۲۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۵ شنبه

صبح قزوین استان قزوین ۲۲ شهید غریب در اسارت دارد
کد خبر: ۳۶۶۹۰۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۱/۴ ساعت: ۱۹:۵۱ ↗ لینک کوتاه

دبیر کنگره شهدای غریب در اسارت استان قزوین:

استان قزوین ۲۲ شهید غریب در اسارت دارد

دبیر کنگره شهدای غریب در اسارت استان قزوین گفت: تاکنون یک هزار و ۴۵۵ شهید غریب اسارت در کشور شناسایی شده که در جریان حمله رژیم بعثی عراق، منافقان و کومله به شهادت رسیدند، که از این تعداد ۲۲ شهید غریب متعلق به استان قزوین هستند.

استان قزوین ۲۲ شهید غریب در اسارت دارد
به گزارش خبرگزاری فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، سید هاشم موسوی در نشست خبری یادواره و کنگره «شهدای غریب در اسارت» که عصر امروز در سالن جلسات معراج الشهدای قزوین برگزار شد، اظهار کرد: شهدای غریب به آن دسته از رزمندگانی اطلاق می‌شود که حتی در اسارت نیز دست از آرمان‌های خود برنداشتند و بر اثر شکنجه، جراحت یا بیماری در اردوگاه های اسرای جنگی رژیم بعثی و یا به دست منافقین و گروهک‌های ضد نظام به شهادت رسیدند.

وی افزود: براساس آمار، ۱۴۵۵ شهید غریب اسارت در کشور شناسایی شده که در جریان حمله رژیم بعثی عراق، منافقان و کومله به شهادت رسیدند، که از این تعداد 22 شهید غریب متعلق به استان قزوین هستند.

دبیر کنگره شهدای غریب در اسارت استان قزوین، بیان کرد: از این تعداد شهید غریب یک شهید در منطقه زیاران و سه شهید در تاکستان و ۱۸ شهید  متعلق به حوزه مرکزی قزوین هستند، همچنین 12 شهید غریب متعلق به ارتش، دو شهید مربوط به فراجا «ژاندامری سابق» و مابقی پاسدار و بسیجی بودند.

وی ادامه داد: هفت تن از شهدای غریب در اسارت استان مفقود الجسد هستند و پیکرشان تاکنون به وطن بازنگشته است که طبق بررسی‌ها اکثر آنها در کردستان و به دست گروهک‌های ضد انقلاب به شهادت رسیدند.

موسوی تصریح کرد: کنگره شهدای غریب به صورت ملی در نیمه اول سال آینده برگزار خواهد شد و یادواره‌های استانی آن در هر استان به صورت جداگانه با نام و یاد شهدای متعلق به آن منطقه برگزار می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری یادواره شهدای غریب در اسارت استان قزوین تا پایان سال جاری اظهار کرد: نگاشتن فرهنگنامه شهدای غریب، دیدار با خانواده شهدا، بازسازی تصاویر شهدا و اجرای تئاتر، جشنواره شعر شهدا ، روایتگری با موضوع شهدای غریب در مدارس از جمله اقدامات در راستای برپایی یادواره شهدای غریب در استان است.

دبیر کنگره شهدای غریب در اسارت استان قزوین ادامه داد: برپایی محفل انس با قرآن کریم، معرفی شهدا و انتشار نرم‌افزار شهدای غریب استان قزوین به محوریت آشنایی هرچه بیشتر با زندگی‌نامه و وصایای این شهدا از دیگر اقداماتی است که در کنار یادواره شهدا به معرفی شهدای غریب در سطح جامعه خواهد پرداخت.

وی بیان کرد: هر جنگی یک روح سخت‌افزاری دارد مانند: سلاح و کشتار، تخریب، زخمی شدن و ... که واقعا ناراحت‌کننده است و در جهان به هر نحویی به دنبال پاک کردن آثار تخریبی جنگ هستند.

موسوی در پایان گفت: وجه تمایز جنگ تحمیلی ما وجه نرم‌افزاری و روابط بالای انسانی و روحیه ایثارگری رزمندگان در آن بود که آن را به یک فرهنگ تبدیل کرده که با رواج خاطرات شهدا می‌توانیم آن فضایل را به جامعه تزریق کنیم.

گفتنی است، شهدای گرانقدری همچون: قربان خدابنده‌لو، یدالله فتاحی‌فر، نقی یوسفی، نصرت‌اله انصاری، کریم خمسه‌ای، غلامحسن اکبری‌زیارانی، علی میهن‌دوست، عباس بروجی‌فر، سلیمان فرمانی، رضا خیارجی، بیت‌الله رحیمی، حسین ملک محمدی، ستار تیموری، کیومرث آذرینی، علی کشاورزترک، محمد درویش‌زاهد، محمدرضا عبادی، حمزه کشاورز افشار، حسین ملک‌محمدی، اردشیر ابراهیم‌پور، فتحعلی محبی، سید رضا موسوی و باب‌الله موسوی جزو شهدای غریب در اسارت استان قزوین هستند.
 
انتهای خبر/2001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان