۱۸/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۳/۰۶ یکشنبه

صبح قزوین نقش بانوان در مشارکت و شور انتخاباتی
کد خبر: ۳۶۶۹۳۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۱/۸ ساعت: ۸:۱۷ ↗ لینک کوتاه

در میزگرد صبح قزوین مطرح شد:

نقش بانوان در مشارکت و شور انتخاباتی

میزگردی با عنوان «نقش بانوان در مشارکت انتخابات» با حضور سه تن از بانوان فعال و کنشگر استان در دفتر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین» برگزار شد.

نقش بانوان در مشارکت و شور انتخاباتی
به گزارش خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، بانوان در این چهاردهه که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، همواره نقشی موثر و بی‌بدیل در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی داشته‌اند، یکی از این عرصه‌ها انتخابات است.

بانوان به عنوان محور اساسی خانواده می‌توانند بر چرخه جامعه اثر گذاشته و به عنوان نیروی محرک و مشاور بر ترغیب اعضای خانواده و اطرافیان بر مشارکت حداکثری انتخابات تاثیر بگذارند، موضوعی که رهبر انقلاب در دیدار یک ماه پیش خود در جمع بانوان به آن تاکید کرده و نقش‌آفرینی بانوان در این عرصه را در اجتماع و خانواده ضروری دانستند.

حضرت آیت‌‌الله خامنه‌ای در این باره می‌فرمایند: «مهمترین نقش شما در داخل خانه و ترغیب کردن همسر و فرزندان به فعال بودن در مسئله انتخابات و تحقیق درست است بخصوص که زنان در برخی مسائل از جمله شناخت اشخاص و راهبرد‌ها و جریان‌ها، دقیق‌تر و ظریف‌تر از مرد‌ها به صحنه نگاه می‌کنند، بنابراین می‌توانید در شناخت نامزد‌های انتخاباتی و تشویق به حضور در پای صندوق‌های رأی، نقش مهمی ایفا کنید».

بر همین اساس و با توجه اهمیت موضوع میزگردی با عنوان «نقش بانوان در مشارکت انتخابات» با حضور سه تن از بانوان فعال و کنشگر استان در دفتر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین» برگزار شد.

 
مشارکت اجتماعی با روحیه جهادی امکان‌پذیر است

محدثه الهیاری فعال فرهنگی و کنشگر اجتماعی در قزوین با اشاره لزوم روحیه جهادی در بانوان کنشگر بیان کرد: بانوان برای پیش‌روی در هر امری نیاز به روحیه جهادی دارند، اگر با این دید به هر عملی نگاه کنیم اولا مشکلات آن قابل حل و قدم برداشتن در این مسیر برای ما هموارتر خواهد بود.

وی افزود: بانوان در فضای خانه بین اعضای خانواده، در مساجد بین خانم‌های مسجدی و هیاتی و حتی در بین اقشار مختلف جامعه می‌تواند با ایجاد فضای مذاکره در ترغیب و انتخاب افراد اصلح و تبیین آن به دیگران نقش‌‎آفرینی کنند به شرطی که روحیه جهادی داشته باشند و این امر برای آنان در اولویت باشد.

الهیاری تصریح کرد: با وجود اینکه مدیریت یک خانواده براساس قانون برعهده مرد است، اما مردان با پشتوانه و حمایت زن می‌توانند به این مسئولیت بزرگ فائق بیایند، در واقع مدیریت و اقتدار مردان منوط به نقش حمایتی بانوان از آنان است، لذا هسته اصلی خانواده را بانوی خانه تشکیل می‌دهد و نفوذی که او بر دیگر اعضای خانواده دارد را پدر دارا نیست.

وی ادامه داد: همانگونه که یک زن می‌تواند همسر و فرزندان خود را بر انجام امری خانوادگی، اجتماعی ترغیب و یا نهی کند، در امر مشارکت انتخاباتی نیز می‌تواند نقش‌آفرین باشد.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه برای ترغیب جامعه به افزایش مشارکت در انتخابات با هر کس باید به فراخور حالش برخورد کرد، تصریح کرد: اگر شهروندی عِرق ملی بالایی دارد، باید بداند که شرکت در انتخابات استقلال را برای کشور به ارمغان خواهد آورد.

وی افزود: اگر شخصی زمینه مذهبی دارد، باید بداند که آمدن به پای صندوق‌های رای در این برهه سخت تاریخی نوعی واجب دینی است و تلاش برای افزایش مشارکت نوعی وظیفه شرعی خواهد بود.

الهیاری تاکید کرد: باید در این زمینه بانوان توانمند تربیت بشوند که توانایی و علم نفوذ بر آحاد مختلف جامعه را داشته باشد و با تبیین شرایط آنان را وارد شور انتخاباتی کنند.

 دشمن روی هر چیزی دست گذاشت عکس آن عمل کنیم
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره بر لزوم مشارکت حداکثری در انتخابات اظهار کرد: در تمام این سال‌ها شاهد بودیم که دشمن در با نزدیک شدن به زمان انتخابات توطئه‌ها و برنامه‌هایش بیشتر می‌شود، رسانه‌های فارسی زبان تمام تلاش خود را می‌کنند تا هموطنان ما را از رای دادن منصرف کنند.

این کنشگر اجتماعی بیان کرد: وقتی که دشمن روی مشارکت حداکثری ما زوم می‌کند، باید این زنگ را برای ما به صدا درآورد که برای رسیدن به اهداف خود به حضور کمرنگ مردم دلبسته است، پس ما باید برعکس آن عمل کنیم و این را باید برای مردم تبیین کرد.

وی اظهار کرد: مردم ما باید بدانند کسانی که تنها هنرشان ایرانی حرف زدن است، ایرانی واقعی نیستند، کسی که در آن سوی مرزها با پول اجانب زندگی می‌گذراند و برای مسائل سیاسی و اجتماعی ما نسخه می‌پیچد دلسوز ما نیست.

الهیاری در پایان گفت: به غیر از تلاش‌های دشمنان در راستای کاهش میزان مشارکت، گاهی اختلاف بین برخی نیروهای به اصطلاح انقلابی و عدم حل آن در بین خود می‌تواند اعتماد و انگیزه را از مردم گرفته و بر میزان مشارکت آنان تاثیر بگذارد که باید در جهت همسو کردن این جریانات کار کرد.

 
لزوم همخوانی انتظارات ما با اختیارات نمایندگان مجلس

نازنین‌زهرا خوئینی، دبیر خواهران جامعه اسلامی دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) در این میزگرد با بیان اینکه جامعه دانشگاهی در قبال جامعه و آگاهی بخشی رسالت بزرگی برعهده دارد، اظهار کرد: ما در جامعه اسلامی به سهم خود در ترغیب دانشجویان به امر مشارکت نشست‌های گوناگونی برگزار کردیم.

وی افزود: هدف ما در این نشست‌ها تمرکز بر اقشار خاکستری و کشاندن آنان به پای مذاکره است تا با استدلال و گفتگو علاوه بر شنیدن دلایل عدم تمایل این دانشجویان برای شرکت در انتخابات، مسائل را برای آنان روشن کنیم.

خوئینی بیان کرد: یکی از دلایل عدم تمایل برخی بانوان برای شرکت در انتخابات ناآگاهی آنان از وظایف و حیطه اختیارات نمایندگان مجلس است، گاهی کوتاهی در انجام خدمات کوچک همچون سروسامان ندادن به مسائل رفاهی دانشجو، فضای ناامیدی ایجاد می‌کند، در حالی که هیچ یک از این نیازهای کوچک در اختیارات و وظایف نماینده مجلس نیست.

وی ادامه داد: دانشجو وقتی از رفتار مسئولین پایین رده زده و ناراحت می‌شود، امیدی به بهبود شرایط در رده‌های بالاتر نخواهد داشت و این انگیزه مشارکت را در بین آنان از بین می‌برد، آنها گمان می‌کنند که رای آنها تاثیری در بهبود اجتماع ندارد، در حالی که اینگونه نیست.

دبیر جامعه اسلامی خواهران دانشگاه بین‌المللی امام‌ خمینی(ره) اظهار کرد: بانوان به خاطر داشتن نقش مدیریتی و مشورتی در خانواده نقش موثری در شور انتخاباتی دارند، زنان با ایجاد فضای تفکر و تعقل در خانواده می‎‌توانند معیارها و شاخص‌های انتخاب درست را برای افراد خانواده تبیین کنند.

وی یادآور شد: مادران هستند که می‌توانند روحیه مسئولیت‌پذیری را در فرزندان خود پرورش داده و آنان را نسبت به سرنوشت و آینده خود و جامعه حساس کنند، این قدرت بانوان است چیزی که مقام معظم رهبری نیز به خوبی به آن اشاره می‌کنند.

خوئینی همچنین بیان کرد: متاسفانه دغدغه‌مندان سیاسی و اجتماعی جامعه دیر یادشان می‌افتد که تا چند وقت دیگر انتخابات است و باید مردم را برای مشارکت در سرنوشت چهارساله خود و هموطنان خود ترغیب کنند، این همه حضرت آقا در دفعات مختلف این خطر را به ما گوشزد کردند که امیدوارم قبل از اینکه دیر بشود دست به کار بشویم.

مطالبه‌گری باید درست و به موقع انجام شود

وی با اشاره به لزوم خودسازی و ارتباط مستمر با خدا در فعالان اجتماعی، بیان کرد: یک بانوی کنشگر ابتدا باید روی خود و ارتباطش با خدا کار کند، تا صحبت و عملش بر دیگران اثر بگذارد، او باید راه و روش مطالبه‌گری درست را یاد گرفته و آن را به دیگران بیاموزد.

دبیر جامعه اسلامی خواهران دانشگاه امام(ره) خاطرنشان کرد: مطالبه‌گری باید با ادبیات درست صورت گیرد، اولا باید حیطه انتظارات ما با اختیارات نمایندگان مجلس همخوانی داشته باشد و هم اینکه این مطالبه با زبان درست و در زمان درست بیان شود، همچنین مطالبه باید با صبر و شکیبایی و پیگیری مداوم همراه باشد تا اثر خود را بگذارد.

وی ادامه داد: بانوان اثرگذار باید راه و روش مطالبه‌گری را آموخته و آن را به دیگر بانوان بیاموزند تا جامعه بداند که مطالبه درست اثرگذار خواهد بود و احساس ناامیدی و بی‌تفاوتی در جامعه از بین رود.

خوئینی در پایان گفت: مشارکت بانوان به معنی انتخاب بانوان در مجلس نیست بلکه انتخاب فردی شایسته و اصلح اعم از زن و مرد است، اما آنچه اهمیت دارد باید فردی را انتخاب کرد که در راستای عدالت اجتماعی گام بردارد.

 
زنان در ایجاد شور انتخاباتی موثر هستند

در این میزگرد همچنین فاطمه آریا مهر، فعال اجتماعی و کارآفرین برتر استان با بیان اینکه مشارکت بانوان در تمام فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی یک ضرورت است، بیان کرد: زنان در تمامی عرصه‌ها نقش تعیین کننده و اثرگذاری دارند، زنان با ایجاد فضای تفکر و تعقل در خانواده، بحث و تبادل نظر می‌توانند در شور انتخاباتی، شناساندن و معرفی کاندیداها موثر واقع شوند.

وی افزود: حضور نمایندگان زن در مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر و روستا نشان از اعتماد مردم به زنان در عرصه سیاسی دارد، بانوی تاثیرگذار باید به شاخصه‌هایی از قبیل امانتداری، پاکدامنی، دوری از فساد، کارآمدی در مدیریت اجرایی کشور، دانستن نیازهای جامعه و مردم، هوشمندی و با برنامه بودن مزین باشد.

آریامهر خاطرنشان کرد: یک بانو می‌تواند با عزت نفس بالا، سخت کوشی، مثبت اندیشی، همدلی و صداقت بر دیگران اثرگذار باشد.

این فعال اجتماعی بیان کرد: ما به عنوان بانوی اثرگذار در راستای فعالیت خود حوزه‌های اشتغال و کارآفرینی جلساتی را با مسئولین و با دعوت از بانوان کارآفرینان استان ترتیب داده تا علاوه بررسی مشکلات مربوط به بانوان شاغل، مسئولین را نسبت به این دغدغه‌ها آشنا کنیم.

وی ادامه داد: در این جلسات همچنین نسبت به ویژگی‌های انتخاب درست و عاقلانه که منجر به بهبود شرایط کارآفرینان خواهد شد، پرداخته و بانوان کارآفرین را با این شاخص‌ها و حیطه اختیارات نمایندگان آشنا می‌کنیم.

آریا مهر در پایان گفت: از دیگر اقداماتی که در این زمینه باید به آن توجه داشته باشیم، پیگیری شعارها و برنامه‌های کاندیداها در حوزه‌های مختلف بعد از انتخابات است تا مشخص شود چقدر از این شعارها به واقعیت پیوسته است و چقدر در انتخاب خود درست عمل کردیم؛ چرا که انتخاب درست امروز، مشارکت اجتماعی را برای دوره‌های بعدی به ارمغان خواهد آورد.

انتهای خبر/2001
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان