۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین امام هادی (ع) تشکیلات شیعه را حفظ کرد
کد خبر: ۳۶۶۷۸۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۰/۲۵ ساعت: ۲۲:۰ ↗ لینک کوتاه

کارشناس مذهبی:

امام هادی (ع) تشکیلات شیعه را حفظ کرد

کارشناس مذهبی در قزوین گفت: امام هادی (ع) در اوج خفقان یاران خود را فراموش نکرد و توانست شبکه شیعه را حفظ کند و نام و نشان آن را با جامعه کبیره نشر بدهد.

امام هادی (ع) تشکیلات شیعه را حفظ کرد
حجت‌الاسلام علیرضا دیال آبادی در گفتگو با خبرنگار حوزه فرهنگ‌وهنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، ضمن عرض تسلیت بمناسبت شهادت امام هادی (ع) اظهار کرد: در خصوص فضائل اخلاقی و سبک زندگی این امام بزرگوار روایات زیادی موجود است. دو اثر گرانبها هم از ایشان به نام‌های جامعه کبیره و زیارت امیرالمومنین (ع) در روز غدیر با محتوای فاخر و عالی به یادگار مانده است.

وی افزود: زیارت جامعه کبیرهذمیراث ماندگار امام هادی است، انسان را  با امامت، سبک زندگی، اخلاق و تمام شئونی که انسان به آن نیاز دارد آَشنا می‌کند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: در خصوص سبک زندگی حضرت نکاتی در زندگی ایشان می‌بینیم که بسیار ستودنی است. در خصوص شرایط سختی که حضرت در آن زندگی می‌کردند و در عین حال با تمام مشقت و سختی‌های دوران خود، از حدود الهی کوتاه نمی‌آمدند و اخلاق را زیر پا نمی‌گذاشتند و در آن شرایط مشقت باری که برایشان پیش آمده بود خداوند و یارانشان را فراموش نمی‌کردند.

دیال‌آبادی بیان کرد: یکی از دوستان امام هادی (ع) به نام زید بن علی روایت می‌کند که بسیار سخت بیمار شدم و شبانه پزشکی را برای من آوردند و وقتی دید حال من وخیم است و کاری از دستش برنمی‌آید، امام هادی (ع) شخصی را فرستادند و گفتند امام سلام رساندند و فرمودند از این دارو چند روز بخور تا بهتر بشوی.آنجا بود که فهمیدم حضرت چقدر حواسشان به ما است.

وی افزود: حضرت در اوج خفقان بودند و مورد اذیت و آزار و شکنجه قرار می‌گرفتند چون حکومت ظالم وقت می‌دانست وقتی خورشید بیاید اینها دیگر دیده نمی‌شوند چون نوری ندارند و جایی برای عرض اندام نداشتند برای همین خفقان ایجاد کرده بودند.

مسئول تعلیم و تربیت سپاه ناحیه البرز ادامه داد: البته موضع و عملکرد حضرت هم در این دوران خفقان هوشمندانه بود و احساسی و از روی هیجان نبود چراکه ایشان در سخت با دقت بسیار بالایی تشکیلات شیعه را حفظ کرده بود.

کارشناس مذهبی بیان کرد: حکومت با تمام تلاشی که می‌کرد تا شیعه را حذف کند و امام شیعیان را هم محدود و محصور کرده بود اما حضرت با افراد ارتباط می‌گرفت و صحبت می‌کرد و شبکه و نفراتی که لازم بود را حفظ کرده و پیام‌ها را به ایشان انتقال می‌داد.

وی با بیان اینکه یک نکته مهم  و عبرت‌آموز از این بخش کوتاه زندگی امام می‌توان گرفت، گفت: انسان وقتی در فشار و سختی افتاد نباید از موضعش کوتاه بیاید و از اهدافش دست نکشد. سختی‌ها بهانه‌ای نشود که از وظیفه‌اش دست بکشد. لذا حضرت در اوج خفقان یاران خود را فراموش نکرد و توانست شبکه شیعه را حفظ کند و نام و نشان آن را با جامعه کبیره نشر بدهد.

کارشناس مذهبی افزود: در فرازی از زیارت فاخر جامعه کبیره وقتی اهل بیت را می‌خواهد خطاب قرار بدهد می‌فرمایند؛ «سلام بر کسانی که به خدا دعوت کردند نه به خود»؛ امام در اوج سادگی زندگی کردند و علت ماندگاری شیعه همین اهل بیت هستند.

وی ادامه داد: هر چه نگاه می‌کنیم اهل بیت چیزی در زندگی برای خود نخواستند و هرچه خواستند برای مردم بوده. هرچند دشمنان تلاش می‌کنند نور خدا را خاموش کنند ولی موفق نمی‌شوند چون نور خداوند به واسطه ائمه آدمه دارد.

مسئول تعلیم و تربیت سپاه ناحیه البرز با بیان اینکه امام هادی (ع) هم همچون دیگر امامان مملو از معارف و سرشار از خوبی‌هاست، اضافه کرد: اگر کسی با اهل بیت مانوس شد، خدا را خوشنود کرده است.

دیال‌آبادی بیان کرد: امام هادی (ع) در اوج غربت 42 سال از عمر با برکت خود را برای جامعه کبیره صرف کردند؛ در زیارت غدیریه که در آن وقتی بعد از 200  سال به زیارت قبر امام علی (ع) می‌آیند اینطور سلام می‌دهند «سلام بر تو اول مظلوم عالم و اولین کسی که حقش غصب شد» باز هم ظلم را یادآور می‌شوند و اولین چیزی که ذکر می‌کنند ظلم است.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: این بزرگترین درس برای شیعه است که شیعه باید ظلم‌ستیز باشد و اجازه ظلم به هیچ کس را ندهد و جلوی آن را بگیرد. باید هر جایی که ظلم دیدیم بایستیم و از حق دفاع کنیم هر چند هزینه داشته باشد. این مهمترین درسی است که زندگی امام هادی (ع) باید فهمید و درس گرفت.

انتهای خبر/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان