۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین آیا «لیله الرغائب» به معنای شب آرزوهاست
کد خبر: ۳۶۶۸۲۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۰/۲۸ ساعت: ۲۰:۵ ↗ لینک کوتاه

در مصاحبه با مدیر مدرسه علمیه صالحیه قزوین مطرح شد؛

آیا «لیله الرغائب» به معنای شب آرزوهاست

مدیر مدرسه علمیه صالحیه قزوین گفت: معمولا از این شب با عنوان شب آرزوها یاد می‌شود در حالیکه به نظر می‌رسد لیله الرغائب شب انجام عبادات و نیایش و طلب کردن از خدا برای اموراتی است که انسان به انجام آن میل و رغبت دارد.

آیا «لیله الرغائب» به معنای شب آرزوهاست
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین، اولین شب جمعه ماه رجب را "لیلة الرغائب" می‌گویند، رسول خدا (ص) در روایتى که فضیلت ماه رجب را بیان مى‌کرد فرمود: از اولین شب جمعه ماه رجب غافل نشوید که فرشتگان آن را «لیلة الرّغائب» نامیدند».

آنگاه رسول خدا (ص) اعمالى را براى آن شب به این کیفیت بیان فرمود: «روز پنج شنبه اوّل ماه را روزه مى‌گیرى، چون شب جمعه فرا رسید، میان نماز مغرب و عشا دوازده رکعت نماز مى‌گذارى (هر دو رکعت به یک سلام) و در هر رکعت از آن، یک مرتبه سوره «حمد» و سه مرتبه «إنّا انزلناه» و دوازده مرتبه «قل هو الله احد» را مى خوانى; پس از اتمام نماز هفتاد مرتبه مى گویى: «أللّـٰهُمَّ صَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدٍ النَّبِىِّ الْأُمِّىِّ وَعَلىٰ آلِهِ» آنگاه به سجده مى روى و هفتاد بار مى گویى: «سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلاٰئِکَةِ وَالرُّوحِ» سپس سر از سجده برمى‌دارى و هفتاد بار مى‌گویى: «رَبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَتَجٰاوَزْ عَمّٰا تَعْلَمُ، إِنَّکَ أنْتَ العَلِىُّ الْأَعْظَمُ» بار دیگر نیز به سجده مى‌روى و هفتاد مرتبه مى‌گویى: «سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلاٰئِکَةِ وَالرُّوحِ» آنگاه حاجت خود را مى‌طلبى که ان شاءالله برآورده خواهد شد.

رسول خدا (ص) در فضیلت این اعمال فرمود: «کسى که چنین نمازى را بخواند، خداوند همه گناهانش را بیامرزد و در قیامت درباره هفتصد تن از خاندانش شفاعت مى‌کند و چون شب اوّل قبر فرا رسد، خداوند پاداش این نماز را به نیکوترین چهره، با رویى گشاده و درخشان و زبانى فصیح و گویا، به سوى قبر او مى‌فرستد، آن چهره نیکو به وى گوید: «اى حبیب من! بر تو بشارت باد! که از هر شدّت و سختى نجات یافتى» از آن چهره نورانى مى‌پرسد: «تو کیستى؟ من تاکنون چهره‌اى از تو زیباتر ندیده‌ام و بویى از بویت خوشتر به مشامم نرسیده؟!» آن چهره نیکو پاسخ دهد: «اى حبیب من! من پاداش آن نمازى هستم که تو در فلان شهر، فلان ماه و در فلان سال به جا آورده‌اى. من امشب به نزد تو آمدم، تا حقّت را ادا کنم و مونس تنهایى تو باشم و وحشت را از تو مرتفع سازم (و همواره در کنارت بمانم) تا زمانى که همگى در روز رستاخیز برخیزند و در عرصه قیامت بر سرت سایه بیفکنم. (خلاصه هیچ زمانى پاداش این کار نیک از تو قطع نخواهد شد)».

حجت‌الاسلام ابوالفضل سیاهکالی مرادی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر «صبح قزوین»، با اشاره به اعمال و فضایل اولین پنجشنبه ماه رجب اظهار کرد: اولین شب جمعه ماه رجب با عنوان لیله الرغائب نامگذاری شده است که در آموزه‌های دینی فضایل بی‌شماری برای آن یاد شده و موجب ارتباط و انس بیشتر انسان با خالق خویش می‌شود.

وی افزود: معمولا از این شب با عنوان شب آرزوها یاد می‌شود در حالیکه به نظر می‌رسد لیله الرغائب شب انجام عبادات و نیایش و طلب کردن از خدا برای اموراتی است که انسان به انجام آن میل و رغبت دارد.

مدیر مدرسه علمیه صالحیه قزوین تصریح کرد: رغبت به معنای طلب کردن، میل کردن و خواستن است و در واقع این شب زمان مناسبی برای حرکت کردن در مسیر امیالی است که از خدای متعال درخواست دارد و برای دستیابی به آن در طول زندگی برنامه‌ریزی کرده است.

وی عنوان کرد: رغبت صرفا به معنای خواستن به معنای آرزو کردن نیست؛ بلکه به معنای خواستن حقیقی، همراه با حرکت هدفمند و عمل است.

مرادی تصریح کرد: لیله الرغائب شبی است که انسان به چیزهایی که همواره به دنبال آن بوده و برای تحقق آن تلاش کرده است دست پیدا می‌کند.

وی عنوان کرد: در مضامین شرعی و آموزه‌های دینی از آرزوهای طول و دراز نهی شده است به طوریکه امیرالمومنین علی علیه السلام فرمودند که از آرزوهای طول و دراز پرهیز کنید و معمولا از آرزو در مورد چیزهایی که دست نیافتنی است تعبیر می‌شود.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: شایسته است از لیله الرغایب با عنوان شب آرزوها معنا نکنیم در مورد این شب، آیت الله جوادی نکته‌ ویژه‌ای فرمودند بر این اساس که کلمه «رغائب» جمع «رغیبه» به معنای چیزی است که مورد رغبت و میل است.

وی تاکید کرد: رغائب از رغبت به معنای امیال همراه با تلاش، برنامه‌ریزی، عمل و طلب واقعی است که در مقابل رهبت به معنای خوف‌ و پرهیز قرار دارد.

مرادی در پایان با بیان اینکه طلب به معنای حرکت به سمت خدا یکی از مراحل مهم سیر و سلوک است؛ گفت: طلب انسان‌ها شکل‌های مختلفی دارد برخی طالب علم و دانش یا مال دنیا، ازدواج و مباحث دیگر بوده و در این میان برخی هم طالب رضای خدا هستند، آدمی طالب هر چیزی باشد خدا هم مسیر را برای رسیدن به آن مهیا می‌سازد.

انتهای خبر/ 7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان