد مهم در سطح استان قزوین در حال اجراست که سد بالاخانلو قرار است 5 میلیون مترمکعب آب شرب را تامین کند که این سد حدود 83 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای اواخر اسفندماه امسال جزو برنامه آبگیری است که امیدواریم این سد به مرحله آبگیری برسد. 
 
وی عنوان کرد: سد مهم و بزرگ دیگر استان قزوین سد نهب است که قرار است با هدف کنترل سیلاب و تامین 80 میلیون مترمکعب آب به بهره‌برداری برسد که خوشبختانه این سد با هزینه 970 میلیارد تومان ساخته شده و بیش از 98 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و حجم مخزن آن 120 میلیون مترمکعب است. 
 
ستوده در پایان گفت: سد نهب اکنون حدود 21 میلیون مترمکعب آب دارد که آبگیری اولیه آن اسفند ماه سال 99 انجام شد و در حال حاضر آماده افتتاح است و با حضور مقامات کشوری به بهره‌برداری خواهد رسید.
 
انتهای خبر/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان