۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین این بازی نود دقیقه است!
کد خبر: ۳۶۶۹۱۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۱/۵ ساعت: ۱۱:۲۴ ↗ لینک کوتاه

یادداشت؛

این بازی نود دقیقه است!

عبور ایران از زمستان موشکی سال ۱۳۶۶ و اجرای عملیات دو پله‌ای محصول صبر استراتژیک تهران است.

این بازی نود دقیقه است!
 

به گزارش حوزه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی«صبح قزوین»؛ مرتضی سیمیاری با اشاره به عملیات ۲۶ دی سپاه طی یادداشتی در هفته‌نامه صبح صادق نوشت:

اواخر زمستان سال ۱۳۶۶ اولین موشک بعثی‌ها به تهران رسید. تا قبل از آن روز صدام نتوانسته بود موشکی را به قلب پایتخت برساند، اما از آن شب تا حدود چهار ماه پس از آن، یعنی تیرماه سال ۱۳۶۷ تقریبا هر ۹ ساعت یک‌بار موشک‌های بعثی قلب پایتخت را شکافته و وارد تهران می‌شد؛ از بیمارستان عیوض‌زاده در خیابان شیخ هادی تا خانه عروس دامادی در محله خزانه همگی میزبان موشک‌های اسکادB عراقی بود. در آن زمان به روایت یکی از فرماندهان سابق سپاه، حتی یک موشک نداشتیم که پاسخ حریف را در میدان بدهیم!

دبیرکل سازمان ملل نیز هر از چندگاهی تنها نطقی ساده کرده و می‌گفت، جنگ شهری کار بدی است! این جمله به مفهوم آن بود که غربی‌ها حتی به اندازه یک محکومیت ساده سیاسی هم حاضر نبودند حکومت بعثی را محکوم کنند. نزدیک به ۳۶ سال پس از آن زمستان موشکی و سخت، عملیات سه بعدی ضربه به شبکه راهبردی و تروریستی درآن سوی مرز با موفقیت انجام و در ردیف یکی از شاهکارهای رزم مهندسی‌ـ موشکی ثبت تاریخی شد.

عملیات ۲۶ دی‌ماه یگان‌های موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نه در زمره یک عملیات ساده تاکتیکی، بلکه باید در سطح یک رزم دو پله‌ای طبقه‌بندی کرد؛ با این مفهوم که این عملیات قدرت موشکی و توان اطلاعاتی را با هم درآمیخته و سازمان جاسوسی و ایستگاهای کسب دیتای دشمن و نیز مراکز تولید شرارت را دچار اختلال شدید کرده است.

در این عملیات راهبردی، دو شاهرگ مهم، یعنی رگ اطلاعاتی و رگ‌های اقتصادی دشمن آسیب جدی دیده است تا جایی که «رابرت مک ایر» سفیر سابق انگلیس در تهران آن را فراتر از عملیات انتقام پس از حادثه تروریستی در کرمان خوانده است.

قطع دو شاهراه مهم آمریکایی و صهیونیستی افزون بر تعریف جدید از معادله بازدارندگی فاز طوفان‌الاقصی را نیز عوض کرد و به عنوان یک خط راهگشا پنجره‌های جدیدی را در منطقه باز کرد. به عبارتی، عملیات ۲۶ دی یک عملیات تراز با هدف کنترل آتش‌افروزی آمریکا و باز کردن جبهه‌های جدید در برابر راهبرد بسط جنگ از سوی کاخ سفید بود.

نکته جالب توجه آنکه این عملیات برای کنترل رفتار نیروهای متخاصم به صورت چند وجهی طراحی شده بود و در آن واحد پروژه گسترش تروریسم صهیونیستی، جنگ سالاری آمریکایی و نفوذ اطلاعاتی انگلیسی را هدف قرار داد. برای اجرای چنین طرحی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سامانه C۴I یا همان مرکز فرماندهی کنترل استفاده کرد و جنگ را در دو کشور گوناگون با اجزای متفاوت و مجزا از هم در ساعت صفر پیش برد. استفاده از این سامانه کلاس عملیاتی و اطلاعاتی سپاه را در سطح بین‌المللی بالا برده است.

«راز زمیت» افسر سابق موساد نوشته است، سپاه در ۲۶ دی ماه تنها به دنبال گرفتن یک انتقام ساده در اربیل و ادلب نبود، آنها چالش‌های جدیدی برای اسرائیل پدید آورده که پاسخ به آن ساده نیست. به نظر می‌رسد بخشی از این چالش‌ها مربوط به انسداد شریان‌های حیاتی رژیـم صهیونیستی است که عملیات سپاه را از یک زد و خورد ساده به یک عملیات استراتژیک تغییر وضعیت داده است.

عملیات درخشان ۲۶ دی ماه سپاه افزون بر نمایش دکترین امنیتی و دفاعی کشورمان پیش چشم جهانیان برای عناصر خرابکاری نیز معنای خاصی دارد. در این عملیات نه تنها کانون‌های شورش و ناامنی و ترانسفر آن به داخل زیر ضرب رفت، بلکه افراد نشان‌دار، منابع تأمین‌ مالی، لجستیکی و پوششی نیز زیر هدف قرار گرفت.

در این عملیات، مرکز خرابکاری و حمله ناموفق بهمن‌ماه سال گذشته به تأسیسات وزارت دفاع در اصفهان‌ نیز نابود شده است که خراب شدن این مقر، افسران موساد را دچار شوک اطلاعاتی کرده است. شناسایی این دژ امنیتی محصول ساعت‌ها تلاش شبانه‌روزی سربازان گمنام امام زمان(عج) در سازمان اطلاعات سپاه است. در حالی که رژیم صهیونیستی به دنبال اجرای استراتژی «بازی در زمین حریف» در تهران با راه انداختن کمپین ترور بود، رزمندگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بدون وارد شدن به تله ورود مستقیم به جنگ، سنگرهای دشمن را تضعیف کردند.

تا پیش از اجرای این عملیات، آمریکایی‌ها قصد داشتند سطح، نوع و شتاب تحولات را در منطقه‌ تغییر بدهند، اما ضربه ۲۶ دی پیامی محکم با برد ۱۳۰۰ کیلومتر داشته و منطقه را از قالب واکنش خارج و ایران را صحنه‌ساز کرده است، تا جایی که فاز سوم جنگ در غزه با شکستن پل‌های ارتباطی دشمن در سوریه و اقلیم کردستان از این پس تماشایی است!

عبور ایران از زمستان موشکی سال ۱۳۶۶ و اجرای عملیات دو پله‌ای محصول صبر استراتژیک تهران است. سرلشکر سلامی به تازگی و طی دیدار با اعضای تیم ملی فوتبال کشورمان گفته بود، بازی فوتبال هیچ‌گاه دقیقه شصت تمام نشده و جنگ در گرو انتقال تاکتیک به استراتژی است، بعد از شاهکار سپاه و تشدید طوفان‌الاقصی، دشمن حالا به خوبی می‌داند که این بازی نود دقیقه است!
انتهای خبر/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان