۲۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۴ جمعه

صبح قزوین وضعیت معدل‌های استان قزوین روی خط قرمز نیست
کد خبر: ۳۶۶۷۹۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۰/۲۶ ساعت: ۸:۵۶ ↗ لینک کوتاه

معاون متوسطه آموزش‌وپرورش استان قزوین عنوان کرد:

وضعیت معدل‌های استان قزوین روی خط قرمز نیست

معاون متوسطه آموزش‌وپرورش استان قزوین گفت: نتایج معدل نهایی استان در قیاس با نتایج میانگین کشوری از سطح بالاتری برخوردار است.

وضعیت معدل‌های استان قزوین روی خط قرمز نیست
به گزارش خبرنگار علم و فناوری پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، افت معدل‌ دانش‌آموزان در آزمون نهایی خرداد 1402 این روزها خبرساز شده و برخی رسانه‌ها و کارشناسان از آن به عنوان وضعیت قرمز افت تحصیلی دانش‌آموزان یاد کرده‌اند. در آسیب‌شناسی علت این نتایج فلش اتهام به سمت تجربه فضای بعد از کرونا برای دانش‌آموزان که تقریباً به مدت سه سال به نوع آموزش شرایط کرونا عادت کرده بودند و از سوی دیگر تغییر نحوه طراحی سوال از حافظه‌محور به مفهومی است. حال اینکه درصد این عوامل چقدر پررنگ یا کمررنگ است را باید بررسی کرد.

استان قزوین معمولاً جزو استان‌هایی با وضعیت مطلوب آموزشی در کشور محسوب می‌شود و تقریباً شرایط ثباتی را در پیش گرفته است؛ برای بررسی وضعیت معدل‌های استان نسبت به کشور با معاون توسعه آموزش‌وپرورش گفتگویی داشتیم.


ساسان شهری در گفتگو با خبرنگار علم و فناوری پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، اظهار کرد: آزمون‌های نهایی از سال 1401 با شیوه جدید در دستور کار آموزش‌وپرورش قرار گرفت، یعنی طراحی سوالات مفهومی به جای سوالات چهار گزینه‌ای و سطح پایین دانش و حافظه‌محوری؛ اما دانش‌آموزان به دلیل شرایط کرونا و آموزش‌های مجازی که تاثیرگذار بود تمرکز مناسبی در حوزه امتحانات نهایی نداشتند.

وی با اشاره به افت معدل دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم افزود: آزمون امسال نیز کمی متفاوت برگزار شد طبیعتاً در سال‌های اول پس از کرونا دانش‌آموزان به همان سبک و سیاق قبل درس خواندند و مطالعه کردند که سبب افت معدل‌ها شده که بخشی از آن امری طبیعی است.

سوالات امتحانات نهایی از سوالات حافظه محور به مفهومی تغییر پیدا کرده است

معاون متوسطه آموزش‌وپرورش استان قزوین عنوان کرد: دانش‌آموزان در مدارس درگیر حفظیات شده‌اند به همین دلیل فرصت یادگیری دقیق ندارند و این در حالی است که سوالات امتحانات نهایی از سوالات حافظه‌محور به سوالات مفهومی تغییر پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه مسئله کنکور روی برنامه درسی دانش‌آموزان تاثیر می‌گذارد؛ خاطرنشان کرد: حقیقت مسئله این است که کنکور به عنوان سنجش بزرگ مقیاس در نظام آموزشی کشور، خواسته یا ناخواسته به نظام آموزشی جهت داده است.

شهری بیان کرد: «کنکور» سال‌هاست که یک کلیدواژه حیاتی در سرنوشت جوانان ایرانی و همچنین یک چالش برای مسئولان آموزش‌وپرورش و آموزش عالی، دانش‌آموزان، اولیا و حتی معلمان است.

این مسئول ادامه داد: کنکوری که طی چند ساعت سرنوشت آینده یک جوان را با سؤالات چهارگزینه‌ای مشخص می‌کند و استرس آن به قدری بالاست که آسیب‌های روانی در این سال‌ها به افراد وارد کرده است.

کنکور اهداف آموزشی و تربیتی را گرو گرفته است

وی تصریح کرد: کنکور اهداف آموزشی و تربیتی را گرو گرفته است و عملاً هم سایه کنکور از همان دوره ابتدایی در بسیاری از مدارس و میان خانواده‌ها دیده می‌شود، دانش‌آموزان با هدایت والدین از پایه ابتدایی مشغول تست‌زنی می‌شوند چراکه آزمون ورودی مدارس سمپاد هم آزمون‌هایی استاندارد نیست و همین آزمون یک بازار مالی کلان کتاب‌های کمک آموزشی و کلاس‌های آمادگی ورود به مدارس سمپاد را ایجاد کرده است.

شهری گفت: مسئولان مختلف در شورای عالی انقلاب فرهنگی، آموزش‌وپرورش و سازمان سنجش آموزش کشور بر اجرای مصوبه کنکور 1402 که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، اصرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: در این مصوبه چندین تغییر مهم در کنکور رخ می‌دهد؛ در وهله اول تأثیر قطعی 40 درصدی معدل در کنکور است که همین باعث می‌شود نمرات امتحانات متوسطه دوم «طی سه سال آینده به مرور و امسال نمرات پایه دوازدهم» از اهمیت بالایی برخوردار شود.

معاون متوسطه آموزش‌وپرورش استان قزوین ابراز کرد: سوابق تحصیلی یعنی همان امتحانات نهایی، روشی مطمئن و عادلانه‌ای است که در آن برای یک روستایی با شهری هیچ فرقی نیست.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ فقط سوابق تحصیلی پایه ۱۲ به میزان ۴۰ درصد لحاظ و در سال بعد از آن پایه یازدهم به آن اضافه می‌شود، در کل هر سال یک‌ سال اضافه می‌شود تا سه سال آخر دبیرستان بعد از چند سال با ۶۰ درصد تأثیر مبنا باشد؛ البته استثناهایی هم وجود دارد، مثل هنرستانی‌ها و داوطلبان گروه هنر.

برای ارائه یک سابقه تحصیلی مطمئن و قابل استناد به برگزاری آزمون‌های استاندارد نیاز است

شهری تصریح کرد: بنابراین برای ارائه یک سابقه تحصیلی مطمئن و قابل استناد به برگزاری آزمون‌های استاندارد نیاز است، مفهومی بودن سوالات امتحان نهایی سطوح مختلف یادگیری در دانش‌آموزان را قابل تمیز می‌سازد؛ اگر بتوانیم با جریان ارزیابی تمام ساحتی، استعدادسنجی دانش‌آموزان را محور قرار دهیم آن‌ گاه خواهیم توانست آنها را در حوزه استعدادی که دارند ارتقا دهیم و به مرور جریان عدالت اجتماعی را نیز رقم بزنیم.

وی عنوان کرد: باید تلاش کنیم جریان مهارت‌آموزی دارای ارزش شود در این صورت افراد جریان زندگی خود را محصور در دانشگاه و کسب عنوان‌های خاص مثل پزشکی و قضاوت و امثال آن نمی‌بینند و متناسب با استعداد و توانایی خود عهده‌دار مسئولیت‌های اجتماعی می‌شوند.

این مسئول با اشاره به دلایل افت معدل دانش‌آموزان گفت: دلایل مختلفی می‌تواند تاثیر گذار باشد که نیاز به پژوهش‌های کاربردی دارد از جمله شیوه ناصحیح مطالعه دروس مختلف توسط دانش‌آموزان، تمرکز بر امتحانات چهارگزینه‌ای و حفظیات، تراکم زیاد دانش‌آموز در کلاس‌های درس و عدم احاطه معلمان بر توانمندی دانش‌آموزان، تمرکز معلمان بر شیوه‌های تدریس سنتی، درگیری ذهنی بسیاری از دانش‌آموزان با فضای مجازی.

شهری در ادامه به راهکارهای بهبود وضعیت موجود اشاره کرد و گفت: ضرورت آموزش و توانمندسازی معلمان برای تدریس با کیفیت، برگزاری جلسات متعدد با خانواده‌ها و اولیای دانش‌آموزان در خصوص تغییر رویکردهای نظام آموزشی، برگزاری آزمون‌های متعدد «تشخیصی، تکوینی و تراکمی» برای یافتن نواقص یادگیری، تغییر رویکرد آزمون‌ها به شیوه شایستگی محور، شناسایی استعدادهای دانش‌آموزان در دوره‌های ابتدایی و متوسطه اول و هدایت به سمت آموزش‌های مهارت محور، نظارت دقیق سرگروه‌های درسی بر ارائه محتواهای آموزشی در مدارس و توجه ویژه به مدارس عادی دولتی از جمله راهکارهای مهم ارتقای سطح کیفی تحصیلی است.



استان قزوین جزو استان‌های خوب در زمینه معدل‌هاست 

وی خاطرنشان کرد: تحلیل نقشه نتایج آزمون‌های نهایی کشور نشان می‌دهد که استان قزوین با اختلاف بسیار ناچیز در رده استان‌های خوب کشور قرار دارد؛ لیکن ضرورت دارد برنامه‌ریزی دقیق‌تری در خصوص همراه ساختن جریان یادگیری مفهومی و تغییر شیوه‌های تدریس معلمان استان و همچنین نحوه یادگیری دانش‌آموزان صورت پذیرد.

این مسئول در ادامه با بیان اینکه نتایج استان در قیاس با نتایج میانگین کشوری از سطح بالاتری برخوردار است، گفت: میانگین معدل کشوری در رشته علوم تجربی ۱۱.۲۴ و در استان ۱۲.۱۲ است همچنین میانگین معدل کشوری رشته‌ ریاضی فیزیک ۱۰.۸۱ و استان قزوین ۱۱.۶، رشته علوم انسانی ۸.۷۵ و در استان قزوین ۱۰ و معارف اسلامی ۱۰.۵۶ و استان ۱۱.۳۱ و در کل پایه دوازدهم در کشور ۱۰.۰۳ و استان قزوین ۱۰.۹۸ است.

وی در پایان گفت: هر ماه راهکارهای بهبود کیفیت در قالب شیوه‌نامه «نبض آموزش» برای مدارس ارسال می‌شود که زمینه‌های توانمندسازی مدیران و راهبران آموزشی را در مواجهه با تغییرات جدید فراهم می‌سازد.
انتهای خبر/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان