۱۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۹ یکشنبه

صبح قزوین روایت‌گری‌ها باید پیوست قرآنی داشته باشد
کد خبر: ۳۶۷۰۴۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۱/۱۵ ساعت: ۱۳:۲۰ ↗ لینک کوتاه

نماینده ولی فقیه در استان قزوین:

روایت‌گری‌ها باید پیوست قرآنی داشته باشد

نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: اگر روایت‌گری با بن‌مایه‌های قرآن پیوند داشته باشد بسیار معجزه‌‌گر می‌شود و اگر پیوند قرآنی نداشته باشد تاثیر مد‌نظر را نخواهد داشت و روایت‌گری درست آن است که با آیات و اسناد مدارک الهی آمیخته شده باشد.

روایت‌گری‌ها باید پیوست قرآنی داشته باشد
به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در نشست مسئولین معراج شهدا که صبح امروز در معراج شهدای قزوین به مناسبت دهه فجر برگزار شد، اظهار کرد: اولین خاطره‌گو از شهیدان خدا است و آیه ۲۰ سوره مبارکه یس، اولین خاطره‌گویی خدا است.
 
وی افزود: خداوند تبعیت از پیامبران را سفارش کرده است و پیروی از رهبر یعنی تبعیت از ائمه و خداوند؛ خداوند در کتاب الهی روایت می‌کند که از پیامبرانی تبعیت کنید که خودشان هدایت شده باشند یعنی دلیل پیروی از پیامبران را هم آورده است و فرموده است برای اینکه راه درست را انتخاب کنید از این پیامبران پیروی کنید و آن‌ها را الگو قرار دهید.
 
امام جمعه قزوین ادامه داد: شهدا پس از شهادت مستقیماً وارد بهشت می‌شوند و قبل از رفتن به بهشت می‌گویند ابتدا باید حرفی بزنم و می‌گوید؛ کاش رزمندگان و خانواده‌ام و ... می‌دانستند که خدا همه چیز را برای من جبران کرد و من را از مکرمین قرار داد و به حال من نباید تاسف خورده شود.

تقوا قله کرامت است 

عابدینی اظهار کرد: کرامت یعنی جمع شدن همه خوبی‌ها در یک فرد و مکرم یعنی قله کرامت که شهدا جزو این شخصیت‌ها می‌شوند. با تقوا روح انسان نورانی می‌شود و خدا می‌فرماید اگر تقوا داشته باشید جزو افراد با کرامت می‌شوید و این مقام مکرم بودن قله این روحیات است.
 
وی در ارتباط با حقیقت روایت‌گری‌ها گفت: اگر روایت‌های شما آمیخته با قرآن شود در جان و عمقش یک معجزه‌ای را رقم می‌زند. لذا تلاش کنید که سوره سوره، جز ٕ جز ٕ و آیه به آیه از قرآن کریم اسناد و مدارک معتبر را در روایت‌ها بیاورید.
 
نماینده ولی فقیه در استان قزوین اذعان کرد: اگر روایت‌گری با بن‌مایه‌های قرآن پیوند داشته باشد بسیار معجزه‌‌گر می‌شود و اگر پیوند قرآنی نداشته باشد تاثیر مد‌نظر را نخواهد داشت و روایت‌گری درست آن است که با آیات و اسناد مدارک الهی آمیخته شده باشد.
 
عابدینی اضافه کرد: در خطبه ۵۶ نهج‌البلاغه که حضرت علی (ع) می‌فرماید: «در آن زمان که جنگ برپا شد، پدری وجود داشت که با پسر می‌جنگید، برادر بود که به سوی برادر شمشیر می‌کشید» و حضرت علی (ع) صحنه جنگ را بسیار زیبا روایت‌گری می‌کند.
 
وی خاطرنشان کرد: حضرت علی (ع) در روایت‌های گوناگون شرایط زندگی و سختی‌ها را بسیار دقیق روایت می‌کند و انسان با خواندن آن متوجه می‌شود که در چه شرایطی اهل‌ بیت موفق شدند. و یک نمونه از آن روایت‌گری‌ها هم از خودگذشتگی حضرت علی (ع) بود که در جای پیامبر خوابید و منتظر شهادت خودش بود.
 
روایت باید براساس صداقت و در نظر گرفتن خداوند باشد

امام جمعه قزوین گفت: سه قاعده مهم باید در روایت‌ها مشخص باشد. ابتدا صداقت و سیره و رفتار انسان مهم است و قائده دوم این است که خدا برای دشمنان خاری را نازل کرد و هم اکنون هم اگر خداوند بخواهد دشمن را نیست و نابود می‌کند و همه‌ چیز در دست خداوند متعال است و قائده‌ سوم این است که خداوند پیروزی را بر انسان ظاهر کرد و این نکته را می‌رساند که خداوند در هر مرحله‌ای یار و یاور افراد بوده است. 
 
عابدینی در ادامه بیان کرد: امام در دوران انقلاب هم ابتدا فرمود خدا خرمشهر را آزاد کرد به این معنا که پشت تمام رزمندگان دست یاری خداوند وجود داشت. در روایت‌گری‌ها باید این سه قائده را کامل به افراد نشان دهیم و با سخنان راویان این قائده‌ها برای مردم قابل فهم باشد و آن‌ها با شنیدن روایت‌ها به این سه مورد مهم و حائز اهمیت پی ببرند. تاثیر نفس و روحیه رسول خدا، امام علی (ع)، حضرت زینب و... بر روایت‌های آن‌ها بسیار تأثیرگذار بود.
 
وی با اشاره به نحوه روایت‌‌های راویان تشریح کرد: سهم روایت‌گری قرآنی، خدا، رسول خدا و ... را باید با الفاظ خودمان مخلوط کنیم به همان اندازه مطالب با برکت و تاثیرگذارتر می‌شود. انقلاب هم روایت‌گری دارد و خوشبختانه کتاب‌هایی ثبت و ضبط شده است و هنوز هم جا دارد که این روایت‌ها ادامه پیدا کند و رزمندگان می‌توانند از خاطره‌های‌ انقلابی خودشان بهترین روایت‌ها را داشته باشند و آن را برای مردم خود روایت کنند.
 
نماینده ولی فقیه در استان قزوین ادامه داد: انقلاب روایت‌گری‌های مختلفی دارد و یک نمونه آن این بود که امام در مقابل یک حرکت بسیار خطرناک شاه ایستادگی خوبی را نشان داد در این زمان شاه از طرف ارباب‌های خودش دستور گرفته بود که هر ایرانی باید عضو حزب رستاخیز باشد وگرنه یا باید زندانی شود یا از کشور بیرون شود که در سال ۱۳۵۳ این قضیه اتفاق افتاد و امام اعلامیه‌ای را پخش کردند و تمام ریز و درشت مسائل را تحلیل کردند و حزب رستاخیز را به مردم نشان دادند و فرمودند که علما باید مردم را راهنمایی کنند و این حزب و شرایط را به مردم بشناسانند ک راه غلط است.
 
عابدینی ابراز کرد: ساواک اعلامیه‌ای را نوشت و پخش کرد که منظورش این بود که امام (ره) اعلامیه قبل خود را باطل کرده است در آن دوران بنده به شخصه تصمیم گرفتم خودم اعلامیه اصلی را به قزوین بیاورم و اعلامیه را در لایه‌ای از عبای خود جاساز کردم و به قزوین که رسیدم در منزل یکی از علما بودم که اعلامیه را بیرون آوردم و خواندم و توضیح و تفسیر کردم و آن شرایط بسیار خطرناک بود ولی خوشبختانه انجام گرفت و روایت‌ها را باید اینگونه با مقاومت و ایستادگی ادامه داد.


«چه می‌شود» را در روایت‌ها بگوییم

امام جمعه قزوین تصریح کرد: در روایت‌ها، روایت چشم‌انداز آینده را هم داریم و همان‌گونه که می‌گوییم چه شد باید چه می‌شود را هم بگوییم و تکلیف آن را هم مشخص کنیم برای مثال ظاهر عملیات والفجر جلوه صبح است و باطن آن ظهور امام زمان (عج) است و به دولت امام (عج) وصل می‌شود که این نکته بسیار مهم و محوری است و استقامت‌ و ایستادگی‌ها را نشان می‌دهد.
 
عابدینی تاکید کرد: امام کاظم (ع) درباره متقین و مومنان فرموده است؛ مومنین ترس در وجودشان نیست و در برابر جنگ‌ها مقاوم هستند و توکلشان به خدا است و عاقبت؛ پیروزی متقین و شکست دشمن است که در این روایت آینده هم نشان داده است و پایان این راه سعادت‌بخش را به مردم نشان داده است.
 
وی تاکید کرد: در روایت‌گری‌ها راویان باید توجه داشته باشند که در برخی روایت‌ها طنز و شوخی را هم به همراه مطالب خود بیان کنند و از برخی خاطره‌گویی‌ها می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد و بسیاری از این طنزها در صحنه‌های جنگ نشان‌دهنده رضایت درونی و خوشحالی عمیق رزمندگان است که در آن شرایط سخت چطور روحیه خود را حفظ می‌کردند و سعی می‌کردند به هم روحیه دهند و پشت هم باشند و سختی‌ها و شرایط را به فرصت تبدیل کنند.
 
انتهای خبر/۲۰۰۵ 
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان